A Londoni Filmmúzeum időszaki kiállítása
Többször is jártam már Londonban, de a Covent Gardenben megbújó filmmúzeum valahogy soha nem került sorra. Idén azonban megtört a jég, és ennek hála épp egy James Bond-tárlatot láthattam, ami magamfajta rajongónak nem kis dolog.
A bejárattól először a félemelet felé irányítottak, ahol viszonylag kis területen a kreatív részleg munkájába pillanthatunk bele: egy-egy film akciójeleneteinek látványtervei, illetve egy épületmakett is látható itt. Az igazi csemege persze nem ez, hanem a pinceszint (ez esetben a garázsszint elnevezés találóbb lenne), melyet telerakták a 23 epizód leghíresebb járműveivel.
Kezdésként rögtön Goldfinger úr Rolls-Royce Phantom III-asát láthatjuk, mely 1937-ben készült és mondanom sem kell, egyedileg átalakított darab…
Itt van aztán a klasszikus Aston Martin DB5, mely nemcsak a hatvanas években volt "a" Bond-járgány, hiszen Pierce Brosnan az Aranyszemben vagy Daniel Craig a Skyfallban is beült egy ilyen volánja mögé.
Az igazi mellett látható egy 1:3-as léptékű, 3D-s nyomtatással készített modell: egy ilyet lőnek darabokra a Skyfallban.
Nem messze ott figyel az Aston Martin DBS V12, melyet A quantum csendjének nyitójelenetében, egy emlékezetes autós üldözés során vezet a 007-es. Kilenc ilyen kocsit kapott a stáb. A kiállított, ajtó nélküli példányt a kőfejtőben felvett snitteknél használták.
Az Aston Martin egy másik modern változata, a V12 Vanquish a Halj meg máskor izlandi jeleneteiben tett ránk igazán nagy hatást, ahol is Bond a jégen küzdött meg egyik ellenlábasa, Zao Jaguar XKR-jével. Ehhez a mutatványhoz négy ilyen V12-est alakítottak át négykerék-meghajtásúra, illetve kisebb motor került beléjük. A négyből kettő lett oda a forgatás során…
A már említett Jaguar sem hiányozhat innét, melyből kilenc példányt vettek át a filmhez, de ez volt az egyetlen, mely teljes fegyverzetet hordozott. A lehajtható tető persze egyáltalán nem praktikus az izlandi környezetben, de menőnek menő…
A Ford Mustang a Gyémántok az örökkévalóságnak Las Vegas-i üldözéses jelenetében tűnt fel. Nem meglepő, hogy a két keréken való guruláshoz itt is szükség volt egy kis tuningra, ezért az eredetileg kért 351-es változat helyett a Mach 1-et használták fel.
Nemcsak a csili-vili verdákat állították ki: itt van például egy Citroen 2CV, melyet Roger Moore használt Korfun a Szigorúan bizalmas vonatkozó jeleneteiben, illetve egy tuk-tuk taxi a Polipkából.
A motorkerékpárok sem maradtak le. Egy BMW R1200C A holnap markában üldözéses jelenetéből, egy Honda CRF250R a Skyfallból és a sor még folytatható…
A víz felé kacsingatván következzen egy érdekes hibrid: a Lotus Esprit S1 A kém, aki szeretett engem című klasszikusban tűnt fel, és mind szárazföldön, mind a tenger felszíne alatt bevált. Ez utóbbi felvételeihez egyébként hét, motor nélküli példányt használtak.
A Q Boatot Bond elég spontán módon vette használatba A világ nem elég temzei jelenetéhez. Az egyszemélyes motorcsónak így, szárazon is elég meggyőző. Hejj, ha még bele is lehetne ülni…
Földön, vízen – és persze levegőben. Az Acrostar DB-5J a Polipka bevezetőjében Roger Moore keze által szökken a magasba. Ez a gép a legkönnyebb sugárhajtású repülő a maga 200 kilogrammjával, ugyanakkor sebessége az 510 km/órát is meghaladja.
A Parahawk, ez a siklóernyővel kombinált motoros szán A világ nem elég síelős jelenetében keseríti meg hőseink életét. 18 darab került ki a forgatásra és mivel csak enyhe időben használható, többször is el kellett halasztani a felvételeket.
A Bell-Textron hátirakéta a Tűzgolyóban, majd nosztalgikus visszakacsintásként a Halj meg máskorban is látható. Érdekessége, hogy eredetileg nem a filmhez készült, a Bell valóban kísérletezett ezzel egy időben, de az amerikai haderők túlságosan veszélyesnek találták éles használatra.
A helikopterek sem maradnak ki a sorból, bár e téren a működőképes modellek járnak az élen. A Skyfallban látható Augusta Westland 1:3-as léptékű mása 3D-s nyomtatással készült, és aki látta a filmet, nyilván tudja, hogy nem úszta meg épségben a forgatás végét…
A Csak kétszer élszben feltűnt Little Nellie nevezetű autogyro is ezt a vonalat erősíti, ám ez történetesen egy működőképes példány, és nem modell.
Pár tárló még akad itt (részben a büfé mellett, nem túl egyértelmű helyen), bennük a Bond-filmek egy-egy érdekes relikviája, például személyi igazolványok vagy kézifegyverek, illetve további méretarányos makettek. Az alábbi kicsinyített páncélvonatot az Aranyszemhez készítették.
A szervezők állítása szerint ez a legkomolyabb Bond-gyűjtemény, amit valaha is kiállítottak a brit fővárosban, amit fenntartás nélkül el is hiszek. Egyébként az itt látható járművek mindegyike a filmek forgatásánál használt eredeti darabok közül való. Ezeket az EON Productions és az Ian Fleming Alapítvány gyűjtötte össze. Az egyes járgányok mellett felállított vásznakon megelevenednek a vonatkozó epizódok vonatkozó jelenetei, ami sokat segít a látogatónak a felidézésben (én pedig ekkor döntöttem el, hogy újranézem mind a 23 részt, mert némelyik részletre már alig emlékszem).
A tervek szerint a tárlat 2015 márciusáig látogatható majd, a hét minden napján. [KIEGÉSZÍTÉS: A nagy sikerre való tekintettel a kiállítást meghosszabbították és most, 2018 augusztusában még mindig látogatható.] A beugró nem épp olcsó: a felnőtt jegy 14 és fél font, a gyerekjegy kilenc és fél. A tárlatvezetőt kiváltó audio-segédlet 5 fontba fáj, de hétvégén a tárlatvezetés ingyenes és merem ajánlani, mert nagyon érdekes dolgokat meséltek. A kiállítás okán persze számos ajándéktárgyat is legyártattak a tollaktól a hűtőmágnesig (ezeknek is megkérik az árát), így a kijáratnál található boltocskát megtömhették minden elképzelhető Bond-relikviával, a plakátoktól és képeslapoktól a pókerkészleten át a teljes regénysorig. A4 méretű kiállítási katalógus is készült persze, ez 12 fontos árával szintén nem adja magát könnyen, de egyrészt a vakus fotózás nem megengedett, másrészt elég exkluzív tárlatról van szó, úgyhogy a komoly érdeklődők valószínűleg nem hagyják ott, ahogy én sem hagytam. Egy szó mint száz, ha Bond-rajongó vagy és épp Londonban jársz, ne hagyd ki ezt az élményt.