MAKETT: Amerikai gyalogostiszt a Hürtgeni-erdőből
2020. március 13. írta: Monty H.

MAKETT: Amerikai gyalogostiszt a Hürtgeni-erdőből

Alpine 1:16

A nagyobb méretű makettfigurák választéka az elmúlt években őrületes tempóban nőtt, ráadásul a minőségi átlag is egyre magasabb szintet képvisel. Az ebben a léptékben is szépen termelő cégek egyike az Alpine, amelynek készleteit már sokszor megcsodáltam honlapjukon, s nemrég végre be is szereztem az egyiket.

1st_inf_div_officer_hurtgen_forest.jpg

Makettjeiket elnézve látható, hogy bár néha becsúszik egy-két semmitmondó testtartású figura, jelentős részük nemcsak valósághű, hanem kimondottan markáns pózokkal készül. A 16026. sorszámú amerikai gyalogos is közéjük tartozik, “aki” ruházatával az 1944 végi hónapokat idézi meg, mikor is a "Nagy Vörös Egyes" katonái Aachennél, majd a Hürtgeni-erdőben harcoltak. A téma, amelyről a 70. évfordulón képösszeállítást közöltem, a mai napig közel áll hozzám, ezért úgy gondoltam, ennek állítok emléket a figurával.

1st_inf_div_officer_parts.jpg

A készlet nem tartalmaz kimondottan sok alkatrészt, a bontás pedig logikus, és nagyban segíti az összeállítást. Például a kézfejek szögének beállításával vagy épp az ujjak fegyverre illesztésével nem kell vesződnünk, mivel egybeöntötték őket a géppisztollyal. Külön jó pont, hogy kétféle fejet kapunk, egyet háló nélküli és egyet hálós sisakkal. Az összeállítás könnyen ment, csak a derékrésznél volt minimális tömítésre szükség. Az illesztést egyébként még szögletes csapok is segítik, vagyis tényleg egyértelműen lehet az egyes darabokat összerakni.

A festéshez az AK akril festékeit használtam, egész pontosan két színkollekciót. Az első a Flesh and Skin Colors, mely hat festéket tartalmaz, és nevéből adódóan a bőrfelületekhez való. Ezek megválasztását kimondottan jónak találom, kellően, de nem túlzóan élénk bőrt lehet velük festeni. A szürkés árnyalatot (a borostás részekhez) persze külön kevertem ki... A második a US Army Soldier Uniform Colors nevű összeállítás, mely ugyancsak hat színt vonultat fel, a második világháborús amerikai katonák ruházatának és felszerelésének festéséhez. Sajnos a doboz nem tartalmaz pontos párosítást, így a drapp jellegű színeknél némi kísérletezést igényel, hogy melyik mihez is való. Nekem az egyik megnevezés is problémás, ugyanis amit US Olive Drabnek nevez, az valójában a gyalogosok barna nadrágjának színe. Azt is el kell mondanom, hogy bár a színekkel nincs bajom, az AK festékek kezelhetősége messze a legrosszabb, amit eddig tapasztaltam, akár ecsetelésnél, akár fújásnál (mindezt a Gunze, Tamiya, Humbrol, MiG és Vallejo gyártmányokkal való összehasonlításban állíthatom).

Ha már ecsetek, fontos megjegyeznem, hogy a festéshez a MiG Production négydarabos figurafestő ecsetkészletét (Figures Brush Set) használtam. Ezek rendkívül hegyesek és vékonyak, nagyon precíz munkát tesznek lehetővé (ami igen fontos mondjuk a kamásli fűzőlyukjain található fémgyűrűk festésekor). Ára magas, mégis azt javaslom, hogy aki komolyan szeretne figurafestéssel foglalkozni, tegyen vele egy próbát, mert azonnal látni fogja a különbséget az elkészült makettjein, illetve jelentős időt spórolhat meg. Persze az ecsetek mellett egy jó nagyítószemüvegbe is érdemes befektetni (én a Conradban vásárolt, cserélhető lencsés változatot használom évek óta). 

A nagyobb felületeket, vagyis a zubbonyt és a nadrágot, illetve a sisakot szórópisztollyal festettem. Utóbb az adott szín világosított változatával átfújtam felülről, meredek szögben, hogy a több fényt kapó részeket kiemeljem, illetve még világosabb festékkel a redők kiugró részeit is befuttattam, de ezt már ecsettel. Az árnyékolást természetesen sötétített változattal végeztem, ugyancsak ecsettel, ügyelve, hogy a redők felső részébe kerüljön a festék, ahol az árnyék keletkezik. Nagy általánosságban egyébként igyekeztem még viszonylag friss állapotban bemutatni a ruházatot, és viszonylag finoman koszolni. 

A felszerelés festéséhez előbányásztam egy régi füzetet, mely az amerikai gyalogos felszerelést mutatja be, de a kesztyű ebben nem szerepelt. Az interneten szerencsére megtaláltam a kérdéses darabot, amelyről annyit kell tudni, hogy a külső oldalon zöld pamut, a markolati rész viszont sötétbarna bőr. Ennek megfelelően festettem a kézfejeket. Bár a fegyver hordpántját is megkapjuk műgyantából, nem voltam vele elégedett, mivel aránytalanul vastag, s emiatt nehéz lenne megfelelően meggyűrni és illeszteni. Maradt tehát a kartonpapír. Mivel a pánt egy részét a katona jobb karja eltakarja, ezért a végét levágtam, és még a kar rögzítése előtt beragasztottam a megfelelő helyre. 

A kamásli talán az egyetlen rész, ahol a faragó türelme elfogyott: a fűzőlyukak némelyike itt bizonytalanabb faragású (esetleg az öntőforma készítője sietett), bár az összhatást ez szerencsére nem befolyásolja. A fejek közül a háló nélküli sisakosat választottam. A hadnagyi jelzést elöl, illetve a tiszti sávot hátul maradék matricából vágtam ki. A ball vállon látható hadosztály-jelvény finoman kiemelkedően van megjelenítve, vagyis kellően vékony ecsettel nagyon szépen elkészíthető.

A figurát a megszokott faalapra helyeztem. Ehhez megfúrtam a fát, illetve a bakancstalpakat, hogy dróttal csapolni tudjam. Emellett még egy kis munka várt rám. Szerettem volna kipróbálni az AK Terrains sorozatának egyik darabját. Ezek között talajt, betont és más felületeket mintázó pasztákat találunk. Használatuk rendkívül egyszerű. Az anyagot fel kell hordani, ecsettel, spatulával vagy más eszközzel kialakítani, a száradás után pedig lehet akár festeni is. Jelen esetben a világos földszínt (Light Earth) használtam – mivel ezt vettem meg próbaképp –, de persze sötétbarnára festettem, s az alapra elhelyeztem még valódi faág-darabokat, illetve a Victory Makett gyártmányából származó lézervágott faleveleket, melyek többféle léptékben kaphatók. Ez utóbbiakat az őszi időszakra való tekintettel átfestettem barnás, vörösbarnás és sárgás árnyalatokkal (mivel a készletben csak különböző zöldeket találunk). A legvégén gyöngyházfényű lakkal szórtam ezt le, olyan hatást keltve, mintha az erdei párától lenne enyhén nedves a talaj. Ugyanezzel a lakkal kezeltem a katona sisakját, melyen a nedvesség nyilván jobban kiütközik, mint a természetes ruhaanyagon. A többi felületen a szobor mattlakozást kapott.

A figurát könnyű összeállíthatósága, kis darabszáma és viszonylag egyszerű festése miatt kezdőknek is ajánlhatom. 

A bejegyzés trackback címe:

https://monty.blog.hu/api/trackback/id/tr5015515460

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

camell · http://indafoto.hu/camell 2020.03.13. 05:32:57

Nekem tetszik, gratulálok a szép végeredményhez! A sisak nem fényes egy kicsit?

Monty H. 2020.03.13. 14:54:44

@camell: Köszi. A sisak, ahogy írtam, pont azért fényes, mert nedves, párás környezetben azon jobban megmarad a nedvesség. Gyöngyházfényű lakk, erre szerintem pont jó. :-)

Smokin'Barrels 2020.03.14. 08:29:04

Szép munka! Vajon ezt a figurát meg lehetne építeni célra tartott fegyverrel is? 1:35-ben szoktam kísérletezni a gyári beállítások-tol kissé eltérő pózokkal, kissebb-nagyobb sikerrel.

Monty H. 2020.03.14. 13:02:48

@Smokin'Barrels: Átalakítást igényelne. A törzsön is van bemarás a fegyvertus számára, ill. a bal kart talán meg kéne hosszabbítani ehhez, nem is beszélve a lábtartásról, amely eredetiben nem passzolna a tüzeléshez. :-(
süti beállítások módosítása