MAKETT: T-28
2021. február 22. írta: Monty H.

MAKETT: T-28

Zvezda 1:35

“Faltörő kos” – ez volt a címe a Scale Military Modeller magazin egyik 2019-es számában olvasható cikknek, amelyet egy jó barátom hozott nekem Londonból. Ebben a T-28-as harckocsi Zvezda-féle mását mutatták be, egy típusismertető kíséretében. Akkor döntöttem el, hogy egy ilyet építek egyszer… Egy évvel később el is jött az idő.

t-28_monty_blog_01.jpg

A T-28 közepes harckocsi tipikus példája volt a húszas-harmincas években kifejlesztett átmeneti páncélosoknak. Kialakítása, mérete és három tornya inkább az első világháborús típusokra mutat vissza, de akkoriban a Szovjetunió – több más elszigetelődőtt államhoz hasonlóan – kénytelen volt saját harckocsikat fejleszteni, és a tanulságokat a saját tapasztalataikból kellett leszűrniük. A hatfős legénységgel működő T-28-ast 1931-ben tervezték, és 1932–33-ban kezdték gyártani. Elsősorban gyalogsági támogatásra és áttörésre szánták. Egy rövid csövű 76,2 mm-es tarackot és néhány 7,62 mm-es géppuskát kapott. 1941-ig maradt gyártásban, több mint 500 példány készült belőle. Részt vett a lengyelországi harcokban, majd az orosz–finn téli háborúban, s ezek nyomán megnövelték a páncélvédettséget. A Barbarossa-hadművelet első hónapjaiban is szerephez jutott, ahol számos példány műszaki problémák miatt esett ki a harcokból. Gondok adódtak a felfüggesztéssel, a motorral és a váltóművel, de a legnagyobb probléma mégis az volt, hogy a kor annyira túllépett rajta, hogy már továbbfejleszteni se lehetett. Moszkva és Leningrád védelmében még feltűnt, ám a következő évtől egyre inkább kivonták a frontszolgálatból. Manapság három múzeumi példány található a típusból, ezek közül egy Finnországban. 

t-28_01.jpg

A Zvezda 2019-ben adta ki ezt az 1:35-ös makettet. A doboz most is vevőcsalogatóra sikerült: a Vörös téri felvonulást idéző borítófestmény is szép, de a hátoldalon a kész makett terepmintás változata is látható – így kell ezt csinálni. A kereteket viszont egybefóliázták, ami nem célszerű, és az érdeklődő makettező dolgát nem könnyíti meg... A kidolgozás most is figyelemreméltó, és a múltkor tárgyalt T-90-eshez képest valamivel szebb, értsd: a vonalak, kontúrok határozottabbak, bár az is igaz, hogy maga a páncéltest is jóval szögletesebb, vagyis öntéstechnológiai oldalról könnyebb dolguk volt. A makett egyébként 454 darabból áll. 

zvezda_t-28.jpg

Az összeállítási útmutató most mindössze nyolc oldalt ölel fel, és szerencsére nincs túlzsúfolva, de óvatosan haladjunk vele, mert pár tévedést tartalmaz (pl. az E8-as alkatrész valójában a D6 és D7). Az építés alapvetően nem sok csapdát rejt. A futómű a legbonyolultabb rész, és a görgők letisztítása miatt hosszadalmas is. A pontos illesztés itt nagyon lényeges, akár feltesszük az oldalsó páncéllemezeket, akár nem. Én egy kicsit megjártam, ezért egy kis tömítgetésre volt szükség. A 7-a és 7-b egységek illesztése előtt végezzünk szárazpróbát, itt ugyanis némi igazításra van szükség, és szerintem a D22-es alkatrészt már érdemes a jelzettnél korábban felragasztani. Szerencsére a részben szemenkénti, részben szakaszosan egybeöntött lánctalp példásan illeszkedik. 

Az első festési fázis nálam megelőzte az oldalsó páncéllemez rögzítését és a futómű véglegesítését, hogy a görgőkhöz még kényelmesen hozzáférhessek. Közben a felépítmény egyes darabjainak összállítása folyt. Sajnos a torony két felének illesztése nem a legjobb (az is lehet, hogy ez gyári hiba), így kénytelen voltam a toronygyűrűt marógéppel picit kitágítani, hogy a behelyezést megkönnyítsem. A motortér feletti hűtőrácsokhoz mellékelt műanyag háló méretre vágása sem sikerült tökéletesen. A géppuska-tornyok rögzítését biztosító, C alakú alkatrészt pedig csak akkor tudjuk rendesen rögzíteni, ha ezen tornyok feleit már a későbbi helyükre téve ragasztjuk össze. Azt tanácsolnám, inkább kezeljük őket külön, és óvatosan pattintsuk majd a helyükre a legvégén. A parancsnoki búvónyílás fedele gyárilag mozgatható, a mellé kerülő géppuska pedig opcionális. A különböző fedelek belső oldalát egyébként kidolgozták. 

A Zvezda ezúttal egy külön nyomott, színes A5-ös íven mellékeli a festési útmutatót, ami mindenképpen előremutató dolog. Három példányból választhatunk: egy olajzöld darab a 10. páncéloshadosztályból (1941. június, Ukrajna), egy terepszínű a 8-asoktól (Lviv, 1941), illetve egy kopott fehér álcát viselő a 20. páncélosdandártól (Finnország, 1940 eleje). Én az 1941-es terepszínűt választottam. Fekete, illetve egyes darabokon szürke alapozót szórtam fel, utána a Hobby Color H73-as sötétzöldje következett, amelynek világosított változatával kicsit még moduláltam a felületeket. Szivacsos módszerrel enyhe koptatást végeztem ezután, és egy vékony réteg fényes lakkot szórtam fel. 

Az álcaszínek közül először a H403-as és a H321-es festékekből nagyjából 3:2 arányban kevert homokszínt vittem fel, maszkolás nélkül. A szórópisztolyt kis nyomásra állítottam, és vékony rétegekkel, közelről fújva, kis lépésekben haladtam, később pedig ugyanígy jártam el a világosított feketével. Sajnos a festési útmutató mindössze egy oldal- és egy elölnézeti rajzot nyújt erről a példányról, de a doboz hátán látható fotók más szögből is ábrázolják a makettet, szóval végső soron ment a dolog. A MiG-féle Chipping fluid most is szerephez jutott (lásd a T-90-nél) a koptatás érdekében. Ezután egy vékony réteg fényes lakk következett. Matrica ehhez a példányhoz csak kettő van, a vörös csillagok. Feltettem az apróbb alkatrészeket, például a szerszámokat, a vontatókábelt és a többit. A MiG olajos barnás bemosójával végigmentem a kiemelendő részeken, és a korábban már kezelt lánctalp is kapott némi Track Wash-t, majd egy kis koptatást, majd jött a vékony matt lakkozás. Gondolkodtam a koszolás mikéntjén, de végül csak egy nagyon enyhe porozást adtam hozzá.  

t-28_monty_blog_07.jpg

Egy barátomtól régebben kapott 1996-os Tamiya készlet (Russian Army Tank Crew At Rest, n.214) révén legénység is került a dögre. Szerintem egy ilyen, kevésbé ismert típusnál ez kimondottan előnyös, hogy az arányokat láttassuk. A hat figura alapvetően szép, elsősorban a testtartásokat tudnám dicsérni, főleg a lazán támaszkodó emberalakok kapcsán. 

A Zvezda T-28-asa nagyon szép makett, a témában pedig igazi kuriózum. 9-10 ezer forint körüli ára ilyen minőség mellett egyáltalán nem mondható magasnak. Kialakításával kicsit kitűnik a vitrin egyéb plasztikdögei közül, de csak addig, amíg meg nem építem a szintén többtornyú T-35-öst, szintén a Zvezdától... Addig is beszúrok egy összehasonlító képet a T-34-essel.

t-28_monty_blog_12.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://monty.blog.hu/api/trackback/id/tr3716417862

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása