Indul a bevetés. Újra...
Gondolom, nem csak én emlékszem jó szívvel a kilencvenes évek egyik legsikeresebb helikopteres videójáték-szériájára, amely Desert Strike, Jungle Strike és Urban Strike, majd Soviet Strike, Nuclear Strike és Alligator Strike címmel készült epizódokat tartalmazott. Az első rész még 1992-ben, először Sega Genesis konzolra jelent meg az Electronic Arts jóvoltából, később Amigán, PC-n, illetve más, például Nintendo-platformokon is hódított, ami ismertségét ugyancsak növelte.
Aki nem emlékezne, a Strike-sorozat egy izometrikus grafikával dolgozó akciójáték volt, ahol jellemzően egy harci helikopter nyergében (olykor másféle harci eszközön), de egymagunkban szálltunk szembe a túlerőben levő ellenséggel, a világ minden táján. A kihívásokkal teli játékmenet nem korlátozódott az ellenfelek becserkészésére és szétlövésére, ugyanis a gyorsan fogyó üzemanyag és fegyverzet pótlását is meg kellett oldani hordók és ládák felszedésével, de foglyok kiszabadítása és biztonságba helyezése vagy épp baráti járművek fedezése is a feladatok közé tartozott. Mindennek köszönhetően volt az egésznek egy alapszintű taktikázós jellege. Anno az 576 Kbyte magazinban jó párszor visszatértek e témára, úgyhogy már akkor ácsingóztam utána, amikor még csak olvastam róla, és nem is volt otthon PC-nk. Amikor lett, a Jungle Strike volt az egyik első játék, amit kipróbáltam. Szóval csupa szép emlék köt hozzá…
És most vissza a jelenbe, mert a Not Knowing Corporation fejlesztőiroda a MicroProse Software kiadóval hamarosan piacra dobja a Cleared Hot című játékot, amely lényegében a Strike-széria feltupírozott változata. A megjelenés pontos időpontja még nem ismert, de erre az esztendőre tervezik, viszont a nem is rövidke demo ingyenesen letölthető a Steamről, és ez alapján már fogalmat alkothatunk arról, hogy mit is kínál ez a szoftver.
A rövid nyitó bevetés máris visszaidézi a Desert Strike elejét. Sokáig azonban nem élvezhetjük a sivatagi lövölde örömeit, mert a vekker csörgésére ébredünk… 34 év telt el az említett bevetés óta, ahol bajtársunk fogságba esett, mi pedig nem tudtuk kiszabadítani. Szerencsére nincs időnk ezen búslakodni, mivel az egyik haverunk által aukcióra bocsátott helikoptert mi vásárolhatjuk meg. Az egyelőre békés feladatok (mint a tyúkok befogása) elsőre igen dedósnak hatnak, de ahogy Marcinko bácsi is mondta, “fogd be a szád, gyerek, és figyelj, mert még szükséged lesz rá!” És így van, az alapvető irányítást és pár trükköt lesz módunk megtanulni, míg nem röpködnek a golyók körülöttünk (ilyen a ládák, konténerek vagy sziklák kábellel való felkapása, amiket aztán leejtve vagy kis magasságon csúsztatva kiiktathatjuk a legmakacsabb ellenfelet is).
A helikopter alapvető irányítása egyébként nem túl bonyolult, de némi gyakorlatot igényel: az egérrel a haladás és a tüzelés irányát, illetve fókuszát adhatjuk meg, a mozgásra kijelölt gombokkal pedig nekilódulhatunk, de a kitérő manővereket – harchelyzetben nagyon fontosak! – is ezek segítségével végezhetjük. Az izometrikus nézet kapcsán újra csak a Strike-sorozat köszön vissza: bár térképvázlatot ezúttal kapunk a képernyő sarkára, így nagyjából sejthetjük, hogy a földrajz mit tartogat a következő pár száz méteren, az ellenfelek hirtelen tűnnek fel, így a gyors reagálás elengedhetetlen az életben maradás érdekében. Annyi segítség van, hogy amikor felgyorsítunk, a kamera kissé feljebb emelkedik, így jobban belátjuk a terepet. Még így is szükséges, hogy figyeljünk az ellenséges harcállások és ládák helyére, hiszen ha fűbe harapunk, újra kell kezdeni az egész pályát, és akkor nagyon hasznos lesz, ha tudjuk, mire hol számíthatunk. Mert sajnos mentési lehetőségünk nincsen…
Alapfegyverzetünk gépágyúból és rakétákból áll; utóbbiból persze jóval kevesebb áll rendelkezésre, úgyhogy a muníció takarékos felhasználása, továbbá a lőszeres és egészségügyi ládák keresése és felvétele itt is igen lényeges – de legalább az üzemanyag fogyására nem kell figyelni. Viszont az ellenség ebben a játékban is nagyon is aktív: a kézifegyverrel tüzelő gyalogosok tüze sem lebecsülendő, az igazán komoly veszélyt mégis a nyomkövetős légvédelmi rakéták jelentik, amelyek elől inkább kitérni érdemes, mint menekülni, utána viszont villámgyorsan szét kell kapnunk a kilövőállásukat… A Strike-játékok védjegye, az intenzív küzdelem tehát ugyanúgy megvan.
A kilencvenes évek hangulatát nem kell nélkülöznünk a menürendszer és úgy általában egyes grafikai megoldások terén. Aki például emlékszik még a minimális mozgással/képváltásokkal kísért, de alapvetően mégiscsak statikus, szöveges átvezető képekre, az nem fog meglepődni. Hasonlóan a zene is elég retrós, de a párbeszédek és az ez utóbbiak alatt megjelenő fejek is visszaidézik a jó harminc évvel ezelőtti atmoszférát. A játék során a grafika egyszerre kellemesen modern és retrós. Szerencsénkre a hangok jóval hitelesebbek, mint anno az első Strike-játékokban, ahol bizony a gépágyú vagy egy-egy robbanás elég csúnyán szólt…
A Cleared Hot mindenki számára ajánlható, aki szereti a viszonylag egyszerű, de intenzív akciójátékokat. Az érettebbek számára a retróélmény garantált, de a fiatalabbakat sem szeretném kiszorítani az érdeklődők köréből. Ha a képek és a szöveg kellően felpiszkáltak, töltsd le az ingyenes demót és hajrá! Azért is bátorítok mindenkit, hogy ezt tegye meg, mert lehetőség van visszajelzés küldésére, ha tehát valamilyen kritikával akarunk élni, akkor megtehetjük. Aztán majd remélhetőleg a teljes játékről is beszámolhatok, remélem, nem olyan soká… Értékelést majd akkor írok róla.