PC: Call of Duty 4 - Modern Warfare
2008. október 07. írta: Monty H.

PC: Call of Duty 4 - Modern Warfare

Ha szólít a kötelesség...

Változnak az idők, s minden idők egyik legjobb második világháborús játéksorozata modern köntösben folytatja diadalútját. A Call of Duty 4 egy elképzelt, de meglepően valósnak ható konfliktus körül bonyolódik. Egy közel-keleti katonatiszt, név szerint Al-Aszad úgy gondolta, eljött az ő ideje és átvette a hatalmat imádott országában. Mivel jó pár tömegpusztító fegyver is kockán forog (nem is beszélve az amerikai befolyásról ugyebár), útnak indulnak hőseink, hogy háborút indítsanak a békéért.

A régi, jól bevált séma szerint most sem egyetlen szereplőt irányítunk, hanem több figura bőrébe bújhatunk, a küldetések pedig időrendi sorrendben haladnak, vagyis gyakran kell majd váltogatnunk közöttük. Első hősünk a brit SAS üdvöskéje, az Ezred válogatásán éppen átesett „Szappan” McTavish, akivel újoncként még a gyilokház viszonylag rövid gyakorlópályáján is végigroboghatunk. A másik fickó az amerikai tengerészgyalogság harcfelderítője, Jackson őrmester. A két szereplő eltérő jellegű bevetéseken vesz részt, igen változatos módon bemutatva a modern elit katonák harcait. Szappan bőrében inkább kis létszámú csoporttal indulunk akcióba, általában éjszaka, míg Jacksonnal hagyományosabbnak nevezhető, főleg városi környezetben játszódó küzdelmekbe avatkozhatunk bele. Egyébként ráadásként más karakterek is előkerülnek majd, de nem akarom elrontani a meglepetést.

Mondanom sem kell, hogy a játék grafikailag, valamint a hanghatások terén ismét nagyot fejlődött az előző részekhez képest. A pályák kialakítása, részletessége figyelemreméltó, főleg ott, ahol nemcsak sík terepen, hanem dombokon vagy vízmosásokban is mozgunk. A figurák kidolgozottsága és mozgása is jó pontot érdemel: a találatot kapó ellenfelek például még a fűbe harapás alatt is belekapaszkodhatnak az elsütőbillentyűbe, így ne lepődjünk meg, ha a halott „még visszalő”, mielőtt végleg elterülne. Az igazi újdonságokat persze ezzel még nem veséztük ki.

Itt van rögtön egy viszonylag egyértelműnek tűnő lehetőség, amelyet eddig hanyagoltak: a közelünkben landoló gránátot felkaphatjuk és visszadobhatjuk a feladónak. Ez nemcsak praktikus, hanem nagyon izgalmas dolog is, már ha lehet ilyet mondani. A még ép autók mögött most már csak módjával kereshetünk fedezéket, de inkább ne tegyük, mivel egy pár sorozat után kigyulladnak, majd a levegőbe röpülnek… Ugyanez a helyzet egyes olajoshordókkal is. A vékonyabb fedezékek (hullámbádog-lemez, egyes falak, stb.) most már átlőhetők, ez sokszor komoly segítség lesz nekünk. Ugyancsak remek ötlet a régi Medal of Honorban is feltűnő őrző-védő kutyák agresszív támadása. A terep részletezettségét már említettem, de az bizonyos, hogy minden fajta pályán összefutunk majd újabb érdekességekkel. A környezeti elemek pedig nagyobb mértékben rongálhatók, mint eleddig. A pályák most is lineárisak, ám több helyen van módunk picit máshogy próbálkozni, ha újrajátsszuk a programot.

A rendelkezésünkre álló arzenál igen széles, és lesz miből válogatni. Leggyakoribb fegyvereink között lesz az M-4 SOPMOD gépkarabély (gyakran gránátvetővel kiegészítve), az M-21 mesterlövészpuska, a H&K G-36 gépkarabély és a sörétes puska, de felszedegethetünk számos egyéb vasat, köztük a Kalasnyikov karabélyok egyes változatait (gránátvetővel az igazi!), a H&K G-3 puskát, MP-5-öt, UZI-t, és így tovább. Új eszközeink között találjuk az éjjellátó készüléket is, továbbá a Claymore-aknát. A villanógránát is érdekes plusz, főleg, hogy ellenfeleink is előszeretettel használják ellenünk. S bár az itt tapasztalható hatás közel sem olyan bénító vagy hosszantartó, mint a valóságban, jó pár kellemetlen élmény (fény)forrása lehet. Fegyverünkkel nem tudunk sújtani, viszont helyette rendelkezésünkre áll harci késünk, amellyel csendben is tudunk dolgozni, mi több, irreálisan gyorsan.

Szavakkal igen nehéz átadni azt a hangulatot, ami a programot jellemzi. Ennek persze több összetevője is van. Először is a történet – bár sejthető a végkifejlet – tartogat elég meglepetést és csavart. A másik, hogy az átvezető képsorok (némi, műholdas térképekkel és felvételekkel, valamint releváns rádióbeszélgetésekkel megtűzdelve) és a törvényszerűen sorra kerülő, szkriptelt jelenetek fokozzák a pozitív filmes hatást. Kiemelném a hangokat és a párbeszédeket, bennük a máshonnan már ismerős mondatokkal („Ezt a kezem ügyében tartom. Váratlan találkozás esetére.” – Hicks, A bolygó neve: halál) vagy az egyes küldetések címét (például A legénység feláldozhatóA nyolcadik utas: a halál). Mindezek mellett egyes küldetések (elsőre legalábbis) torokszorítóan izgalmasak, és ez nem túlzás. Aki nem hiszi, játssza végig a csernobili küldetést.

A stáblistát érdemes végignézni, egyrészt mert egy, kifejezetten a programhoz írt rap-nóta (Deep and Hard) is szerepel, másrészt, mert utána is vár még minket meglepetés, ezért ne nagyon eresszünk ki. A végigjátszás után mellesleg megnyílik az Arcade Mode. Itt egyes küldetéseket játszhatunk újra, játéktermi hangulatban: a lelőtt ellenfelek mindegyike után pont jár (ezt már játék közben is látjuk), illetve az óra is ketyeg. Adott számú élettel kell ilyenkor teljesíteni a küldetést. Egyszerű, de ütős ötlet.

Összefoglalva a 2007-es év (egyik) legnagyobb PC-s durranása ez a játék. Aki kicsit is fogékony az akcióprogramok iránt, próbálja ki.

Értékelés: 10/10
Méltó darabja a sorozatnak. Várjuk a folytatást!



Negatívumok:
* Nem is tudom… lehetne egy picit hosszabb

Pozitívumok:
* Hihetetlenül hangulatos és izgalmas
* Hitelesen modern környezet
* Számos fegyvertípus
* Remekül kidolgozott történet
* Szép grafika és kiváló hangok, valamint zenék
* Változatos feladatok és küldetések
* Változatos helyszínek és napszakok
* Újítások: fénygránát, gránát-visszadobás, támadó blökik, stb.
 

Késelés – de minek?

A Modern Warfare egyik újítására is szeretnék kitérni, méghozzá a késelésre. Az eddigi Call of Duty-játékokban lőszerünk kifogytával fegyverünk agyával sújthattunk le ellenfeleinkre, ami köztudottan elterjedt módszer a közelharcban. Modernkori harcosként viszont ennek vége, mivel a készítők a sújtást felváltották a döféssel. Személy szerint nem örültem ennek. Ha késünk minden esetben a csendes ölést tenné lehetővé, azt mondanám, logikus, azonban itt nem erről van szó: a kiképző pályán azt mondják, „mindig gyorsabb pisztolyt rántani, mint újratölteni, és mindig gyorsabb kést rántani, mint pisztolyt”… Hmmm. Próbálta mindezt valamelyik készítő vagy játékos a gyakorlatban? Én igen. És azt kell mondjam, a késes rész emeletes baromság. Ezerszer egyszerűbb a puska agyával lecsapni, mint
1. a fegyvert leengedni (Minimivel csak óvatosan!)
2. a kést kioldani és kirántani
3. a kés meglendíteni, majd lesújtani.
Az persze nem kérdés, hogy a multin nevelődő generáció baromira élvezi ezeket az akciókat, de ezt leszámítva nincs túl sok teteje…
Hogy ne csak saját teóriámmal fárasszam a nagyérdeműt, idéznék egy Irakban szolgáló amerikai katonát, a Kaliber magazin 2006. áprilisi számából:
„A rendszeresített M-9 bajonettet mi nem hordjuk. Természetesen egy Camillus MC-2-es mindig van nálam. […] Aztán van egy Gerber Paraframe II Black, Fine Edge késem, főleg vágni dolgokat. […] Van nálam még egy Busse Combat Hell Razor, 7” pengés kés. […] Ez az utolsó védelmi vonalam. […] Megnyugtatásul mondom csak, hogy még nem öltem meg vele senkit, remélem, nem is fogok. Az az igazság, hogy én nem használok kést ellenséggel szemben. Arra való a lőfegyver, én még eddig senki háta mögé nem lopakodtam oda, hogy elvágjam a nyakát. […] Bátran állíthatom, hogy én vagyok a legőrültebb katona a szakaszomban, ha nekem elönti az agyamat a vér, még a szakasztársaim is megszeppennek. Így elképzelheted, hogy ha én azt mondom, hogy nem használok kést a harcban, akkor mások meg még inkább nem teszik ezt.”
További adalék, hogy a modern katonáknak egyenesen javasolják, hogy ha van még helyük a málhán, és választaniuk kell egy póttár vagy egy kés között, válasszák a póttárat. A modern háború egyszerűen ilyen.
Egy szóval, hülyeség volt kivenni a puskatust ebből a játékból, csak hogy a hentelősebb kedvű játékosok jobban érezzék magukat. Szerintem. Persze az eladási adatok javítása érdekében sok mindenre képesek…
 

Néhány hasznos link:

A játék intrója:

 

A játékhoz írt Deep and Hard című rapnóta:
 

Most sem hiányoznak az elhalálozásunk esetén megjelenő idézetek. A teljesség igénye nélkül, íme néhány darab:

“Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons.”
General Douglas MacArthur

„Bárki is mondta, hogy a toll erősebb a kardnál, nyilvánvalóan még soha nem találkozott sorozatlövő fegyverekkel.”
Douglas MacArthur tábornok

 

“Friendly fire - isn't.”
Unknown
 
„Baráti tűz – nincsen!”
Ismeretlen

 

“Freedom is not free, but the USMC will pay most of your share.”
Ned Dolan
 
„A szabadság ugyan nincs ingyen, de az amerikai tengerészgyalogság fizeti a ceched nagyobbik felét.”
Ned Dolan

 

“We sleep safely in our beds because rough men stand ready in the night to visit violence on those who would harm us.”
George Orwell

„Biztonságban alhatunk ágyunkban, mert kemény férfiak állnak készenlétben, hogy erővel tegyenek azok ellen, akik kárt tennének nekünk.”
George Orwell

 

“You can’t say civilization don’t advance – for in every war, they kill you in a new way.”
Will Rogers

„Nem mondhatod, hogy a civilizáció nem fejlődik – minden háborúban újfajta módszerrel csinálnak ki.”
Will Rogers

 

“There are only two kinds of people that understand Marines: Marines and the enemy. Everyone else has a second-hand opinion.”
Gen. William Thomson

„Kétféle ember érti csak meg a tengerészgyalogosokat: a tengerészgyalogosok és az ellenség. A többiek csak mások véleményére hagyatkozhatnak.”
William Thomson tábornok

 

“Anyone who truly wants to go war, has never truly been there before”
Larry Reeves
 
„Aki igazából háborúba akar menni, igazából sohasem járt még ott.”
Larry Reeves

 

“Teamwork is essential, it gives them other people to shoot at.”
Unknown

„A csapatmunka elengedhetetlen. Az ellenség így nemcsak téged fog célba venni.”
Ismeretlen

 

“You can make a throne of bayonets, but you can’t sit on it for long.”
Boris Yeltsin

„Szuronyokból is lehet trónt emelni, de sokáig nem lehet ülni rajta.”
Borisz Jelcin

 

“I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.”
Albert Einstein
 
„Nem tudom, milyen fegyverekkel vívják majd a III. világháborút, de a negyediket botokkal és kövekkel.”
Albert Einstein


 
“If at first you don’t succeed, call an air strike.”
Unknown

„Ha elsőre nem megy, kérj légicsapást.”
Ismeretlen

A bejegyzés trackback címe:

https://monty.blog.hu/api/trackback/id/tr58701736

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Noir 2008.10.29. 20:12:01

A cikk nagyon jó, bár a COD nem tartozik kedvenc játékaim közé, ha fps akkor unreal2003 vagy CS :)

"No sacrifice, no victory."

Totalcom 2008.11.14. 14:24:40

CoD 5 cikk várható valamikor?
Innen letölthető: www.mp3portal.hu/viewtopic.php?f=30&p=421019

Monty H. 2008.11.16. 12:59:50

Nos, tervezem, hogy a CoD5-öt is végigjátszom, és írok róla majd, de ehhez kell még pár hét...

matiszakos 2009.01.07. 17:32:42

A képek nagyon királyak. Tök jó a szöveg is főleg az idézetek.

St. Hubertus 2009.11.14. 13:42:53

(Benedicite?:))
A kedvenc játékom és tetszik a cikk is.
És szeretnék játszani Montyval!
( xfire: bajor13 )
Remélem nem gáz hogy megadtam.
Várom a cikket a 6-hoz
süti beállítások módosítása