Vigyázz, mit látsz meg onnan...
Miután a Gyilkosság telefonhívásra elkészült, Hitchcock máris újabb szerepet kínált fel Grace Kellynek. Így született meg a rendező egyik legismertebb filmje, a Hátsó ablak, melyben Grace mellett James Stewart játszotta a főszerepet.
Egy fotóriporter törött lábbal ücsörög odahaza. Sérülése miatt ki sem teheti a lábát, a hőség és az unalom kínozza, ezért inkább a szomszédos házak ablakait vizslatja objektívén keresztül. Aztán felfigyel valamire a szemközti épületben, és meggyőződése, hogy gyilkosságot látott. Hitetlenkedő ápolónője, illetve barátnője segítségével próbál rájönni, mi folyik odaát valójában…
Sajnos a történet kiszámítható módon, viszonylag lassan pereg, vagyis az izgalmat inkább a fényképezés és a színészi játék, illetve a bezártságérzet okozza. Ez utóbbi tesz róla, hogy jobban átérezzük a helyhez kötött főszereplő helyzetét. Azonban így is szembe kell néznünk azzal a ténnyel, hogy több mint fél évszázada készült ez a mű, és az akkor még igen hatásosnak bizonyuló feszültségkeltés itt-ott már mosolyfakasztó: anélkül, hogy túl sokat árulnék el a filmről, azt a jelenetet hoznám fel példának, ahol a főszereplő vakuját használja önvédelmi fegyverként…
Hitchcock ebben a filmben már tudatosan használta Grace Kelly – Bradányi Iván szóhasználatával élve – „szexuális eleganciáját”. Gondosan összeállított női ruhatára minden jelenetben üzenetet hordoz, belépője pedig az ötvenes évek talán legszebb csókjelenetét és egyik legemlékezetesebb kosztümjét mutatja be. Szűziesen szexi megjelenése folytán sokak szerint ebben a filmjében volt a legszebb. Érdekesség, hogy állítólag a híres fotográfus, Robert Capa és Ingrid Bergman szerelme ihlette a két főszereplő figuráját.
A forgatás stúdióban zajlott, azaz a filmben látható háztömböt zárt térben húzták fel, csekélyke 75 ezer dolláros költséggel. Ez már csak azért sem volt rossz ötlet, mivel valószínűleg sehol sem létezik olyan ház, amelynek egyik ablakából ilyen jól be lehet látni szinte az összes szomszédhoz… A Hátsó ablak hatalmas sikert aratott, és négy kategóriában is jelölték az Oscar-díjra, ideértve a legjobb rendező és a legjobb forgatókönyv díját. Népszerűségére jellemző, hogy mikor harminc évvel később újrajátszották a mozikban, hatása akkor is elsöprő volt.
Technikailag figyelemre méltó, de igencsak kiszámítható.
Értékelés: 7/10
Hátsó ablak (Rear Window)
Paramount 1954
Krimi (112 perc)
Rendező: Alfred Hitchcock
Főszereplők: James Stewart, Grace Kelly, Raymond Burr
Zene: Franz Waxman