Irány a nagybetűs ÉLET...
Az alapfelállás már ismerős: amerikai fiatalok lógnak az autósbüfénél, szombat este van, ki akarnak kapcsolódni. Ki-ki a maga módján. A dátum mellesleg 1962. Ahogy Anthony Swofford írta, az a kor, amikor Amerika még édes és ártatlan volt. Valljuk be, legtöbben mi is ezt az Amerikát szeretjük: Rock-and-Roll, fecskeszárnyú kocsik, Elvis-frizura, Coca-Cola, jólét, jókedv; a vietnami háború még odébb van, a föld kerek, az égen szivárvány. A hangulatot tehát az alaphelyzet adja meg, de a zene is odatesz: több mint három tucat híres dal hangzik el, többek között Bill Haley (Rock Around The Clock), Buddy Holly (Maybe Baby), Del Shannon (Runaway), a Nagy Bopper (Chantilly Lace) és a Platters (Only You, The Great Pretender) előadásában.
Na jó, de mi történik? Lucas saját fiatalkorához nyúlt vissza, és saját élményei alapján gyúrta össze ezeknek az embereknek az életét és élethelyzeteit. Ezek a fiatalok maholnap felnőtté érnek. Leérettségiztek, előttük az élet, de mihez is kezdjenek? A nagybetűs élet ajtajában állnak, és nem feltétlenül akaródzik nekik belépni. „Menjek, ne menjek?” És ez az érzés nyilván nekünk sem idegen: mert milyen nehéz elhagyni a jól bejáratott, ismerős, számunkra oly kedves atmoszférát az ismeretlen kedvéért, még ha ez is a világ rendje. Itt pontosan ez visszhangzik egy egész éjszakán át, miközben táncolnak, versenyeznek, iszogatnak, ismerkednek. Másnap reggel pedig valaki indul, valaki marad, de a világ már sohasem lesz ugyanolyan.
A főszerepekben Richard Dreyfuss (Curt), Ron Howard (Steve), Paul LeMat (John), Cindy Williams (Laurie), Candy Clark (Debbie) és Charles Martin Smith (Terry, a Varangy), akit én még a Buddy Holly történetéből ismerek, de szerepelt a Kicsi kocsi-sorozatban is. Érdekesség, hogy Harrison Ford is feltűnik egy aprócska mellékszerepben (négy évvel a Csillagok háborúja sikere előtt). Ezek a színészek nagyon találóan testesítettek meg bizonyos tipikus karaktereket: Dreyfuss a szemlélődő, később íróvá érő fiatalembert, Smith az örökös balekot, LeMat az autóbolond vagányt, és így tovább.
Végigültem a filmet és tetszett. Szinte semmi nem történt benne, és mégis olyan jó volt nézni. Akár egy időutazás, benne a nyári éjszakák megfoghatatlan hangulatával. El is döntöttem, hogy megnézem a második részt is.
A folytatásról, az Újabb amerikai krétafirkáról (aktuális magyar címe Amerikai graffiti 2) annyit érdemes tudni, hogy George Lucas producerként volt jelen: a rendezést átadta Bill Nortonnak. A főbb szereplők viszont ugyanazok, sőt, egyes mellékszerepekben viszontláthatunk ismerős arcokat, például Harrison Fordot. Norton kissé konzervatívabb rendezőként nem tudta pontosan megvalósítani Lucas eredeti elképzeléseit. Ennek is köszönhető, hogy a film anno, 1979-es bemutatása idején nem ütött akkorát a mozikban, mint az első rész, de ez nem azt jelenti, hogy gyenge, inkább azt, hogy más.
A zene ezúttal is a hangulatot támogatja: a nagy öregek helyét persze átvette Bob Dylan, Simon és Garfunkel, a Doors és a többiek. A film képi világa is merészebb egy kicsit (például a képernyőt több részre osztó mezők használata).
Hangulatos időutazás.
Értékelés: 8/10
Amerikai krétafirka (American Graffiti)
Universal Pictures 1973
Dráma (110 perc)
Rendező: George Lucas
Szereplők: Richard Dreyfuss, Ron Howard, Paul LeMat, Candy Clark, Charles Martin Smith, Cindy Williams
Kevésbé felhőtlen időutazás.
Értékelés: 7/10
Újabb amerikai krétafira (More American Graffiti)
Universal Pictures 1979
Dráma (110 perc)
Rendező: Bill L. Norton
Szereplők: Ron Howard, Debbie Dunham, Cindy Williams Paul LeMat, Candy Clark, Charles Martin Smith
Zene: Eugene Finley