MAKETT: Panzerkampfwagen 38(t)
2013. szeptember 01. írta: Monty H.

MAKETT: Panzerkampfwagen 38(t)

Italeri 1:35

A Skoda gyár páncélosa fura kis csodabogárnak tűnhet a második világháborús német nagyvasakhoz szokott szemnek. Formavilága inkább a harmincas, mint a negyvenes éveket tükrözi, vagyis hiányzik még belőle az a ragadozószerű megjelenés, ami a döntött páncélzatú, letisztultabb tankokra jellemző. Talán éppen ennek okán szerettem bele ebbe a harcjárműbe…

Pz-38t.jpgMiután a németek lerohanták Csehszlovákiát, nagy számban került a kezükre a Skoda LT Vz.38-as harckocsiból is. Az akkoriban kiválónak számító típusból komoly mennyiséget állított hadrendbe a Wehrmacht LTM 38, később pedig Panzerkampfwagen 38(t) jelzéssel, mely a saját gyártású Panzer I és II méltó vetélytársa lehetett. A négyfős páncélos 50 km/órás csúcssebességre volt képes; eredeti fegyverzetét egy 37 mm-es löveg és két nehézgéppuska képezte; páncéljának vastagsága 25-32 mm volt.
pz 38 monty01.jpgA lengyelországi, a nyugati, majd az orosz hadjáratban bőven jutott neki szerep, egészen 1942-ig, mikorra is páncélvédettsége és fegyverzete egyre elégtelenebbnek bizonyult (kilövés esetén a szegecselt páncéllemezek ugyanolyan veszélyesek voltak a bent ülőkre, mint a becsapódó gránát). Pályafutása azonban 1942-vel sem szakadt félbe, mivel alvázára számos más jármű épült, például a Marder III páncélvadász, a Flakpanzer 38(t) légvédelmi lövészpáncélos vagy a Grille önjáró tarack, illetve a Hetzer rohamlöveg. A szlovákok és a németek mellett használták még a románok, a bolgárok, a svédek, a svájciak, sőt, az iráni haderő is. A Magyar Királyi Honvédség is alkalmazta a keleti fronton, miután bő száz darabot kapott belőle. A perui hadsereg még a harmincas években rendelt meg 24 példányt, és be is vetette ezeket az 1941-es, Ecuadorral vívott háborúban, utána pedig még több mint 50 évig rendszerben tartotta a típust.
pz 38 monty04.jpg1:35-ben sokáig kizárólag az Italeri gyártotta a Skodát, de ’92-ben eltűnt a katalógusukból jó öt évre. Azóta persze más cégek is ugrottak a témára, például az orosz Maquette vagy a Dragon, akik újszerszámos készletekkel rukkoltak elő. Én jó tíz évvel ezelőtt vettem meg az Italeri-féle változatot, mely az eredetihez hasonlóan számos alváltozatnak szolgált alapul, hiszen a cég többek között a Hetzert és a Marder III-ast is kiadta.
pz 38 monty02.jpgA készlet durván 90 alkatrészt számol, ami nem sok, de a kor színvonalának abszolút megfelelt egy ilyen méretű páncélos esetében – és aki még emlékszik a kilencvenes évek elejének felhozatalára, tudja, hogy az Italeri járműmakettjei kifejezetten jó, ha nem is tökéletes minőséget képviseltek. Az alkatrészbontás logikus, az illeszkedéssel nem voltak gondok. Egy-két beszívódás persze most is adódott, de leginkább a nem látható részeken. A gumi lánctalptól belógást hiába is várnánk, de kellően puha és könnyen felhelyezhető. A vezető és a rádiós ülését mellékelték, de a belső kidolgozás enyhén szólva spártai és korántsem teljes, így én erről inkább lemondtam. A mellékelt parancsnoki figura az Italerire jellemzően nem túl meggyőző, inkább felejtsük el, ahogy az útmutató is javasolja. Az összeállítás összességében gyors és örömteli volt.
pz 38 monty03.jpgA festési utasítás kissé nagyvonalú: két német és egy csehszlovák példányt mutat be, de nem közli, hogy az adott járműveket hol és mikor vetették be, és az alakulatjelzéseket sem taglalja. A matricalapon egyébként a 8, a 10, a 11. és a 14. német páncéloshadosztály jelvényei találhatók meg, kétféle német kereszt és kétféle (vastag 635-ös és vékony 514-es) toronyszám kíséretében. Aki az 1939-40 német villámháborúban bevetett példányokra bukik, az nyugodtan használhatja ezeket. A felhelyezéshez matricafeszítőt használtam. A hordozófilm sajnos nem olyan átlátszó, mint kéne: ahogy a fotókon is látszik, bizonyos szögben érkező fénynél elég jól látszik.
pz 38 monty05.jpgA német szürke festést választottam, de vesszek meg, ha még emlékszem, hogy melyik Tamiya festéket használtam fel az ügy érdekében… A koptatás után vízfestékkel végeztem a porozást, de később olajfestékkel is nekimentem, és a koptatást is megismételtem.

Aki a szeretné látni a nagyfelbontású képeket is, látogasson el a makettinfo.hu vonatkozó oldalára, ahol szintén olvasható ez a cikk.

A bejegyzés trackback címe:

https://monty.blog.hu/api/trackback/id/tr935401955

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

peelou75 2013.09.17. 14:22:35

Szép munka! Elképesztő egyébként, hogy mennyit fejlődött az elmúlt években a makettipar, egy kilencvenes években készült makettről tényleg ordít, hogy nem mai gyerek. Mondjuk egy szemenkénti lánctalp, vagy egy rézmaratott kiegészítő csomag óriásit dob még az ilyen régi darabokon is. Már ha az ember pénztárcája engedi... ;)

Monty H. 2013.09.19. 10:03:29

@peelou75: Na, igen. Én inkább dobozból építek és a festéssel próbálom feljavítani. Egyszerűen túl drága egy csomó kiegészítő... Meg hát, a magam örömére készítem őket és nem versenyeken indulok velük.

peelou75 2013.09.19. 12:04:44

@Monty H.: Nekem mostanában az a passzióm, hogy fogok egy régi makettet, amit még gyerekként készítettem és felújítom, így aztán nem költök új makettre, csak a kiegészítőkre (ami persze még így is többre jön ki egy kicsivel mintha dobozból építenék újat). A versenyek tőlem is távol állnak, viszont annyira jó elbíbelődni azokkal a kis biszbasz maratásokkal, meg a szemenkénti lánctalppal. :) Csinálok hozzájuk diorámát is, és már el is ment egy jó félév...

ha esetleg érdekel, itt megnézhetők:
www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=Sections&file=index&req=viewarticle&artid=4850&page=1

www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=Sections&file=index&req=viewarticle&artid=4229

Monty H. 2013.09.19. 16:40:06

@peelou75: Nagyon komolyan nyomod... Egy-két roncsmakettemet anno én is felújítottam (az Academy FW-190-es tényleg újjászületett, és ahhoz képest, hogy ecsettel festettem, gyönyörű lett), de ami a maratást meg a fémdarabokat illeti, engem őszintén szólva feszélyeznek...

És köszi a tippet, most alaposabban körülnézek az armorama.com-on.
süti beállítások módosítása