Nemcsak Full Metal Jacket-rajongóknak…
2004 végén jelent meg a Men of Valor. Amennyire tudom, akkoriban nem kapott nagyobb publicitást, talán, mert nagyjából a Medal of Honor Pacific Assaulttal egyidőben jött ki. Ennek ellenére az utóbbi évek vietnami témájú játékai között mindenképp az élmezőnyben helyezkedik el.
A nagy elődhöz, a Vietconghoz hasonlóan ennek a játéknak is van személyes kerettörténete, a különbség lényegében csak annyi, hogy ezúttal nem egy zöldsapkást, hanem egy egyszerű fekete tengerészgyalogos lövészt alakítunk. A küldetések közötti levelek és átvezető képsorok (melyeket dokumentumfilmekből vágtak össze) segítik felidézni a korabeli hangulatot és adnak nagyon is személyes keretet az eseményeknek. Amúgy elmondható a programról, hogy történelmi szempontból hiteles. A történet akkor kezdődik, amikor 1965 márciusában a Da Nang-i amerikai támaszpontról kiindulva a tengerészgyalogosok megkezdik az első tisztogató akcióikat, hogy felkutassák és semlegesítsék a támaszpontot időről-időre megtámadó gerillákat, folytatódik a Vasháromszögben folytatott tisztogató akciókkal 1966-ban, majd a Khe Sanh körüli dombokért vívott véres csatákkal, és végül eljutunk egészen az 1968-as Tet-offenzíváig.
Az irányítás nagyjából a szokásos sémát követi. A játék elején természetesen gyorstalpaló kiképzésen is részt vehetünk. A grafika egyébiránt szép, részletes, egyes helyeken még a Vietcongét is felülmúlja, bár a figurák tartása és mozgása néha kissé suta. Külön kiemelném a sokféle környezetet: a dzsungel szinte minden küldetésben más és más arcát mutatja, főleg, hogy az időjárás és a napszak is változik. A hangok átlagosak, a karakterek dumálása kiválóan sikerült, a zene pedig nagyon atmoszférikus, és ezt sokszor korabeli slágerekkel is megtámogatják.
Az ellenségek száma terén a program a Medalra emlékeztet, mivel a sötétben bujkálás helyett a vietkongok igenis keményen nyomulnak ránk, így tűzharcokból nem lesz hiány. A használható fegyverek között feltűnnek a jellegzetesebb darabok (rögtön az elején az M-14 puskával és a Thompson géppisztollyal indulunk), de sokszor kénytelenek leszünk az ellenségtől felmarkolt orosz és kínai vasakra fanyalodni.
Kiválóan megoldották az egyes eszközök eltérő tulajdonságainak megjelenítését: az M-14 még nagy távolságban is pontos, a PPS ehhez képest elég komoly szórással van megáldva, még közelharcban is. Van itt aztán még géppuska, kézigránát, Claymore-akna és gránátvető is, amelyet ellenséges bunkerek kifüstölésénél nagyon fogunk szeretni. (Nagyra értékelem, hogy a készítők még arra is gondoltak, hogy húsz méteren belül a 40 mm-es gránát a valóságban nem használható – nos, itt sem: velem megtörtént, hogy robbanás helyett visszapattant egy bunkerről és az orrom elé esett.) A célzó mód kissé eltér az eddig látottaktól: nem az irányzékon át nézünk ilyenkor, hanem egyszerűen közelebb hajolunk a fegyverhez.
Úgy tudom, ez volt az első olyan FPS, ahol nem lehetett játék közben állást menteni. A gép az egyes ellenőrzőpontok után ad nagylelkűen egy-egy mentett állást, de néha (például a Starlite-hadművelet elején) ez nagyon rosszul jön ki, ugyanis az ellenőrzőpontok nem feltétlenül követik a részfeladatokat… A készítők nyilván szerették volna, ha a játékos jobban átérzi a mindössze egyetlen élettel rendelkező igazi katona lelkivilágát, mégis úgy érzem, mellényúltak… Ha harmincszor-negyvenszer kell újrakezdeni egy küldetést, a LEGELEJÉRŐL, az egyszerűen nem jó ötlet.
Sajnos az akció lineáris, vagyis újrajátszásnál aligha számíthatunk meglepetésekre. Ráadásul egyes helyeken az ellenségek ugyanúgy futószalagon érkeznek ugyanarról a pontról, mint anno a Medalban – ez megy mindaddig, míg le nem küzdjük az adott állást. Hm… Bajtársaink segítőkészsége meglehetősen váltakozó: időnként tényleg vállvetve küzdenek velünk együtt, máskor viszont előzékenyen ránk bízzák a túlerőben levő ellenség kipucolását. Hajlamosak beállni a tűzvonalunkba is… De legalább vannak, és erősítik a közösségi érzést.
A feladatok változatosak és hitelesek. Előfordul, hogy PSZH-kkal járőrözünk, és a ránk támadó vietkongok nyomába eredünk; van, hogy egy elveszett riportert esetleg egy lelőtt helikopter személyzetét kell fellelnünk; olykor még az ellenség földalatti járataiba is le kell ereszkednünk, hogy a Hué felszabadításával járó utcai harcokat ne is említsük… Hiába, a tengerészgyalogságnál mindig van mit csinálni. Mindezt pedig hosszú, legalább 12-16 órás játékidővel.
A vietnami háború történetének és mindennapjainak ismeretében állíthatom, a program atmoszférája nagyon jól eltalált. Csakúgy, mint a Vietcongnál, itt is elmondható, hogy a játék pontos és életszerű felidézése az akkori eseményeknek, természetesen amerikai szemszögből.
Apróbb hibákkal tarkított, de hiteles és élvezetes.
Értékelés: 8/10
Negatívumok:
*Mentéshiány
*Lineáris játékmenet
*Néhol túlzottan nehéz
*Buta mesterséges intelligencia
Pozitívumok:
*Szép grafika
*Történelmileg hiteles
*Változatos feladatok
*Számos fegyvertípus
*Kerettörténet
*Csapattársak
*Hosszú játékidő
A bejegyzés trackback címe:
https://monty.blog.hu/api/trackback/id/tr83785812
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
DArchAngel 2009.02.04. 11:54:19
Igen, ez egy jó játék, bár annyira nem volt nehéz, ha kiismerted a buta gépi IQ-t.
Amúgy meg az orosz vasak nem voltak ám rosszak, én általában dobtam az M-16-ot az első AK-ért :)
A kedvenc részem az, amikor valami dombot kell megvédeni, ha jól emlékszem, Khe San-nál. Na, az hardon vicces...
Amúgy meg az orosz vasak nem voltak ám rosszak, én általában dobtam az M-16-ot az első AK-ért :)
A kedvenc részem az, amikor valami dombot kell megvédeni, ha jól emlékszem, Khe San-nál. Na, az hardon vicces...
Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2016.02.28. 19:19:32
Enyje No, a Vietcongot nálam semmilyen szempontból nem múlta felül. A vietcong egy jól összerakott, kiváló kis játék volt, nagyon jó atmoszférával és feladatokkal.
Ez meg inkább ilyen City Interactive szint volt.
Ez meg inkább ilyen City Interactive szint volt.
Monty H. 2016.02.29. 10:01:47
@Combat Gear Admin: Összességében valóban hitelesebb a Vietcong. Azoknak viszont, akik nem bírják idegekkel a lopakodást, valószínűleg ezt fogják jobban szeretni.