KÖNYV: Vadmacskák – Az első bevetés (Havasi Máté)
2022. november 21. írta: Monty H.

KÖNYV: Vadmacskák – Az első bevetés (Havasi Máté)

Nem csak próbálgatják a karmaikat. Használják is… 

Van az úgy, hogy akasztják a hóhért… Időnként viszont a hóhér saját magát akasztja. Ahogy most is. Merthogy valódi kritika helyett most első regényemről fogok ajánlót írni. Vágjunk is bele. 

Néhány hónappal ezelőtt még a hétköznapi nők hétköznapi életét élték. Aztán egy telefonhívás és egy váratlan lehetőség mindent megváltoztatott. Most azért küzdenek, hogy minden fordulóban bizonyítsák, elég jók ahhoz, hogy a rendőrség nemrég felállított operatív egységének első tagjai lehessenek.
Nincs könnyű dolguk. A hírszerzéstől a pusztakezes küzdelemig mindent meg kell tanulniuk. És tudják, hogy ha sikerrel is járnak, utána még nehezebb lesz.
De ez egy ilyen meló…

vm_konyv_cucc.jpg

Ahogy a fülszövegből már sejthető, a Vadmacskák – Az első bevetés története a jelenben játszódik, itt Magyarországon, és olyan nők a főszereplői, akik lehetőséget kapnak, hogy egy újonnan felállított titkos rendőrségi alakulat tagjai legyenek. Hogy mi mindenen kell átesniük, hogy ez valóra váljon, hogyan kovácsolódik belőlük csapat, és miféle bűnügy végére kell pontot tenniük, erről szól a regény. Többet nem is árulnék el a cselekményből, inkább az inspirációkkal folytatnám. 

Aki a különböző blogfelületeken követi munkásságomat (itt, a Vadon szaván vagy a vietnamihaboru.blog.hu-n), láthatja, hogy szeretek írni, és több mint másfél évtizeddel ezelőtt egy regényötlet is kipattant az agyamból, amit témájában és jellegében számos benyomás, illetve egy valószínűleg nem csak bennem megszületett igény táplált.  

A benyomások alatt mindenféle könyvet, filmet és sorozatot kell érteni. Ezek közül is a legmeghatározóbb a Linda széria, mármint az első pár szezon, amit még óvodásként, illetve kisiskolásként izgultam végig. Aki nem hallott volna róla, jobb, ha tudja, hogy ez egy magyar vonatkozású krimiszéria volt, a főszereplő hölgy, akit Görbe Nóra alakított, pedig nyomozóként dolgozott, és tékvandós, küzdősportos háttere miatt is kiemelkedett a kollégák közül. A sorozat egyszerre volt humoros, izgalmas és vagány, és bár manapság már sokak számára lassú vagy naív lenne, a nyolcvanas évek derekán kiválóan működött, én pedig itt láttam először egy harcias és karakteres női főszereplőt. És bár akadtak az elmúlt évtizedekben más inspiráló filmek és sorozatok, szerintem abban a tekintetben most is dobogós, hogy a főhőse nemcsak azzal tűnik ki, hogy egy nőkhöz kevésbé társítható szakmában dolgozik, hanem szerethető, szimpatikus, és átélhetők a kalandjai. Sajnos ez utóbbi egyáltalán nem természetes, és a viszonylag ritka női főhősök esetében a mai napig ritka.  

vm_montazs_03.jpg

A másik dolog, az a bizonyos igény pedig nyilván másokban is megszületett az elmúlt évtizedekben: szerettem volna a magyar könyvpiacon magyar vonatkozású kalandregényt is látni. Szerencsére e téren mások is léptek (gondoljunk csak a Tarjány–Dósek-féle könyvre, A Balkán angyalaira), de ez nem vette el a kedvemet, inkább inspirált. 

A regényírás technikai oldala is érdekelt, ezért több kreatívírás-tanfolyamon, illetve konferencián is részt vettem. Emellett elolvastam pár könyvet is a témában, angolul és magyarul. Ezekből ma már egyre több érhető el nálunk (az elsők között ajánlhatnám például szerkesztőm, Nádasi Krisz munkáját, melynek címe igen beszédes: Hogyan írjunk könyvet?, és a téma gyakorlati útmutatójaként szerintem verhetetlen és kihagyhatatlan). Munkáim folytán a szerkesztést és a könyvkiadás menetét is jobban megismertem az elmúlt években, ami szintén hasznosnak bizonyult.

Az első regény megírása persze így sem volt könnyű. Az én esetemben az írás majdnem öt évig tartott, és további egy évet igényelt a kiadás előkészítése. Nem mindig volt rá időm, nem mindig tudtam rávenni magam munkára, de annyi előnye volt, hogy közben én magam is fejlődtem, illetve szereztem olyan benyomásokat, illetve információkat, amelyek révén a végeredmény is jobb lett. Azt is elhatároztam, hogy mivel a kiadványszerkesztéshez és a grafikához, illetve a fotózáshoz is értek, a kötet szerkesztésében és promóciójában is részt fogok venni. Én készítettem tehát a borítóképet és a promófotókat, a reklámanyagokat, én terveztem a borítót, és én tördeltem a kötetet.  

vm_montazs_04.jpg

Fontosnak tartom a szakmai hitelességet. Nem szolgáltam fegyveres testületnél, amit tapasztalatként gyűjtöttem, az leginkább a kravmaga-órákon vagy airsoft-játékokon ragadt rám, viszont több könyv és sorozat szól arról, hogy hogyan is képzik a kémeket, ügynököket, illetve a magyar rendőrség működése kapcsán megkérdezhettem az ott dolgozó barátokat, ismerősöket. Természetesen nem szakmai titkokra voltam kíváncsi, hanem elsősorban szervezeti és technikai részletekre. Tudtam, hogy 100%-ban nem lehet hiteles ez a regény, de egy olyan 90-95%-ot megcéloztam. Az, aki nem szakmabeli, szerintem hihetőnek és hitelesnek fogja találni, a magyar vonatkozásokkal pedig remélhetőleg még átélhetőbb lesz.  

Intelligencia. Önállóság. Találékonyság. Rugalmasság. Empátia. Kitartás. Igazságérzet. Megbízhatóság. Fizikai erő. Lelkierő. Diszkréció. Állóképesség. Emberismeret. Felelősségtudat. Figyelmesség. Magabiztosság. Türelem. Kötelességtudat. Alázat. Eltökéltség. Együttműködés. Ravaszság. Érettség. És egy nagy adag egészséges kalandvágy.
Ezeket keresték a jelöltekben.
Mármint mindegyik tulajdonságot egyszerre.
Megvoltak a módszereik arra, hogy kiszűrjék azokat, akik nem odavalók. A válogatást végző tisztek elég egyéniséget láttak ebben a szakmában ahhoz, hogy szemrebbenés nélkül kivágják azokat, akik nem illenek oda. Ez volt az egyszerűbb eljárás. A bonyolultabbat a bevont pszichológusok intézték, akik órákon át beszélgettek a behívottakkal, hogy aztán hosszú írásbeli teszteket nyomjanak a kezükbe, majd a végén kiértékeljék őket.
A fizikai felmérések és egyéb feladatok ekkor még nem voltak igazán bonyolultak, inkább a jelöltek általános erőnlétét és hozzáállását tesztelték. De egyre nehezebbek lettek ezek is.
Amikor a program elindult, hetvenhárom jelöltjük volt.
Egy hét múlva már csak huszonhat.
Újabb egy hét után még ennél is kevesebb…

A második köteten már elkezdtem dolgozni, jó eséllyel ezt hamarabb be tudom fejezni. Ugyanazokkal a főszereplőkkel dolgozom majd, és ahogy az első könyvben is fontos volt a személyiségfejlődés, úgy itt is szeretném ezt hangsúlyozni, ugyanakkor várhatóan valamivel komorabb és drámaibb lesz ez a történet. 

Szerzői honlapom a havasikonyvek.hu oldalon található. Az érdeklődők innen letölthetik az első három fejezetet PDF-ben. A Facebookon és az Instagrammon is jelen vagyok, érdemes tehát az érdeklődőknek ezeket a felületeket követniük. Olvasói véleményeket pedig szívesen várok a moly.hu-ra

Vadmacskák – Az első bevetés
Írta: Havasi Máté
Newline Kiadó 2021
534 oldal

A bejegyzés trackback címe:

https://monty.blog.hu/api/trackback/id/tr7517981098

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása