FOTÓ: A D-nap 1. – Az előkészületek
2014. június 04. írta: Monty H.

FOTÓ: A D-nap 1. – Az előkészületek

A partraszállás 70. évfordulója alkalmából nekiültem, hogy a hadművelet legérdekesebb fotóiból összeállítsak egy sort. Nem volt könnyű dolgom, hiszen alaposan dokumentált eseményről van szó, és több száz képet mégsem posztolhatok ide. Mindenesetre remélem, a téma avatott ismerőinek is tudok újat mutatni. Az első részben az előkészületekre összpontosítok. 

FIGYELEM! A MOST KÖVETKEZŐ KÉPEK KÖZÖTT MEGRÁZÓ FOTÓ IS TALÁLHATÓ.

german gun.jpg

A francia partvonalon húzódó német védelmi vonal első építményeit évekkel korábban felhúzták már. A képen látható löveg egy 40,6 cm-es Adolfkanone, Calais és Cap Blanc között: eredetileg az Anglia elleni Oroszlánfóka-hadművelet támogatására szolgált volna 1940-ben. Aztán a helyzet lassan megváltozott és az üteg az Atlanti fal része lett. Ahogy az sejthető, az ilyen bunkerek nagy részét a háború után sem bontották le – ez viszont határozottan jót tett a helyi turizmusnak, illetve a bresti tengeralattjáró-bunkert a francia tengerészet a mai napig használja.

 

Bundesarchiv_Bild_101I-719-0243-33,_Atlantikwall,_Inspektion_Erwin_Rommel_mit_Offizieren.jpg

Erwin Rommel tábornagy számtalan látogatásainak egyike a francia partvidéken. Jól tudta, hogy mennyi minden múlik majd az első órákon, ezért minden lehetséges eszközzel siettette az Atlanti fal kiépítését. Nem hitt a statikus védelemben, és szívesebben támaszkodott volna a mozgékony páncéloshadosztályokra, de Hitler ragaszkodott ahhoz, hogy ezeket csak az ő engedélyével lehessen bevetni. Mindez jelentősen befolyásolta a D-nap kimenetelét. 

 

Rommel_rajza_az_Atlanti-falrol1.jpg

Rommel_rajza_az_Atlanti-falrol2.jpg

Rommel rajza az Atlanti-falról és a partraszállásról. Az akadályok feltartják a támadókat addig, míg a parti lövegek és a légierő gépei végeznek velük. A valóságban a védelem soha nem érte el azt a szintet, ahol ez lehetséges lett volna, a Luftwaffe pedig már elégtelenül gyenge volt ezidőtájt nyugaton.

 

Nemet partvedelem apaly.jpg

A képen jól látható, miért voltak kénytelenek a szövetségesek apálykor partra szállni: a dagálykor többnyire vagy teljesen víz alatt levő akadályok és az aknák veszélyt jelentettek a rohamcsónakokra, ezért azokat az elsők között érkező műszaki alakulatoknak kellett (volna) kiiktatniuk: ez viszont időt hagyott a német védelem számára, hogy tűz alá vehesse a támadókat és a gyalogságnak jobbára nyílt terepen kellett átkelnie, míg el nem érte a töltést.

 

Dieppe 1942.jpg

És ezt akarták a szövetségesek elkerülni: az 1942. augusztus 19-én végrehajtott dieppe-i "próbapartraszállás" szinte kizárólag a tanulságok terén tudott bármi pozitívat felmutatni. A főerőket adó kanadaiak súlyos veszteségeket szenvedtek, részben mert a tüzérségi és légi bombázás elégtelennek bizonyult az erősen védett kikötővároska ellen. 

 

Torch-landing-craft.jpg

Sokkal biztatóbbak voltak a más frontokon végrehajtott partraszállások eredményei. A csendes-óceáni, az algériai (lásd a képet), a szicíliai, a salernói és az anziói tapasztalatok nagyban hozzájárultak a későbbi sikerhez. 

 

Nemet_roplap_a_partraszallas_elottrol.jpg

„Invázió – a szövetségesek temetője” – a német propaganda értett a morál rombolásához és Dieppe után volt is mit felemlegetniük... 

  

Nemet_loveg_Arromanches,Normandia1944.jpg

Német löveg Arromanches felett, a majdani Gold-szektorban. Pontosan arra a partszakaszra néz, ahol később a britek mesterséges kikötője húzódik majd. A falucska ma már népszerű célpontja a Normandiába látogató turistáknak. Éppen ezen a helyszínen több emlékmű is áll.

 

ostbattalion.jpg

Turbános védők: az emberhiány egyre inkább éreztette hatását a német haderőknél. A keleti zászlóaljak jelentős részben a Vörös Hadsereg fogságba esett tagjaiból álltak, akik kényszerű önkéntesként léptek német szolgálatba, de akadtak indiai katonák is, akik a brit elnyomás hatására választották ezt az oldalt. Harcértékük csekélynek bizonyult, de Rommel bízott abban, hogy legalább egy kis időt nyerhet velük, míg páncéloshadosztályai elérik a partot. 

 

Ike_Monty_Tedder.jpg

A Csatorna túlsó partján ekkor már javában készülődtek az átkelésre. A szövetséges armada legfőbb parancsnokai egy hadgyakorlat során: középen Dwight D. Eisenhower amerikai tábornok, a szövetséges inváziós erők főparancsnoka, a bal oldalon helyettese és a légierők felelőse, Arthur Tedder légi marsall, a jobb oldalon pedig Bernard Montgomery brit tábornagy, a szárazföldi erők főparancsnoka.

 

shermans in england before d-day.jpg

A háború szolgálatába állított amerikai hadiipar ontotta magából a harceszközöket, melyek az Atlanti-óceánon át ingázó szövetséges hajókaravánok segítségével jutottak el Angliába. A csapatok összpontosítása mellett a hadianyag koncentrálása is hónapok óta tartott már, és Churchill meg is jegyezte, hogy csak a Nagy-Britannia egét borító légvédelmi ballonok sokasága akadályozta meg, hogy a sziget egyszerűen elmerüljön a tengerben. 

 

recon photo.jpg

Brit felderítőgép húz el alacsonyan a parti sáv felett; az akadályok között fedezéket kereső németek látszanak. A szövetséges légi felderítésnek bőven akadt dolga a partraszállás előtt, de emellett a francia partvidékről minden elérhető magánfelvételt, képeslapot és térképet is összegyűjtöttek évekre visszamenőleg, hogy lehetőleg egyetlen részlet se kerülje el a tervezők figyelmét. Gigászi munka volt, de kifizetődött. A katonák az ezen források alapján készített, rendkívül pontos terepasztalokon ismerhették meg saját támadási körzetüket (lásd egy későbbi képen).

  

Hadikotvenyek.jpg

"Vásárolj hadikötvényeket!" – hirdeti az amerikai plakátok közül kettő. És mi mással lehetne ezt legjobban reklámozni, mint egy elszánt légideszantos képével...

 

Amerikai_ejtoernyok_hajtogatasa_a_D-nap_elott.jpg

A légideszantosoknak nemcsak a plakátokon jutott szerep: a majdani hídfő szárnyait nekik kellett biztosítaniuk. A leghosszabb nap című film egyik jelenetét, benne John Wayne belépőjével, pedig talán éppen ez a fotó ihlette: amerikai ejtőernyők hajtogatása nem sokkal a D-nap előtt.

  

Kiralyno es ejtoernyosok.jpg

Nem mindennapi vendég: Erzsébet anyakirálynő és lánya, Erzsébet hercegnő (a későbbi II. Erzsébet, akkoriban egyébként a női segédszolgálat aktív tagja) a D-napra készülő brit ejtőernyősöket szemléli, 1944. május 19-én.

 

Hobarts funnies.jpg

A brit Percy Hobart tábornagy és gárdája számos különleges feladatkörű járművet tervezett az Atlanti fal áttörésére. A meghökkentő külsejű "bigyók" közül kettő. A kétéltű páncélos (DD – Duplex Drive) felhúzható szoknyája és beépített hajócsavarjai révén volt képes partra úszni; a Sherman Rák (Crab) a páncéltest elé rögzített forgatható fémhengeren lógó láncok segítségével volt képes felrobbantani az aknákat, illetve lebontani a drótakadályokat.

 

gumi sherman.jpg

Hány ember kell egy Sherman harckocsi felemeléséhez? Ebben az esetben mindössze négy. Merthogy ez gumiból készült és felfújható… (Akar valaki ilyet a kertjébe? Rossz hírem van: már nem gyártják.) A német hírszerzés és felderítés megtévesztését célzó Fortitude fedőnevű művelet többek között azt akarta elhitetni az ellenséggel, hogy Pas-de-Calais környékén indul majd meg az invázió. Patton tábornok fantomhadserege Délkelet-Angliában állomásozott és egyebek mellett hamis rádióforgalmazással, illetve furnérból vagy gumiból készült ál-harcjárművek jól látható felhalmozásával működött közre a partraszállás sikerében. (Ajánlott könyv és film a témában: Tű a szénakazalban)

 

ike churchill bradley fire.jpg

Csak egy újabb hadgyakorlat... A meghívott vendégek viszont láthatóan nem bírták ki egy kis puffogtatás nélkül. Eisenhower tábornok, Sir Winston Churchill és Bradley tábornok az M-1 karabéllyal ismerkednek. 

 

landing exercise.jpg

Partraszállási gyakorlat valahol Dél-Angliában. A támadóerők kiképzését célirányosan alakították ki; a legfőbb feladat a német védelem áttörése és a hídfő megszilárdítása volt. Ez viszont visszaütött akkor, amikor a katonák elhagyták a partvonalat és városokon vagy sövényektől szabdalt vidéken haladtak át. 

 

Francia_plakat-Unis2.jpg

„Együtt a felszabadításért” – a plakátról sugárzó egység nem volt ennyire egyértelmű a valóságban. A megszállás alatt élő franciák jelentős része nem szimpatizált az angolszász szövetségesekkel és csak akkor fordult a németek ellen, amikor a háborús megszorítások, a kényszermunka és a romló életkörülmények erre ösztönözték; De Gaulle vezető szerepét pedig nem mindenki fogadta el fenntartás nélkül a másik oldalon. Roosevelt elnök például sokkal kevésbé bízott meg benne, mint Sztálinban…

 

teregetes.jpg

"Igazán indulhatnának már ezek a fiúk... Napok óta nem tudunk aludni a zajtól." Angol háziasszony folytatja a teregetést, miközben az összpontosítási körzet felé tartó amerikai erők töltik meg az utcát. Május végén még a vak is láthatta, hogy valami komoly dolog készül. 

 

British soldier reading.jpg

Egy brit légvédelmi ezred tagja a szövetséges katonáknak kiosztott, Franciaországról szóló zsebkönyvet nyálazgatja egy Portsmouth melletti táborban, 1944. május 29-én. A felvonulási körzetek táboraiban összegyűjtött alakulatokat teljesen elvágták a külvilágtól, hogy a támadásról közzétett információk nehogy kiszivárogjanak. A cenzúra még a szokottnál is alaposabban ellenőrizte a postaforgalmat, s még az angliai követségek sem tarthattak ekkoriban kapcsolatot az anyaországukkal...

 

sand table model bef d-day.jpg

A támadó alakulatok számára elkészítették partraszállási övezeteik igen részletes makettjeit, hogy ne csak kétdimenziós fotókról ismerjék a leendő csatateret. Ezt az eljárást a mai napig alkalmazzák. 

 

francs distributed.jpg

Az igazság pillanata: amikor a partraszállók átvették a művelethez szükséges felszereléseket, némi idegen valutát is kaptak – francia frankot. Az invázió pontos helyét azonban csak napok múlva, általában a szállítóhajók fedélzetén tudhatták meg. 

  

Tangmere 422 rcaf squadron stripes.jpg

A műveletben részt vevő repülőgépek azonosítása létfontosságú volt: az 1943-as szicíliai partraszállásnál az amerikaiak számos szállítógépet veszítettek egy ízben, amikor a szövetséges hajóhad tévedésből tüzet nyitott rájuk. A fekete-fehér inváziós sávok elsősorban a könnyű és közepes gépek törzsére és szárnyára kerültek fel (a képen egy kanadai Spitfire vadászgép); egyes példányokon a háború végső szakaszáig megmaradtak.  

 

d-day01.jpgHa érdekelnek a D-nappal kapcsolatos egyéb posztjaim – könyvekről, filmekről, makettekről, videójátékokról és képregényekről –, akkor
IDE KATTINTS.

Következik: A szövetséges hajóhad és az ejtőernyősök támadása

A bejegyzés trackback címe:

https://monty.blog.hu/api/trackback/id/tr586192589

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pálfi László 2014.06.04. 08:53:05

Kedves Monty, ez egy Jó Munka!

Érdekes és színvonalas anyagot állítottál össze. Örülök, hogy vetted a fáradtságot, és mind a szövetséges, mind a német oldal bemutatásához válogattál tartalmas dokumentumokat. Ez olyan átfogó képet ad a partraszállásról, amilyet csak ritkán látni. Kíváncsian várom a folytatást! ;-)

carp3tm0nster 2014.06.04. 16:35:42

Ott van a főkolompos Churchill is. Neki köszönhetjük a totális háborút, mert a gőgtől nem látott és nem akart békét kötni a Führer-el. Mert az angol nagyképűségnek ártott, hogy van egy ország a kontinensen akik sokkal jobbak mint ők. Nézzük meg most is az angol és német gazdaságot, vagy az ipart...

Tuvalu 2014.06.04. 17:02:20

A páncéloshadosztályokkal kapcsolatban amennyire én tudom Rommel pont azt mondta, hogy azokat szét kell osztani a parton, mert amikor a partraszállás megindul, akkor a szövetséges légierő a mozgásban levő páncélos alakulatokat úgyis kíméletlenül támadni fogja, tehát ha hátrébb vonva, csoportosítva várakoznak, akkor avval csak azt érik el, hogy bárhol is lesz a partraszállás, nem lesznek bevethetőek. És igaza is lett.

sakalakamo 2014.06.04. 17:56:09

@sanyix: azért akarnak kilépni, mert london 49%-a bevándorló, és nem zárhatják le a határokat. Hitler meg azért kezdte el a háborút, mert kicsi volt a pöcse.

A poszt tetszett, érdekes volt.

Lacusch69(Sch.Lacika) 2014.06.04. 18:17:16

@sakalakamo: Hitler nem kezdett világháborút. Churchill fejlesztette azzá.

carp3tm0nster 2014.06.04. 18:28:00

Hitler azért kezdett háborúba mert a pöcs lengyelek elzárkóztak attól, hogy a színtiszta Danzig(Gdansk) visszakerüljön Németországhoz.

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2014.06.04. 18:33:44

mivel az angolszászok csecsén csüggő zsindex.hu -n ez van címként: "A II. Világháború legnagyobb hadműveletének előkészületei"

igy javitanek...
en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Kursk
en.wikipedia.org/wiki/Invasion_of_Normandy

szovjet elvtarsak: 1.9 millio, mig angolszasz gengszterek: 1.3 millio

Fruka1 2014.06.04. 18:44:10

Érdekes szép anyagot sikerült összeállítani, köszönöm

sanyix 2014.06.04. 18:52:14

@sakalakamo: ja ez az ürügy a médiának. A világháborút pedig az antant kezdte még a huszas években, hitler csak a nevét adta hozzá.

avocado_ 2014.06.04. 18:56:04

@sanyix: A hozzád hasonló történelemhamisító ostobák megnyilvánulásaitól annyival intelligensebbnek érzi magát az ember :)

shushu2 2014.06.04. 18:59:01

Rosszabb napokon a keleti fronton többen haltak meg mint a komplett D-day hadműveletben

Monty H. 2014.06.04. 19:00:56

@Nick: Lábjegyzet: a címlapra kikerülő címekről az index dönt. :-) Én úgy fogalmaznék, hogy az egyik legnagyobb hadművelet volt a világháború idején, méreteiben és jelentőségében is.

Monty H. 2014.06.04. 19:01:52

@shushu2: Ez még nem jelenti azt, hogy nem lehet róla megemlékezni...

Monty H. 2014.06.04. 19:03:59

@Tuvalu: Lehet, hogy a "mozgékony" szó félreérthető volt, de nem állítottam, hogy Rommel hátul akarta tartani a páncélosokat. Ahogy te is írtad, a part közelében akarta tudni őket, de Hitler - a 21-est kivéve - Párizs környékén állomásoztatta őket.

N48 2014.06.04. 19:54:04

Ööö, a partraszállás D-napja nem 6-án volt?
Vagy a partraszállásos képek jönnek 6-án?
A cikkből ez nem derül ki egyértelműen (az indexes előzetes meg egyenesen félrevezető).

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.06.04. 19:57:43

@Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe: Nem csak a csatatéren részt vevő emberek száma számít. A legnagyobb tömegű technikát ez mozgatta meg vízen, levegőben és földön ezen felül messze komplexebb volt, munt Kurszk.

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2014.06.04. 20:15:29

@molnibalage: persze valamit kell mondani az angolszasz gengsztereknek akik csak ovatosan tettek oda magukat

Joszif Visszarionovics is cseszegette oket hogy ne csak finomkodjanak hanem kemenyen lepjenek oda, na most akkor odaleptek WOW

igaz akkor a nemeteket a keleti fronton lenullaztak, tessek itt a wiki mi is tortent Kursk utan:
"With victory, the initiative firmly passed to the Red Army. For the remainder of the war the Germans were limited to reacting to Soviet advances, and were never able to regain the initiative or launch a major offensive on the Eastern Front.[272] The Western Allied landings, in Italy, opened up a new front, further diverting Germany resources and attention."
ja es eltelt laza 10 honap...
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/96/Eastern_Front_1943-08_to_1944-12.png

de legyszi valahogyan hozzuk ki hogy az angolszaszok mekkora nagy majer csavok voltak...

Globetrotter2014 2014.06.04. 20:39:27

Mennyi hülye van kishazánkban, és a legszörnyűbb hogy még büszkék is rá...

Mindegy, a poszt maga nagyon érdekes. Volt szerencsém egyik másik helyszent magam is látni, aki túlélte legalább egy gyönyörű tájon találta magát.

AZ emberek azóta is hálásak, most is tele van Normandia amerikai zászlókkal.

Blogger Géza 2014.06.04. 20:46:57

Remek anyag, köszönjük!

Monty H. 2014.06.04. 21:14:18

@N48: Igen, az ajánlót nem én írtam, ez az ő saruk :-) 6-án jönnek képek kifejezetten a partraszállásról.

Monty H. 2014.06.04. 21:15:19

@ZF2: Hát, szerencsére én is eljutottam oda kétszer és felejthetetlen út volt.

Monty H. 2014.06.04. 21:16:00

@molnibalage: Kösz, Balage :-) Örülök, hogy vannak itt pozitív visszhangok is.

Coix 2014.06.04. 22:06:32

Jó kis poszt volt, köszi. Várom a 6-át az újabb képekkel.

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2014.06.04. 22:18:35

@Monty H.: nem negativkodtam en sem meg "shushu2 2014.06.04. 18:59:01" sem
csak szimplan a tenyeket kozoltuk...

mellekhadszinter volt, ennyi...
pont mint a bombazgatasok is, nem az roppantotta meg a naci Nemetorszagot, hanem a ruszkik...

de azt hiszem Ungvary is mondott valami lesajnalot a partraszallasra...
"Egyik oldalról hősök, másikról áldozatok voltak azok a magyar és német katonák, akik Budapest ostromának legvégén, 1945. február 11-én megpróbáltak kitörni a szovjet ostromgyűrűből. A halottak száma háromszor nagyobb volt, mint a normandiai partraszálláskor."

amugy meg ha az Operation Market Garden sikerult volna akkor nem tolnam ezt a "gyengek az angolszaszok" dumat...

Monty H. 2014.06.04. 22:33:58

@Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe: Oké, nem negatívkodtál, csak most kicsit besokalltam :-) mert sokan mintha kifejezetten arra tudnának csak gondolni, hogy bezzeg a keleti fronton hányan haltak meg és mennyivel súlyosabb harcok folytak ott...

Igaz. Igazatok van ebben. De...

Ettől függetlenül engem a második világháború történetében a nyugati front mindig is jobban érdekelt. Ezért látogattam el oda, ezért olvastam el a témában jó pár könyvet, néztem meg számos filmet, és ITT ÉS MOST erről szerettem volna egy összeállítást közölni - sok más poszttal együtt, amit itt láthattok majd a napokban.

És azt hiszem, teljesen mindegy, hogy ki melyik oldalon élte túl/át/meg a harcokat, amikor lőttek és amikor romok borítottak mindent, és nem volt víz, és bármelyik pillanatban jöhetett egy telitalálat, az így is, úgy is k***** rossz volt. Az, hogy nyugaton legalább örülhettek egy picit, hogy ezek után jobb világ jön (remélem, ebbe most senki nem fog belekötni), az az ő disznó nagy szerencséjük... De ne akarjuk már innen, a fotelből azt mondani, hogy ami Normandiában történt, az amolyan "rokokó-háború" volt (Puzsért Róbertet idéztem, akivel általában nem értek egyet)... Aki ott volt és túlélte, az valószínűleg megfojtaná az összes megmondóembert egy ilyen mondatáért. És itt nem rád gondolok, te kulturáltan visszaírtál, hogy reagálj, és ezt köszönöm. :-)

sanyix 2014.06.04. 22:35:54

@avocado_: Örülök hogy jó neked, de azért megsúgom, fals érzés az hogy te intelligens vagy ;) Egyébként én nem hamisítok történelmet, tényekről beszélek, arról a tényről hogy a 2 vh, az elsőt lezáró megalázó békeszerződések eredménye, ezek nélkül ugyan is nem akart volna senki háborúzni.
De nyilván inkább az az igaz történelem ugye, hogy hitler kezdte (egyedül) és azért mert kicsi volt a pöcse :DD

Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2014.06.05. 08:21:02

@sanyix: Nem a kis pöccsel volt a gond, hanem az egy darab, de nagyon kicsi herécskével. :)

Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2014.06.06. 08:49:07

Na, gratulálok a címlapért :)

Mindent összevetve, hiába "csak" pár ezer ember esett el, a D-nap egy elég komplex előkészület eredménye volt.

A másik érdekes dolog, amire felhívnám a figyelmet, hogy tán ez volt az utolsó alkalmak egyike, amikor nem a kétéltű hadviselésre felkészített csapatok hajtottak végre egy erőszakos partraszállást.

Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2014.06.06. 08:57:50

Kiképzett nem felkészített :) Lévén felvoltak készítve.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.06.06. 10:05:49

@Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe:

Most akkor soroljam, hogy a Land Lease nélkü mi nem lett volna az elvársaknál? Volt, hogy a hadrafogható repülők és tankok 25-30%-a nem szovjet fegyver volt. A kis hazánkba betörő első szovjet pc. alakulat M4 tankokon és jenki teherautókon görült be. A Balatonból kihalászott Il-2 jenki minőségi aluból készült.

Ezerszámra kaptak szovjet szemmel elérhetetlen minőségű szerszámgépet és alapanyagokat, több millió tonna élelmet, téli ruházatot, stb.

Vagy azt, hogy a szövi strat. bombázóhadjárat micsoda erőforrásokat kötött le, ami minden fontot egyformán gyengített + vastagon benne volt abban, hogy LW 1944-ben gyakorlatilag mutatóban volt jelent a frontokon...?

Áh, lövésed sincs semmiről. Csak azért, mert a szovjetek balfasz módon háborúztak és a saját katonáikat fogyóeszköznek tekintették az nem jelenti azt, hogy a hadviselés mesterei voltak.... Senki nem kényszerítette Sztálint, hogy így háborúzzon. Csak ő és kedves balfasz barátai ekkora formátumú emberek voltak...

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2014.06.11. 00:41:14

@molnibalage: a szovjet es az angolszasz tankokat egy lapon emliteni az kapitalis hozza nem ertest jelent

nem mellesleg en.wikipedia.org/wiki/Lend-lease
ertsd: to lend

a kis shermanodrol meg a Kelly hoseiben is negativ velemeny van, pedig ok tenyleg angolszaszok :)))

a szovjet tankokrol meg nezd meg a youtube -ot: Top Ten Tanks- # 1: The T-34

2014.12.19. 20:34:55

Az első képen a "Batterie Lindemann" azaz Lindemann üteg olvasható. Vajon a Bismarck kapitányáról nevezték el?
süti beállítások módosítása