FILM: Act of Valor
2012. november 16. írta: Monty H.

FILM: Act of Valor

A könnyű nap tegnap volt...

Még tavaly nyáron láttam az első előzetesét annak az akciófilmnek, amelyet eleve úgy harangoztak be, hogy ebben igazi, sőt, még aktív SEAL-kommandósok alakítják majd a SEAL-eket, szóval érdemes lesz megnézni... Az ilyesmire fel szoktam kapni a fejem, még akkor is, ha rég tudom, hogy sokkal több minden kell ahhoz, hogy egy film jól működjön.
act of valor 3.jpg
És ez bizony erre az alkotásra is áll. Mert az való igaz, hogy békaembereink harcászati színvonala átütően megjelenik a képernyőn, de ne feledjük, hogy a főszereplők igazi SEAL-ek, nem színészek. Ez nem olyan bántóan negatív dolog, mert egész jól megbirkóztak a feladattal, de azért mégiscsak harcosok ők, és ez meglátszik. Elnézném, mert az igazi gond nem ez. Inkább a forgatókönyv, ami nem lép (és nem is igen léphetne) túl a "már megint egy dzsihádista rosszember támad ránk, és ez még szeptember 11-nél is rosszabb lesz..." kezdetű klisén. A főgonosz mondjuk legalább nem egy fekete-fehér figura, de újdonságot se várjunk tőle. Ezzel párhuzamosan az izgalomnak nyoma sincs – bevallom, nem is tudtam egyvégtében megnézni az egészet, pedig érdekelt a téma.
act of valor 1.jpg
De hogy jót is mondjak: a zenére nem lehet egy rossz szavam se, s a fényképezés, illetve a vágás is csodálatosra sikerült - aki erre kicsit hollywoodias naplementéket képzelt el magának, az vállon veregetheti önmagát, mert részben erre gondoltam. Szakmai szempontból értékelem, hogy a SEAL-ek mellett nem hanyagolják el speciális rohamcsónakjaik személyzetét sem (akik csaknem ugyanolyan kemény, csak picit eltérő kiképzést kapnak), és a modern katonai hardver legmodernebb eszközei is feltűnnek, egy-két snitt erejéig pedig az FPS-nézet is tombolhat. Az ilyesféle jelleg egyébként felbukkan még a helymeghatározások során, mikor is kapunk egy vázlatos térképet, a pontos földrajzi adatokkal, mint mondjuk a Modern Warfare-játékokban.
act of valor 2.jpg
Ami a hitelességet illeti, nem akartak John Wayne-féle szuperhősöket újfent eladni a nézőnek, így tehát olykor a főszereplők is megsebesülnek (nem is kicsit) vagy elesnek. Többen persze ezt is a heroizálás egyfajta burkoltabb megidézésének tartják majd, de annyi baj legyen.

A végefőcím alatt hallható egy nagyon kellemes dal Keith Urbantől, a For You, melyet be is szúrok ide. Szövege - mely megint csak közhelyes, de a maga egyszerűségében szép - kiválóan illik a filmhez. Érdemes meghallgatni.

For You

Well, all I saw was smoke and fire...
I didn't feel a thing.
But suddenly I was rising higher...
And I felt like I just made... the biggest mistake.
When I thought about my unborn child...
When I thought about my wife...
And the answer rang out CLEAR from
somewhere up above

No greater gift has man, then to lay down his life for Love.

And I wondered, would I give my life?
Could I make that sacrifice?
If it came down to it, could I take the bullet...
I would
Yes I would, For You

Baby, you don't understand...
I don't understand it all myself.
But there's a Brother on my left
   and another on my right
And in his pocket just like mine...
   he's got a photograph.
And they're waitin' for him back home.

And it's weighing on my mind...
I'm not trying to be the hero...
I don't wanna to die...
But right now, in this moment,
you don't think twice.

I wondered, would I give my life?
Could I make that sacrifice?
If it came down to it, could I take the bullet...
I would. Yes I would...

You don't think about right.
You don't think about wrong.
You just do what you gotta do...
to defend your own.
And I'd do the same... for you,
yes I would... yes I would.

And I would give my life... I would make that sacrifice.
Cause if it came down to it, could I take the bullet,
I would. Yes, I would, I'd do it for you...
I'd do it for you.
I'd take the bullet, yea,
Yes I would.

Teérted

Csak füstöt és tüzet láttam...
Semmit nem éreztem.
De egyszerre emelkedni kezdtem...
És úgy éreztem, most követtem el
  a legnagyobb tévedést.
Mikor a jövendő gyerekemre gondoltam...
Mikor a feleségemre gondoltam...
És a válasz odafentről tisztán hangzott

Az ember nem kaphat nagyobb ajándékot annál,
minthogy életét adja a szeretet nevében.

És eltűnődtem, én adnám-e?
Meghoznám-e ezt az áldozatot?
Ha erre kerülne a sor, a golyó elé ugranék...
Igen.
Igen, érted megtenném.

Kedvesem, nem érted...
Én magam sem értem.
De ott áll egy testvéred a balodon
   és egy másik a jobbodon
És a zsebében, ahogy az enyémben is...
egy fénykép lapul.
És őt is hazavárják.

És nem hagy nyugodni...
Nem próbálok én hősködni...
Vagy meghalni...
De itt és most nem gondolkodom,
csak csinálom.

Eltűnődtem, én adnám-e?
Meghoznám-e ezt az áldozatot?
Ha erre kerülne a sor, a golyó elé ugranék...
Igen.
Igen, érted megtenném.

Nem gondolsz arra, mi helyes.
Nem gondolsz arra, mi helytelen.
Csak teszed, amit tenned kell...
hogy megvédd a tieidet.
És én is ezt tenném...
teérted, igen, megtenném.

És az életemet adnám...
Meghoznám ezt az áldozatot.
Mert ha erre kerülne sor, a golyó elé ugranék, igen.
Igen, érted megtenném...
Érted megtenném.
A golyó elé ugranék, igen, megtenném.

A film forgatása állítólag két és fél évig tartott, mivel a szereplők – éles bevetéseik folytán – nem értek rá mindig... A bemutatóra odaát idén februárban került sor, és már az első hétvégén visszahozta a 12 millió dolláros költségvetés dupláját – gondolom, felcsigázta a közönséget, hogy igazi kommandósokat láthat a vásznon. Az összbevétel pedig mára meghaladja a 80 milliót is. A magyar változatról viszont eleddig nem érkezett hír...

Hiteles, de így sem átütő.

Értékelés: 6/10

Act of Valor
Bandito Brothers 2012
Akciófilm, háborús film (110 perc)
Rendező: Mike McCoy, Scott Waugh
Főszereplők: Rorke, Dave, Sonny (persze mind álnév)
Zene: Nathan Furst

A bejegyzés trackback címe:

https://monty.blog.hu/api/trackback/id/tr504906058

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Őrültteknos 2012.11.16. 10:19:02

Hát igen. Maga a történet elég gagyira sikerült. De példáúl a "hot extract", amikor a csónakos egység kiemeli őket!!! Na az egy epic jelenet, ami ugyan a realitás miatt elég rövid, de az alatt vetekszik a utolsó Rambo 0.50-es jelenetével!
Tehát egy pazar jelenetekkel tarkított elég suta történet.

Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2012.11.16. 11:01:38

Számomra a film csalódás volt, és felejthető is, bár a SWICC-es részt többször is megnéztem.

Ami pozitívum esetleg, az szintén a SWICC-el kapcsolatos, mégpedig a valósághű bemutatása a "deploy"-nak. Jó ötlet volt rászánni az időt, és megmutatni, hogyan telepítik a csónakokat a vízre, és miként teszik őket harckésszé.

Egyes jeleneteket a való életből vettek át, ilyen volt például az RPG-s mellbe lövés vagy a kézigránátra rávetődés, de úgy rémlik még van egy pár.

Viszont pár jelenet meg inkább egy átvezetőnek tűnt nekem. Például mikor kitakarítják a kis mexikói falut, utána mindenki biztosít, miközben a főhőseink éppen csak a hónuk alá nem csapják a sisakjaikat és beszélgetnek egy jót.

A film végére mintha elfogyott volna a pénz. A helyszín üressége, és a sietve összerakott egyszerű feketeruhás név és arctalan mexikói "kommandósok" legalábbis ezt az érzést keltik.

A végén az a jó pár név viszont eléggé elgondolkoztató.

Monty H. 2012.11.16. 13:48:02

@Combat Gear Admin: Mindenben egyetértünk. :-) Egy-két jelenet emlékezetes, de amúgy egyszernézős. :-(

Pötty1 2012.11.16. 15:41:06

Sajnos egyet kell, hogy értsek. Anno megnéztem, és máig nem éreztem késztetést az újranézésre. Pedig tényleg vannak benne jó részek. Én a helyükben egy navy seals- elit kommandó féle filmet csináltam volna. Abban változatosabb volt a történet.
De sebaj, ma jött meg a Bin Laden akció könyv. :) Már el is kezdtem olvasni.

symor 2012.11.16. 19:25:15

A robbantások azért durván el lettek szabva a filmben.

Úgy értem egy-egy gránát a úgy ég mint a napalm, a gránátvető is gyújtógránátot köphet az ellenre, vagy odavágnak egy-egy gázpalackot, benzinkannát is, csak az a rész a vágás áldozata lett :)

Minden másba nem igen köthetek bele akció színten.

A történet naivitása, az amerikai haderő mindenhatósága, plusz a beavatkozás lehetőségei (nemzetközi vizek, mexikói kiruccanás) mellett jó nagy baromságot állítanak a terrorizmus működési mechanizmusairól is.

Persze ezeket nagyvonalúan meg kell bocsátanunk, még akkor is, ha magát a filmet néhány hazafias lózunggal együtt a realitás megtestesüléseként emlegetik.

A film ennek ellenére korrekt kis szórakozás, csak ne sokat gondolkodjunk rajta!

Monty H. 2012.11.18. 22:21:19

@Pötty1: Hát, az Elit kommandónak volt ugyan története, de lényegében nem sokban tért el a fenti sablontól. Viszont tényleg változatosabb volt a cselekmény... Akkoriban, bő húsz éve nekem is nagy kedvencem volt.

A Bin Laden-könyvről holnap érkezik a kritika! :-)

g.d 2012.11.19. 05:47:14

A film nekem minden hiányossága ellenére nagyon bejött, főleg hogy már a bemutató előtt lehetett látni tecsőn a "hogyan készült" videón amikor a hajós kiemelős részt éles lőszerrel forgatják...

Amúgy az egyik rendező "Mouse" McCoy önmagában sem egyszerű figura, "civilben" kaszkadőr, többszörös amatőr motokrossz-bajnok és Baja 1000-versenyző (ajánlott "irodalom": Dust to Glory /2005/).

Monty H. 2012.11.19. 19:55:52

@g.d: Hoppá. Ezt nem tudtam. Köszi a kiegészítést.
Látom, a kiemelős rész mindenkit megfogott :-)

SpockCooper · http://spockcooper.blog.hu 2012.11.29. 15:43:09

Köszi az ajánlást! Most néztem meg a filmet. Előrebocsátom, hogy most rettenetesen unatkoztam már órák óta és ebben az állapotomban indítottam el a lejátszást. Hű, nekem nagyon tetszett! Semmi problémám nem volt a filmmel, a CIA ügynök bugyuta halálát kivéve (kajarendelés). A történet nem zavart, engem megvettek azzal, hogy ezek valódi SEAL katonák.
süti beállítások módosítása