FOTÓ: A D-nap 2. – A szövetséges hajóhad és az ejtőernyősök támadása
2014. június 05. írta: Monty H.

FOTÓ: A D-nap 2. – A szövetséges hajóhad és az ejtőernyősök támadása

1944 júniusának első napjaiban úgy tűnt, végre vége a hosszú várakozásnak: a szárazföldi alakulatok hajóra szálltak és a történelem legnagyobb armadája megindult a francia partok felé. A gyorsan változó időjárás azonban galibát okozott, ezért a június 5-ére tervezett partraszállást el kellett halasztani. A meteorológusok enyhe javulást ígértek 6-ára, mely lehetővé tette, hogy az offenzíva – hivatalos nevén az Overlord-hadművelet – megindulhasson. Eisenhower tábornok úgy döntött, vállalja a kockázatot... 

 FIGYELEM! A MOST KÖVETKEZŐ KÉPEK KÖZÖTT MEGRÁZÓ FOTÓ IS TALÁLHATÓ.

 

behajozas.jpg

Megkezdődött a behajózás: amerikai katonák brit rohamcsónakok fedélzetén egy angol kikötőben. Nem tévedés, számos amerikai alakulatot brit legénység vezette naszádok vittek a partig.

 

reformatus istentisztelet.jpg

Amerikai katonáknak tartott református istentisztelet az egyik csapatszállító hajó fedélzetén. Volt is miért imádkozniuk...

 

rangers  disembark.jpg

Vajon mi járt a fejükben? Biztosan nem az, hogy az invázió mekkora reklámot jelent majd a Lucky Strike-nak (lásd a kép bal alsó sarkát)... 

 

Ike letter.jpg

"Hamarosan elindultok a nagy keresztes hadjáratra, amire hónapok óta készülünk…" – szólt Eisenhower tábornok üzenete, melyet a műveletben részt vevő minden katona, tengerész és pilóta megkapott. 

  

British troops en route to Normandy.jpg

"Na, fiúk, szerintetek mit nézzünk meg először Párizsban?" Brit katonák egy francia útikönyvet olvasgatnak a szállítóhajó fedélzetén. A tengeri utazással járó kényelmetlenségek ellenére a partraszállók nagy része megkönnyebbült attól, hogy végre úton volt...  

 

us troops onboard beds.jpg

Hát így nézett ki egy csapatszállító hajó gyomra. Nem csoda, hogy a katonák többsége inkább a nyitott fedélzeten töltötte az időt és a látványt csodálta, lásd a következő képet.

 

allied armada.jpg

Minden idők legnagyobb hajóhada: a rohamcsónakokat is beleszámítva csaknem 7000 tengeri jármű vett részt a Neptun-hadműveletben (mely az Overlord tengeri és légi műveleteinek fedőneve volt), összesen nyolc hadiflotta kötelékéből. 

 

Amerikai_katonak_Romaban_1944.06.04.jpg

A nagyvilág figyelmét ezen a napon még Róma bevétele kötötte le. A szövetséges haderők június 5-én vonultak be az olasz fővárosba, miután Cassinónál és Anziónál véres küzdelem árán sikerült az áttörés. A sikernek inkább lélektani hatása volt, mint igazi stratégiai jelentősége – a szalagcímekben mindenesetre jól mutatott. A képen a 3. amerikai hadosztály katonai rendőrségének tagjai. 

  

angliai repter.jpg

Brit légitámaszpont az invázió előestéjén. A kifutópályán a csapatok egy részét szállító vitorlázórepülők, kétoldalt az ezeket vontató Halifax négymotorosok. A három szövetséges légideszant-hadosztály összesen 18 ezer embert vetett harcba a D-napon.

 

gen gale w 6th airborne.jpg

A 6. brit légideszant-hadosztály katonái parancsnokukat, Richard Gale tábornokot hallgatják. Az ő feladatuk volt a hídfő balszárnyának biztosítása. 

 

br para sharpening.jpg

"Borotvaéles legyen!" Brit ejtőernyős Fairbarn-Sykes kommandós tőrét élesíti: a fegyver a második világháború idején vált ismertté és a mai napig kedvelt relikviája a gyűjtőknek. 

 

Amerikai_ejtoernyosok_mohawk_arcfestese_D-nap.jpg

Az utolsó kenet? Az amerikai ejtőernyősök közül többen is irokéz stílusú frizurával és az őslakosokat idéző arcfestéssel indult neki. Két légideszant-hadosztályuk vett részt a műveletben, a 82. és a 101. 

 

Amerikai ejtoernyosok beszallasa.jpg

Ekkora cuccal bevetésre indulni, méghozzá a legelsőre, nem olyan vicces dolog, ahogy a színes progandafelvételen látszik – erről a fekete-fehér fotón látható deszantos persze többet tudna mondani. Háromnapi élelem, egyéni fegyver és lőszer, egy harckocsi-akna, mentőmellény – meg az apró. (A pontosabb leltárért javaslom újranézni Az elit alakulat első részét.)



waco vitorlazoban.jpg

Egy CG-4 Waco vitorlázó belseje. Az amerikai vitorlázógépes alakulatok sorozott katonákból álltak, akik sem zsoldjuk, sem presztízsük terén nem értek az ejtőernyősök nyomába; nem kaptak veszélyességi pótlékot sem, holott sokszor még az ejtőernyős ugrásnál is veszélyesebb volt az ilyesféle földet érés. El kellett telnie némi időnek, míg ők is kiharcolták maguknak a hírnevet... (Ajánlott kötet a témában: Vijjogó sasok között)

 

horsa w br para.jpg

"Titeket megállított a Csatorna - minket nem fog! Most mi következünk. Lejárt az időtök, ti német ******"  harcias feliratok egy brit Horsa vitorlázó oldalán. 

 

British Pathfinders D-day.jpg

Brit és kanadai ejtőernyősök óraigazítása. Az elsőként ledobott deszantosok  a felvezetők vagy jelzők  dolga volt a ledobási övezetek kijelölése a főerő számára. Erre a kényes és nehéz feladatra mindössze egy órájuk volt. 

 

Horsa vitorlazok Pegazus hid.jpg

Az Orne-folyó hídjait, melyek létfontosságúak voltak a Caen felé törő partraszállóknak, a 6. brit légideszant-hadosztály előőrse nem sokkal éjfél után foglalta el, Howard őrnagy vezetésével. A folyóparton földet ért Horsa vitorlázók roncsai.

Caen canal_1.jpg

...és a felmentést váró brit ejtőernyősök a híd mellett, akiknek több ellentámadást is vissza kellett verniük a nap folyamán. A Sword-partról érkező rohamcsapatok érkezése délre volt várható. 

 

merville battery.jpg

A merville-i üteg lövegei az egész Sword-szektort veszélyeztették. A megsemmisítésére rendelt 600 brit deszantosból azonban mindössze 150 tudott időben összegyűlni, ráadásul a nehezebb fegyverzet szinte teljesen hiányzott. Terence Otway alezredes vezetésével mégis megrohamozták az üteget hajnalban és súlyos, 50 százalékos veszteség árán, de kiütötték a következő 24 órára. Akciójuk a "vörös ördögök" elszántságának iskolapéldája lehetne és a D-nap egyik legmerészebb – de sajnos ritkán emlegetett – fegyverténye. A légi fotó még 1944 májusában készült egy bombázás után. 

  

drowned us para d-day.jpg

Alig egyméteres vízben megfulladt amerikai ejtőernyős holtteste. Rommel védelmi intézkedéseinek egyike volt az alacsonyabban fekvő területek mesterséges elárasztása, mely nemcsak az előrenyomulást hátráltatta, hanem a légideszanterők földet érését is veszélyeztette, ahogy a fenti képen is látható. A Utah-part mögötti mocsaras területek amúgy is nehéz terepet jelentettek a támadók számára. 

 us para ste mere eglise.jpg

Amerikai 82-es ejtőernyősök Ste. Mere-Église környékén a kora reggeli órákban. A települést már napkelte előtt sikerült elfoglalni  ezzel a falu lett az elsőként felszabadított francia település , de a németek napközben még megkísérelték a visszafoglalását. 

 

ejtoernyosok civilekkel.jpg

Az első találkozás. Francia civilek igazítanak útba amerikai ejtőernyősöket a Utah-part mögött. 

 

101 para w french civilians.jpg

A felszabadulás első percei. Francia civilek fogadják
a 101-es ejtőernyősöket egy normandiai faluban. 

  

some help us para.jpg

Amerikai ejtőernyős segít egy menekülő francia család javainak költöztetésében. A nagyvárosokból rengeteg civil igyekezett biztonságosabb helyekre húzódni a szövetséges bombázások és a várható összecsapások elől. A felszabadulás öröme a legtöbbjük számára egyelőre váratott magára...

  

vitoralazok.jpg

További erősítések értek földet a nap folyamán, elsősorban vitorlázógépek útján. Ezek a gépek hozták a nehezebb fegyverzetet, a lövegeket és dzsipeket, melyek létfontosságúak voltak a hagyományosan könnyű fegyverzetű légideszanterők támogatásához, különösen a várható német ellentámadások ismeretében.

 osszetort vitorlazo.jpg

Összetört Horsa, mellette az áldozatul esett katonák holttestei. A 82-esek vitorlázóinak jelentős része szenvedett balesetet leszálláskor; a 101-esek ilyen téren szerencsésebbek voltak, nekik viszont az ejtőernyőseik szóródtak szét jobban. 

 

Captured jeep.jpg

Egy elhagyott vitorlázóban a németek működőképes dzsipet találtak – és rögtön ki is próbálták...

 

Kelso_Horne_hadnagy,82lgdszt.508.gye.Iszazad-1944.06.16.jpg

A győzelem arca: Kelso Horne hadnagy (82. légideszant, 508. ezred, I század). Az itt készült fotósorozat egyik portréja nem meglepő módon felkerült a Life magazin címoldalára is. 

 

Terence tenison Cuneo Glider Assault, D-day 1970 RAF Museum.jpg

A vitorlázók támadása a D-napon. A brit Terence Tenison Cuneo 1970-es festménye (a londoni RAF-múzeum gyűjteményéből).

 

bigredone_10.jpgHa érdekelnek a D-nappal kapcsolatos egyéb posztjaim – könyvekről, filmekről, makettekről, videójátékokról és képregényekről –, akkor
IDE KATTINTS.

Következik: A partraszállás

A bejegyzés trackback címe:

https://monty.blog.hu/api/trackback/id/tr896201071

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tiszteltetem Brüsszelet 2014.06.05. 20:51:44

Ahhoz képest hogy mennyit hájpolják Hálivúdban a csikkadt D napot, amin kotlottak vagy 1 évet a demokrataták, a 2. vh. 10 német hullájából 8at a ruszkik szállítottak le.

De hát mindenkinek a maga hullája felé hajlik a keze.

Több tiszteletet a szovjeteknek!

Monty H. 2014.06.05. 21:43:34

@Tiszteltetem Brüsszelet: Bár a tegnapi fotósorozatnál is szóba került a téma és kifejtettem véleményemet, itt is leírom röviden: a Vörös Hadsereg teljesítménye ellenére meg lehet emlékezni más eseményekről is. Nyugodtan állíts össze egy képsorozatot Szevasztopol felszabadításáról vagy a Bagratyion-hadműveletről és ajánld be az Indexnek. De ettől függetlenül most ennek van a 70. évfordulója, engem érdekel a téma, és gondoltam, másokat is fog...

Coix 2014.06.05. 22:15:33

@Tiszteltetem Brüsszelet: A magyar filmgyártás meg az Egri csillagokat hájpolja. Nahát, mik vannak.

Több tiszteletet az agysejteknek!

Coix 2014.06.05. 22:16:04

A poszt egyébként most is tetszett, köszi.

mzperxx 2014.06.08. 21:30:45

Az óraigazítós képen a brit 6. légidesszant hadosztály 4 alegység parancsnoka látható felszállás előtt Harwell-ből.
Baloldalt egy kanadai van, aki június 20-án meghalt.
süti beállítások módosítása