FILM: Forces Spéciales
2011. december 26. írta: Monty H.

FILM: Forces Spéciales

A francia elit elitje akcióban

Ha a francia mozi remekeire gondolunk, akkor általában nem akciófilmek jutnak eszünkbe, hanem inkább vígjátékok, krimik, romantikus és történelmi darabok. Ez az igen friss alkotás azonban nemzetközi és aktuális témájának hála valószínűleg ismert lesz Franciaországon kívül is.

Egy Elsa Casanova nevű újságírónőt tálib fegyveresek ejtenek túszul Kabulban. A francia különleges erők néhány katonája ezért rögvest útnak indul, hogy egy eldugott hegyi faluból kimentsék őt. A mentőakció persze nem megy olyan könnyedén: rádiójuk tönkremegy, az ellenség a sarkukban, így nem kérhetnek helikopteres kivonást. Gyalog indulnak hát a biztonságot sejtető pakisztáni határ felé...

Ez így elsőre sokaknak A nap könnyei című szörnyűséget juttathatná eszébe, ahol az alaptörténet nagyon hasonló volt. Én viszont ezzel le is tudnám a párhuzamokat, mivel ez a film többet tud amerikai társánál, még akkor is, ha a sztori közhelyesnek hat, és egy-egy heroikusnak ható jelenet itt is akad. A karakterek - legalábbis a francia szereplők esetében - valóban élnek, még ha élettörténetüket nem is ismerjük meg pontosan, de jellegzetesek és szimpatikusak, akikért lehet szorítani. Sajnos a tálibokat most is igen szemellenzős módon, kétdimenziós figurákként látjuk viszont, ideértve a főgonoszt is, akiről annyit lehet elmondani, hogy szinte válogatás nélkül irtja a számára antipatikusabb embertársait. Nem tudom, mikor növi ki a nyugati világ ezt a fajta szemléletet, de már ideje lenne, még akkor is, ha csak egy akciófilmről van szó... Viszont jó pont, hogy a kis csapatot segítő afgán lakosokról sem feledkeztek meg.

Technikailag a film mindenképp magasztalható, legfőképpen a gyönyörűen és hatásosan fényképezett képek, illetve a feszes vágás jóvoltából. A forgatási helyszínek között mellesleg szerepelt Dzsibuti, Tadzsikisztán, továbbá a Francia-Alpok is - a rendezőnek és a stábnak tehát meg kellett küzdenie jó pár nehézséggel. A feltűnő technika - repülők és helikopterek - most sem CGI-technikával készült; a jelek szerint a franciák nem sajnálják a pénzt haderejük ilyeténképpen való reklámozására... A forgatókönyv a vége felé picit leül, és bár ez a történet alakulása miatt van így, az első félóra pörgése után az utolsó félóra üteme fájdalmasan lelassul.

A realitás terén nem hagytak cserben: az elitkatonákat alakító színészek fegyverkezelési színvonala meggyőző, viszont ők se szupermanek, véreznek és meghalnak, ha úgy hozza a sors. Egyébként egy-két helyen kifejezetten Call of Duty-hangulatot teremtenek ezek a karakterek és harci helyzetek... Ezek után jogos lenne azt mondani, hogy ez bizony propagandafilm a javából. Lehet. De engem nem zavar. Az összhatás? Nem eget rengető, nem újszerű, de szerintem korrekt.

A szereplők közt Diane Krüger a legismertebb, és azt hiszem, most volt alkalma számos arcát megmutatni. Látható még Djimon Hounsou is, akire a legtöbben a Gladiátorból vagy A szigetből emlékezhetnek. A francia színészek közül Benoit Magimelt (Vadászpilóták, Bíbor folyók 2.) és Tcheky Karyót (Hosszú jegyesség, Dobermann, Blueberry) említeném.

A filmet idén novemberben mutatták be Nyugat-Európában. Fogalmam sincs, eljut-e valaha Magyarországra, bár DVD-n jó esély van rá.

Korrekt színvonalú, ha nem is tökéletes akciófilm.
Értékelés: 8/10


Forces Spéciales
Studio Canal 2011
Akciófilm, dráma (109 perc)
Rendező: Stéphane Rybojad

Szereplők: Diane Krüger, Djimon Hounsou, Benoit Magimel
Zene: Xavier Berthelot

A bejegyzés trackback címe:

https://monty.blog.hu/api/trackback/id/tr643489495

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

symor 2011.12.26. 06:00:07

Ritkán ér ilyen kellemes meglepetés, merthogy a filmet még nem láttam :)

Köszönöm az ajánlót, már tárazom is be a néznivalók közé.

U.i.: A felső képen az 5. szereplőről hirtelen azt hittem a fiatal Alain Delon-t látom.

Monty H. 2011.12.26. 10:23:04

@symor: Csak keríts hozzá rendes feliratot. Nekem nem sikerült...
És vigyázz, tudom, hogy milyen alapos műkritikus vagy... :-) A végén még csalódsz...

symor 2012.01.01. 13:17:02

Majdnem igazad lett :)

Ez ugyanis egy 20 perces film.

A teljes játékidő ugyan bő 90 perc, de valójában 20 perc, ami arról szól, hogyan is kellett volna kinéznie az egésznek.

Az első óra egy kínszenvedés, szlogenszerű félmondatok, nagyon geci (de azért most beszéljünk angolul :) tálibok, poszterprofizmus a francia különlegesektől, akik erőltetetten jó barátok mind ölelkezésben, vigyorgásban.

Ebben az első órában megkapjuk mindazt, amit Chuck Norris is szégyellne. Egy újságíróért két nap alatt összehoznak egy kommandós-akciót (mert a gallok ilyen előzékenyek, na!), a harmadik napra meg is találják, egyből, és pakisztáni területre behatolva elmennek érte (jelzem franciák hőseink, akik a Balkántól-Afrikáig végigültek pár népirtást a seggükön!). Szóval muhaha és még egyszer muhaha :)

Ez volt a röhejes rész, most jön a szomorú:
Bárki írta ezen az afgán-pakisztáni határvidéken játszódó katona- és úgy mellesleg üldözött turistaszerető (kapsz sapkát, kaját, puszi ölelés, mert ilyen az ottani fíling) helyiekről a sztorit az egy akkora gyökér, hogy a munkája eredménye egyenlő a sötét földdel. Hisz nagyjából ennyit lát és tud z afgán-térségről és a világról egy tájékozatlan gyökér (értsd az itteni forgatókönyvírók). Teljes sötétség, amit ennél a résznél a sztorival művelnek.

A koronát az teszi fel a dologra, hogy "most menjünk vissza a faluba, mi négyen + a pastunak öltöztetett civil, mert megmentünk mindenkit" (basszus!). Aztán beérnek a faluba és mint az első filmórában sokadszor kapjuk az akció alá a katonarockot, mert most jön a kemény helytállás (BASSZUS!).

A harcászati részekkel nagy bajom nem is volt, kivéve azt a jelenetet, amikor egy vonalban felállva mennek át ellentámadásba 200 AK-s ellen. Még egyszer leírom, egy vonalban! És a 200 geci tálib közül egyik se tesz egy laza kaszáló mozdulatot, mert ugye a geci tálibok nem tudnak lőni, egy sem a 200-ból :)

A propagandát egyébként még be is nyelném, ha nem lenének ilyen hülye részek a filmben.

Aztán valami hirtelen megváltozik, eltelt 1 óra 10 perc kb., és a film végre kicsit felhagy a marhaságaival. Onnantól számítva, hogy a mesterlövész elcsalja a tálibokat végre kapunk egy jól sikerült jelenetet. A Delon-hasonmás végzete nagyon jól sikerül a filmben és elkezdek reménykedni.

Nem alaptalanul, innen következik 20 olyan perc a filmből, amilyennek az egésznek ki kellett volna néznie. A katonák és az újságírónő szenvedése a hegyekben ugyanis végre hiteles, nincs álkemény beállítás csupán a szenvedés a környezet, a fáradság miatt. Itt valósul meg a film legjobb beállítása is, amikor Krugert felváltva cipelik a hátukon.

Aztán megint egy kis kötelező és felesleges lövöldözés (mert ugye a geci tálibok gyorsan megkerülték a hegyet :). Djimon Hounsou ennél a pontnál kap 2 percet bizonyítani, hogy ő valójában egy jó színész, nem többet.

Pozitívumként annyit még el kell mondanom a filmről, hogy Diane Kruger egyszerűen gyönyörű benne. Ha egyéb (jobb!) francia filmet még nem láttatok tőle itt is meggyőződhettek arról milyen szépen beszéli a nyelvet (már az angoljához képest).

Nevezzük "egyszerű" mozinak, de azt is csak azért a 20 percért, amit végül is megért.

Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2012.01.02. 01:20:28

Hova kell tekerni a 20 percért pontosan ?:D

symor 2012.01.02. 06:03:59

@Combat Gear Admin:
Kb. 1 óra 5 perctől van az a 20 jobb perc a filmben, amikor utolérik a mesterlövészt onnantól, már ha tekergetni akarod :)

Egyszer azért simán nézhető film, szóval inkább fogyaszd egészben.

Monty H. 2012.01.02. 20:31:58

@symor:
A poszterprofizmus, a kommandós-barbecue-partyval tényleg erőltetett, de a pergő kezdés más ilyen filmekben is csak azért van, hogy az alaphelyzetet tudassák, aztán hajrá (A nap könnyei ilyen szempontból viszi a pálmát).

A franciák gyors bevetéséről: hogy ki és mi miatt vetnek be egy egységet, ez a mi szempontunkból se mindig logikus. Hogy néha megtörténik, hogy gyorsan bedobják őket, szerintem elfogadható.

"Teljes sötétség" - valóban ilyen vázlatos, ezért is írtam, hogy a tálib karakterek mind kétdimenziósak... Miért is?

"... amikor egy vonalban felállva mennek át ellentámadásba 200 AK-s ellen." - na ja, de miért nem maradnak ilyenkor egyáltalán fedezékben, úgy, ahogy eddig? Hat katona annyi lőszert visz magával egy egynapos bevetésre, hogy ilyet megengedhet magának??? Ez nekem sem tetszett.

Diane Krugerben nem csak az tetszett, hogy gyönyörű, hanem, hogy amikor már napok óta éhezik/fázik/stb. akkor ez meg is látszik rajta, ahogy a katonákon is. És igen, Franciaországban nőtt fel, szerintem elég jól töri a franciát.

symor 2012.01.03. 07:32:51

@Monty H.: Krugerről úgy tudom csak fiatal modellként költözött Párizsba és nem ott nőtt fel.

2-3 évet töltött Franciaországban ezen időszak alatt, de ezt megelőzően Londonban élt ugyanennyit, úgyhogy elmondható, hogy a francia jobban fekszik neki, mint az angol (nem mintha azt raccsolná, csak érezhetőbben kevésbé gördülékeny).

Egyébként Kruger jobbnál jobb francia filmekben tűnik fel mostanában, melyekben sokkal lehengerlőbb alakítást nyújt, mint eddig bármelyik amerikai filmjében.

bobbantyú 2012.01.06. 14:15:27

A hölgy kiváló a filmben, a film olyan messze van a kiválótól, hogy csak na. Sablonos és esetlen. Kivéve a végét. Nem valami jó rendezés. Pedig nem spóroltak a látvánnyal. A Nap könnyeivel egy lapon sem lehet említeni. Az egy profi munka volt. A története pedig sem egyiknek, sem másiknak nem jobb, kb. egy szinten vannak. A francia film viszont kissé logikátlanabb, kuszább. De szeretjük mert büszke francia, és sokat lőnek benne... :)
süti beállítások módosítása