KÖNYV: Az emlékmás (A. Schwarzenegger)
2014. november 10. írta: Monty H.

KÖNYV: Az emlékmás (A. Schwarzenegger)

A Terminátor élete

Jól emlékszem, gyerekkoromban Svarci bácsi nevét naiv csodálattal emlegettük, felidézve azokat a - többnyire hangalámondásos - filmeket, amelyeket vagy láttunk, vagy nem. Persze nem volt még internet, sőt, megbízható források is alig, úgyhogy annyit még tudtunk róla, hogy osztrák származású és testépítőként kezdte, de ez utóbbi szinte bármelyik filmjéből kiolvasható… Aztán felnőttünk, és néhány további film és a kormányzói poszt elnyerése után is ugyanaz a kép élt bennem róla, míg nem kezembe nem került 2012-ben kiadott önéletrajza.

"Készült rólam egy fénykép, mikor megérkeztem Los Angelesbe. 1968-ban járunk, 21 éves vagyok, gyűrött barna nadrág van rajtam és olcsó hosszú ujjú ing. A kezemben lévő szatyorban csak néhány dolog van, és várom, hogy a poggyászkiadóból megérkezzen a sporttáskám, amiben a többi holmimat hoztam. Úgy nézek ki, mint egy menekült, alig tudok angolul, és nincs egy vasam se – de vigyorgok, mint a tejbetök."

emlékmas.jpgArnold egyike a huszadik század abszolút sikerembereinek. Álmodozó, de szigorú nevelésben részesült osztrák kisfiúból vált megrögzött testépítővé, aki nem állt meg ott, ahol mások elégedetten hátradőltek volna. Ő még messzebb tört, így lett belőle ingatlan-befektető, filmszínész, hosszabb távon sztárszínész, majd ismeretségét kihasználva jótékonysági projektek élharcosa, még később pedig Kalifornia kormányzója, úgy, hogy mindig szembement a kétkedők véleményével, csak hogy megmutathassa, ez is megy neki. Ez a rögös, de tanulságokkal és eredményekkel teli életutat vetette papírra - mely utóbbival nem spórolt. Az Emlékmás a testesebb önéletrajzok közül való a maga 490 oldalas terjedelmével. A szerző ugyanis részletekben menően mesél minden egyes témáról, a korai konditermek szegényes berendezésétől a testépítő versenyek atmoszféráján át az amerikai politikai életig. Mindez kellően változatos, de nem teljesen kiegyensúlyozott áttekintést nyújt hat és fél évtized élményeiről. Úgy érzem ugyanis, hogy a gyermek- és ifjúkor, később pedig a színészkarrier bemutatása alapos és elemző hozzáállással íródott - úgy vélem, ez a pár száz oldal a legérdekesebb a könyvből. A felnőttkor, benne a családalapítás dilemmáival vagy a politikusi pályával, már nyilván kevésbé meglepő vagy friss, ugyanakkor óhatatlanul is egyhangúvá válhat például egy olyan olvasó számára, aki nem érdeklődik a politika iránt, esetleg nincs képben az amerikai politikai élet kapcsán. Az viszont határozott pozitívum, hogy Svarci nem kendőzi el a szégyellnivalóját sem, vagyis kitér a később megbánt sértésekre vagy saját házasságtörő kapcsolatára. Végtére a sikerember is ember, aki időnként ugyanúgy megbotlik…

"Mindig szerettem volna példát mutatni másoknak, de távolról sem gondoltam soha azt, hogy minden téren én lennék az ideális szerepmodell. Nem is lehetnék, hiszen az életem tele van ellentmondásokkal és elég sok a hibám is. Európai vagyok, aki amerikai vezető lett; republikánus, aki imádja a demokratákat; üzletember, aki akciófilmekkel keresi a kenyerét; végtelenül fegyelmezett, céltudatos ember, aki gyakran neveletlenül, sőt egyenesen botrányosan viselkedik; sportember, aki odavan a szivarokért; környezetvédő, aki bolondul a benzinzabáló Hummerekért; gyerekes lelkesedéssel megáldott életvidám fickó, aki azért lett híres, mert a filmjeiben tucatszám aprítja az embereket…"

A kötet ajánlható lényegében bárkinek, akár motivációs olvasmányként is, de a testépítés, a politika vagy a filmvilág rajongóinak is érdekes lehet. Én pedig köszönetet mondok a könyvért Dávid barátomnak.

Emlékmás (Total Recall)
Írta: Arnold Schwarzenegger
Fordította: Kelemen László
Libri 2012
490 oldal


A bejegyzés trackback címe:

https://monty.blog.hu/api/trackback/id/tr696704859

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TeDckssG 2014.11.18. 22:57:03

Általában nagyon gyorsan olvasom el a könyveket, mivel sokat olvasok párhuzamosan az adott könyvet azonban - amelyet csak pdf formában láttam - szokatlanul hosszú ideig olvastam.
Egyszerűen élveztem, és érdekelt is minden részlete. Miután sok-sok éve (1988-ban) megvettem az Utam a csúcsra című könyvet, tudtam, hogy Arnold stílusában nem fogok csalódni. Élvezetesen, szórakoztatóan, humorosan és mégis alaposan ír, s közben mégis sok-sok információval halmoz el. Igen hosszú könyv, de az élete is nagyon sokrétű és különleges, és még így is kimaradt néhány dolog. A filmekről szóló rész nagyon érdekelt, és hasznos volt számomra. A testépítő karrierjét már ismertem, de így is mondott újat, a politikainak a részletei újak voltak számomra, ezt is megérte elolvasni. Egyébként mindenben egyetértek veled, én is szívesen ajánlom a könyvet. Részben ihlette az alábbi cikket is:

regiujfilmek.blogspot.hu/2014/11/arnold-schwarzenegger-filmek.html

Monty H. 2014.11.18. 23:18:47

@TeDckssG: Dettó. Nem tudtam gyorsan végigolvasni, viszont tanulságos volt és részletes.
süti beállítások módosítása