FILM: Vidocq
2015. február 03. írta: Monty H.

FILM: Vidocq

Rejtély rejtély hátán

Az ezredfordulós francia filmgyártás egyik nemzetközileg is ismert darabja következik most, mely az akció- és kalandfilmek, illetve a krimik mezőnyének egy különleges hangvételű képviselője, a főszerepben Gerard Depardieuvel és a később híressé vált Guillaume Canet-val.

vidocq_5.jpg

Párizs, 1830. A nép forrong, az újabb forradalom küszöbön áll, ráadásul baljós hír kap lábra: Vidocq, a hírhedt mesterdetektív halott, gyilkosa pedig ismeretlen. Egy lelkes zsurnaliszta, aki a nyomozó önéletrajzírójának vallja magát, nekivág, hogy felgöngyölítse az ügyet. A fővárosi alvilág bugyraiban és a felső tízezer tagjai között kutat, de a titokzatos, üvegmaszkot viselő, láthatóan természetfeletti hatalommal bíró tettes nyomára szinte lehetetlen ráakadni…

vidocq_2.jpg

A 19. század véleményem szerint kiváló talajt nyújt az ilyesféle misztikus krimiknek, hiszen olyan korszak volt, amikor a modernizáció egyre nagyobb léptekkel siettette annak az új világnak a beköszöntét, melyből a mi huszadik századunk is megszületett. Így aztán a forgatókönyvírók talán nagyobb szabadságot kaphatnak a technikailag is megmagyarázható fortélyok és eszközök felhasználására, bár tény, hogy szinte mindig számítanunk kell a természetfeletti módszerekre. Aztán a koktélba persze még be lehet dobni egy népszerű nagyvárost is, minden szennyével és ragyogásával együtt.

vidocq_6.jpg

A misztikum dominanciája ebben az esetben mindenesetre picit visszaüt, ugyanis maga a történetvezetés kissé elvész a vizuális és hangulati orgia közepette. A szövevényes nyomozás folyamata visszatekintve például nehezen követhető a borzongás és a bizonytalanság állandóságában. Pedig ez a film elvileg egy krimi. Az atmoszféra és a karakteres szereplők mégis jobban megragadtak bennem, mint az, hogy mi is történt közben. Emiatt ugyanaz volt a vége, mint a Farkasok szövetsége esetében: egyáltalán nem rossz, de kissé kiegyensúlyozatlan, és korántsem használja ki teljesen a potenciálját.

vidocq_1.jpg

Ha már megemlítettem a vizualitást... Ez volt  az első mozifilm, melyet teljes mértékben digitális kamerával rögzítettek. Az operatőr nagyon merész, változatos nézőpontokkal dolgozott, és az eredmény igen látványos, itt-ott képregényes, de összességében picit túlpörgetett. Ennek oka részben a túlhúzott kontrasztok – melyek kellően drámaiak, de a jóból is megárt a sok, ugye –, részben pedig a vágás, mely sok helyütt az én ízlésemnek túlzottan is gyors. És persze megértem, hogy mindez miért ilyen, hiszen a rejtélyek után kajtató újságíró mögött lépkedő néző így tényleg "kapkodja a fejét" és beleélheti magát a történetbe, de mégis… A kevesebb itt tényleg több lett volna. Szerintem.

vidocq_3.jpg

A főhős egyébként többször is látható volt a mozivásznon, illetve a képernyőn a huszadik század folyamán, számos film és sorozat jóvoltából (utóbbiak egyikét a magyar televízióban is sugározták), és nem véletlenül, hiszen az 1775 és 1857 között élt Eugene Francois Vidocq eleinte bűnözőként, majd bűnüldözőként szerzett magának hírnevet, s utóbbiként alapítója volt a francia rendőrségnek, később pedig magándetektív lett belőle. Azt is tegyük hozzá, hogy kifinomult és felvilágosult módszerei folytán a modern kriminalisztika atyjaként is emlegetik. Élete olyan híres írókat inspirált, mint Victor Hugor vagy a barátjaként tisztelt Balzac. Ennek folytán nem csodálkoznék, ha a francia filmesek pár éven belül újra elővennék ezt a figurát… 

A Vidocq annak idején DVD-n is kapható volt nálunk. Magyar és francia hangsávot, illetve magyar feliratot kaptunk, utóbbit az extrákhoz is, melyek között találtunk egy rövid werkfilmet, egy húszperces interjút a rendezővel, egy rövidfilmet a vizuális effektekről és a film végefőcíme alatt hallható dal videóklipjét az Apocalipticával.


Újrafeldolgozásra érdemes téma.
Értékelés: 6/10

Vidocq (Vidocq)
Studio Canal 2002
Krimi, kalandfilm (94 perc)
Rendező: Pitof
Főszereplők: Gerard Depardieu, Guillaume Canet
Zene: Bruno Coulais

A bejegyzés trackback címe:

https://monty.blog.hu/api/trackback/id/tr1007132117

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gyingizik 2015.02.03. 22:55:16

És miért csak 5 pont? Az 5 pont mondjuk egy B kategóriás, Lorenzo Lamas akciófilm, ez meg teljesen korrekt steampunk fantasy-thriller volt. Tim Burton Árnyasvölgye mellé tenném színvonalban is, nem az uncsi Farkasok Völgyéhez.

mojoking77 2015.02.04. 08:31:01

5 per 10 ???????????????????
Normalis vagy draga szerzo?
5/10?
Most valamit vagy nagyon felreirtal, ez esetben javaslom gyorsan modositsd az 5-ost egy izmos 8-asra, (ezt a hozzaszolasdt meg nyugodtan torolt, okafogyottsag miatt),vagy ha komolyan gondoltad, akkor keress mas hobbit, mert ez (amator filmeszteta) nagyon nem a vilagod.

Monty H. 2015.02.04. 08:47:58

@mojoking77: Egye fene. Legyen hat. Végül is elég látványos. De akkor is hagyott bennem hiányérzetet.
Ami meg a véleményemet illeti, ez egy szubjektív értékelés. Belefér, hogy másként gondolkodunk.

mojoking77 2015.02.04. 09:19:36

@Monty H.: Bele termesztesen. Viszont az 5/10 (szamomra legalabb is) pledaul tegap este a Vihar magja (into the storm) volt, ahol tiz percenkent fogtam a fejemet, annyira borzasztoan gyenge volt.

Monty H. 2015.02.04. 09:37:52

@mojoking77: Igazából a lepontozás az elpuskázott lehetőségnek szólt. Ennél lehetett volna lényegesen jobb is. És emiatt nem néztem újra annyiszor, mint más filmeket. (Értsd: tíz év alatt kétszer néztem végig.)

mojoking77 2015.02.04. 09:52:00

@Monty H.: En is par honapja lattam ismet, tipikusan francia volt. Nem csak Parizs miatt, hanem ugy altalaban europai. Nekem tetszett, bar en is inkabb a kulonos szot hasznalnam ra, de a jobb ertelemben. Kimondottan szorakoztato volt, bar persze, lehetet t volna jobb is. Az europai/tavol keleti filmeket mindig mashogy kell nezni, es ertekelni szerintem, mint a Holywood-i termekeket. Mas igenyek szerint keszulnek. Pont ezert "amerikaiasitjak" a legsikeresebbeket (most legutoljara az Oldboy-t, hogy rohadjon meg Spike Lee, es ha jol hallom gozerovel folyik az Intouchables amerikai verziojanak forgatasa is), mert kicsit at kell alakitani, hogy befogadja a kinti piac. Talan a Leon a profi volt az utolso igazi europai film, amit az amerikaiak szo nelkul lenyeltek. (Meg ha siker nem is lett kint belole)

Aha, persze 2015.02.04. 09:54:07

Szerintem is 8-as. Kimondottan jó film, én szoktam ajánlgatni az ismerőseimnek. (pláne ahhoz képest, hogy francia) Lehetett volna jobb is igazad van, akkor már 10-es lett volna.

Bergyilkos Bohoc 2015.02.04. 12:57:11

Hatalmas film. Vagy 4-szer láttam. Igaz ez a 2000-es évek elején volt, de lehet, hogy mostanában majd megint újranézem. A vége meg egyértelműen ott van a "legjobb fordulatok" listán.

g.d 2015.02.04. 15:18:56

Bár nagyon régen láttam utoljára, 6 pontnál azért én messze jobb értékelést adnék rá.
süti beállítások módosítása