FILM: Passchendaele
2010. augusztus 25. írta: Monty H.

FILM: Passchendaele

„…A pokolban estem el (úgy hívták: Passchendaele)…” Siegfried Sassoon

Bő egy éve már, hogy elővettem a Gallipoli című klasszikust, és most, hasonló szellemben egy szinte teljesen új, nálunk pedig természetesen még mindig ismeretlen első világháborús filmet szeretnék bemutatni, ezúttal egy kanadai alkotást. Az első világháború ugyanis nemcsak az ausztrál, hanem a kanadai nemzet számára is fordulópontot jelentett: végre érezhették, hogy hadseregük nem egyszerűen a Brit Birodalom véderejének arctalan tömege, hanem mások számára is jól elkülöníthető, méltán híres hadtest, mely 600 ezer fővel vett részt a harcokban. A brit Lloyd-George állítólag egyszer azt mondta: „Ha kanadai katonákat küldünk a frontvonalba, a németek rögtön a legrosszabbra számítanak.”

Az első (majd később a második) világháborúból tehát Kanada is jócskán kivette a részét. Több kanadai alakulat harcolt Nyugat-Európa számos pontján, például Flandriában, ahol az egyik legvéresebb csata zajlott a címben szereplő Passchendaele mellett. A név valószínűleg nem sokat mond idehaza. Ha viszont hozzátesszük, hogy ezt a csatát gyakran nevezik harmadik ypres-i (yperni) csatának, talán többen is a homlokukra csapnak. Az 1917 júliusában itt megindított antant offenzíva célja az volt, hogy az itteni kiszögellés felszámolásával a brit erők eljussanak a német tengeralattjáró-kikötőkig, majd északról felgöngyölíthessék az ellenséges vonalat, illetve, hogy tehermentesítsék a francia hadsereget. Legalábbis hivatalosan. Haig tábornagy valójában úgy gondolta, hogy egy összpontosított támadás sikert hoz majd egy olyan körzetben, ahol sem a talaj minősége, sem az ellenség ereje, se semmi más nem kecsegtetett egy lehetséges győzelemmel. Haig  azonban makacs volt, és nem akart tudomást venni a tényekről.

Passchendaele Ypern közelében fekszik, és elfoglalását az itt állomásozó kanadai egységekre osztották. Azon a nyáron viszont rekord mennyiségű csapadék hullt, sártengerré változtatva a terepet. Olyannyira ingoványos volt a talaj ezekben a hetekben, hogy rengeteg katona veszítette életét, úgy hogy a szó szoros értelmében sárba fulladt. Az összesen csaknem 600 ezer (köztük ötezer kanadai) katona életét követelő  harmadik yperni csata, a „sárcsata” végén, november 6-án Passchendaele-t végül bevették, de az offenzíva nem érte el a távolabbi célokat. Alig félév múlva pedig a németek puskalövés nélkül visszafoglalták a területet, mikor a britek kénytelenek voltak visszavonulni, hogy kiegyenesítsék az arcvonalukat… A történész A.J.P. Taylor úgy fogalmazott: „A harmadik yperni csata a legesztelenebb mészárlása volt egy esztelen háborúnak. […] Passchendaele volt az utolsó régi stílusú csata, bár erről akkor még senki sem tudott. Végre már a tábornokok is rájöttek, hogy valami hibát követtek el. November 8-án Haig vezérkari főnöke először ment ki a harci zónába. Ahogy a kocsija a sártengerben vergődött, könnyek szöktek a szemébe és felkiáltott: „Te jó isten, ebbe küldtünk harcolni embereket?” A társa azt felelte: „Előrébb még rosszabb.”

A film egy veterán őrmester, Michael Dunne története, aki az európai fronton súlyos sebet kap. Odahaza gyógyulgat, és közben beleszeret ápolónőjébe, akinek asztmás öccse leendő apósának igyekszik imponálni azzal, hogy mindenáron be akar vonulni. Dunne, aki sebesült hősként és toborzóként segíti a hadigépezet munkáját, nem tudja megállítani a forrófejű fiút. Eljön a nap, mikor a harcedzett vén róka és a zöldfülű újonc vállvetve harcol a flandriai sártengerben...

A film felemás érzéseket keltett bennem. A romantikus vonal meglátásom szerint kissé vérszegény a film első felében, de ezenkívül lenne ugyebár egy potenciális bajtársi vonal is a fennmaradó részben, amit a forgatókönyv egyszerűen nem aknáz ki (az utolsó csatajelenet záróképe talán a kivétel, de az is inkább szimbolizmusával hat ránk). Úgy érzem tehát, a szkript kissé kiegyensúlyozatlan. Ott van viszont a hiperrealista látásmód: ismét a Ryan közlegény megmentését kéne összehasonlítási alapként említenem, de el kell ismernem, ez a film egy-két jelenetnél még azt is felülmúlja. Az első világháború állásharcairól mellesleg már sok évvel ezelőtt is készült nagyon hiteles reprodukció, de így is kalapot emeltem az itt látható csataképek készítői előtt. Elképesztően mellbevágó az a naturalizmus, aminek csak az egyik része a mindent uraló sár és eső. Aki elég bátor, nézzen bele a YouTube-on közzétett részletbe...

A forgatáshoz szükséges csatamezőt és lövészárokrendszert egyébként Calgary mellett alakították ki. Több száz korabeli fotó ismeretében még a hadtörténész szakértő szerint is abszolút élethű lett a környezet (a mellékelt archív fotó, mely alapján a díszlet fenti részlete épült fel, azért érdekes, mert pont azokban a napokban készült, amikor a film vonatkozó jelenete játszódik). A 200 statiszta egy része a kanadai hadsereg tagja volt, de a vízpermetezők által biztosított állandó nedvesség a profi katonák közül is sokat a kihűléssel fenyegetett. A film egyébként 20 millió dolláros költségvetésével az eddigi legdrágább kanadai produkció volt.

Érdemes megemlíteni, hogy a rendező és forgatókönyvíró Paul Gross egyben a film főszereplője is. A nyitójelenet pedig egy az egyben nagyapjának egyik háborús emléke (melyet csak vele osztott meg, s mely még halálos ágyán is gyötörte), s a történet meghatározó eleme. A filmzenét nem nevezném túlságosan meggyőzőnek inkább a tévéfilmeket idézi , kivételt képez a nagyon szép végefőcím-dal (After the War, Sarah Slean előadásában) és az azt követő instrumentális rész. Az ezt kísérő archív képsorok pedig nagyon jól passzolnak a film végső üzenetéhez: „soha többé!” Az említett dal szövegét, illetve a linkjét be is szúrom ide.

 

After The War

After the guns are silent
After your wounds have healed
After those crosses have been planted in all those fields
After that long boat ride
All the way across the sea
And after this train carries thee

Chorus:
I will love you after the war
I'll love you for always, forever more
I will love you after the war
Forever, for always, and more

After your boots dry
And the tobacco's all but gone
Along with all those postcards you've carried under your arm
After I remember all the words I couldn't say
And after this long night fades away

I will love you after the war
I'll love you for always, forever more
I will love you after the war
Forever, for always, and more

After this blackbird
Lifts up from off your chest
After your soul takes its final rest
My love, I forgive you; you never planned to die
And Love, I'll place two pennies over your eyes

I will love you after the war
I'll love you for always, forever more
I will love you after the war
Forever, for always, and more

A háború után

Miután elnémulnak az ágyúk
Miután a sebeid begyógyulnak
Miután mindenkit elföldelnek már
Miután a hajó kiköt veled
A hosszú út után
És miután a vonat hazahoz

Refrén
A háború után szeretni foglak
Szeretni mindig és örökké
A háború után szeretni foglak
Szeretni mindig és örökké

Miután a bakancsod megszárad
És elfogy a dohányod
És eltűnnek a levlapok, amiket mindig magadnál hordtál
Miután eszembe jutnak a szavak, amiket nem mondhattam ki
És miután ez a hosszú éj végre elenyész

A háború után szeretni foglak
Szeretni mindig és örökké
A háború után szeretni foglak
Szeretni mindig és örökké

Miután a varjak felszállnak rólad
Miután lelked végső megnyugvásra lel
Megbocsátok kedvesem, hisz nem akartál meghalni
És két érmét helyezek a szemedre

A háború után szeretni foglak
Szeretni mindig és örökké
A háború után szeretni foglak
Szeretni mindig és örökké



A Sabaton együttes a tőlük megszokott stílusban ennek a csatának is emléket állított egyik dalával, melynek címe The Price of a Mile (Egy mérföld ára). Úgy gondoltam, a film remekül illik ehhez a számhoz, így legújabb videóklipem ebből született. Az alábbi linken rögtön meg is tekinthető:

Magyarországon a film sajnálatos módon nem kapható, az angol DVD-változat pedig lehetne sokkal igényesebb is. Csak angol hangsávot kapunk, felirat nélkül. Extraként egy werkfilm szolgál.

Érdekességképpen beszúrom még a Harry Patch-csel, az első világháború utolsóként életben maradt, és tavaly elhunyt veteránjával készített rövid riportot, aki szintén részt vett ebben a csatában.



Nem tökéletes, de nagyon is emlékezetes háborús alkotás.
Értékelés: 8/10

Passchendaele
Passchendaele Films Inc. 2007
Háborús (115 perc)
Rendező: Paul Gross
Szereplők: Paul Gross, Joe Dinicol, Meredith Bailey
Zene: Jan A.P. Kaczmarek

A bejegyzés trackback címe:

https://monty.blog.hu/api/trackback/id/tr972241386

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

symor 2010.08.27. 06:22:47

Én csak az elmúlt hónapban akadtam rá a filmre, a DVD-kiadás francia nyelvű promóciója során.

Ámultam, mert végre egy film, amely az első világháborút modern filmes eszközökkel hozza testközelbe.

A nagy háborút megjelenítő mozik közül csak nagyon kevés van, ami nem hosszú évtizedek távlatában készült, talán mert a második világégés érthetőbb a nagyközönség számára, a fekete egyenruhás nácik ellenképével.

Az első világégést velem gyerekként Az ifjú Indiana Jones sorozat ismertette meg, fiatalkori elképzelésem, ebből az egyébként okosan elkészített sorozatból származott, az ottani események látványáról.

Ha sorba szedném a filmeket, melyek az I. világháborút a mai szemnek testközelivé tették, akkor a Hosszú jegyesség jut először eszembe, aztán a Vörös báró, amiről írtál, és bár én egy rossz filmnek tartom, van benne egy két perces, élményszámba menő repülős harcjelenet, mikor a zeppelinek között cikázó légiharcot egybegyúrják a földi offenzívával.

Aztán ott vannak a klasszikusok, az említett Gallipoli és ide sorolnám az Arábiai Lawrence-t is. Halhatatlan alkotások, annyira individuum filmjelenségként saját érdemeiken megállva, hogy maga a történelmi esemény szinte csupán motívuma a személyes tragédiának mindkettőben.

A Nyugaton a helyzet változatlan feldolgozásait, amelyek jók, idesorolhatnám, csak az számomra irodalomnak hat mozgóképen is, és nem tudom a regénytől elvonatkoztatni.

Az említettektől ez a kanadai megaprodukció különbözik, elismerhető frontjeleneteit lerontja a romantikus máz, és a személyes, civil történet. Az állóháborút egyedülállóan láttatja, csak a romantikus felindulás (amely a Hosszú jegyesség színes kis jellemtörténeteiben olyan szépen hatott) itt esetlenke és kicsit megalkuvóbb a közönséggel szemben. A kerek egész film így egy kiemelkedő felértéken vehető számításba, amivel együtt azért több, mint érdekfeszítő nem egy jelenetében.

Monty H. 2010.08.27. 07:57:19

@symor: Igen, van egy ilyen tendencia. Az I. világháborút sokan nem merik bemutatni, mert a kiskatonákat ott nem lehet ideológiák szerint két oldalra húzni. Az ifjú Indiana Jonesban mondjuk még ez is sikerült, mert Lucas kissé elvakult amerikai módjára ott is a II. VH-s filmek stílusában mutatta be a német katonákat, akik arctalan tömegként csak ravaszak és kemények voltak, személyes közelségben pedig (a hadifogolytáborok őreiként és parancsnokaiként) poroszosan merev és rosszindulatú sablonfigurák... Nagy kár, mert a verduni és a somme-i epizódok abban a sorozatban klasszikusak. (Kár, hogy a DVD-n kiadott sorozatból a verduni rész HIÁNYZIK.)

A Hosszú jegyesség számomra nagy élmény volt (majd írok is róla), mert amellett, hogy szép romantikus történet, a háborús részek hihetetlenül hitelesek voltak. A Vörös Báró tényleg csak egy kalandfilm, de lehúzni nem akartam, mivel sokkal rosszabbak is készültek már.

A Passchendaele romantikus vonala tényleg sokat elvesz a filmtől, bár szerintem működhetne jól is, ha nem lenne ennyire kettévágva a film első és második fele a helyszínek miatt. Viszont, ami a háborús realizmust illeti, a film így is az I. VH-s alkotások élvonalába tartozik. Egyelőre biztosan.

symor 2010.08.27. 09:05:35

Az Indiana Jones sorozatnak nagyon sokat köszönhet, az az időszak a történelemábrázolás tekintetében. Habár voltak nagyon elferdített részek, az állóháború, vagy a "békekötésről" eseményeiről szóló epizódok kuriózumnak számítanak.

Itt hiánytalanul megvan a sorozat, szinkronnal és eredeti nyelvsávval egyaránt:

sorozatokingyen.org/page.php?502

A sorozatból pont a Kövér Bertás részt láttam először, amikor Remy kétségbeesetten sebesült akar maradni és Indy "elveszti" az értelmetlen támadási parancsot. A legjobb tévéepizódok között van, amelyek a háború értelmetlenségéről a tisztikar gőgjéről szólnak.

Monty H. 2010.08.27. 09:25:12

Symor, szívemből szóltál. Újra...

A verduni rész egyszerűen zseniális a maga tömörségében. Éppen ezért anyáztam amikor megtudtam, hogy a DVD-verzión nincs rajta. Köszi a tippet.

janos900 2013.07.19. 08:24:27

Hm. Szerintem ez a film tipikus, aki sokat markol, az keveset fog alkotás. A háborús jelenetek nagyon jók, de a sztori nem működik. Három brit barátommal közösen néztük, szerintük ez egy pocsék film, évek óta felemlegetik nekem, hogy mit nézettem velük. A Passchendaele movie, lett a szinonímája a vacak háborús filmnek, nagyon nagy kár érte.

Monty H. 2013.07.23. 11:57:07

@janos900: Hát igen, a sztori húzza le az egészet, ezzel az erőltetett romantikus szállal. Viszont nekem nem ez maradt meg, hanem a háború naturalisztikus ábrázolása, és abban nagyon jó, nagyon emlékezetes.
süti beállítások módosítása