Logo Pic
heviz fan 2024. december 10.

Hogyan nem lett Hévíz-Keszthely között villamos

villamoshevizi_2_jpg.webp

A 19. század végén és a 20. század elején a Hévízi-tó nemcsak a gyógyulni vágyók, hanem az innovatív közlekedési elképzelések színhelyévé is vált. Keszthely és Hévíz között, valljuk be nem leküzdhetetlen a távolság, mindössze 10 km. Az egyre népszerűbb fürdőhely kényelmes megközelíthetőségére mégis számos terv született. Ezek közül egy lehetséges villamos projektje volt a legambiciózusabb, amely sokak számára a modernizáció ígéretét hordozta.

A kezdetek: a lóvasúttól a villamosig

Az első komolyabb próbálkozás egy lóvasút megépítésére irányult. 1893-ban Hencz Antal építész és Kertscher főmérnök nyújtott be tervet a Keszthely és Hévíz közötti lóvasút megépítésére, amely az Amazon Szállodától indult volna, és a Hévízi-tó partján ért volna véget. Bár a kereskedelmi minisztertől előmunkálati engedélyt kaptak, a terv anyagi nehézségek és helyi ellenállás miatt meghiúsult.
Sok helyi lakos úgy vélte, hogy nem vasútra, sokkal inkább egy jó minőségű, a fürdővendégek számára fenntartott összekötőútra lenne inkább szükség, amire így nem jutna elég forrás. Ráadásul úgy gondolták a lóvasútba fektetett összeg, kihasználatlanság miatt nem térülne meg. Ne feledjük, a fürdőélet a 20. század második feléig szinte csak a nyári hónapokra korlátozódott. Nagy ellenállásba ütközött a fejlesztés a bérkocsisok részéről is, akiknek a fejlesztés veszélyeztette volna a megélhetését.

1894-ben egy Zalavölgyi Vasút terve is felmerül opcióként, de ez sem kapott jelentős támogatást. A lehetséges lóvasút végül teljesen kikerült a fejlesztési tervek közül, talán azért is, mert ekkorra már Budapesten a villamosok felváltották a lóvasútakat. Az utolsó 1898. június 7-én kocogott el a Déli pu. és a Szénatér között. Egyedül a Margit szigeten közlekedtek még 1928 áprilisáig.

budapest-lovasut-megalloja-a-margitszigeten-1926.jpg
Margitszigeti lóvasút korabeli képeslapon

Színre lép a Ganz Villamossági Részvénytársaság

1906-ban a Ganz Villamossági Részvénytársaság nagyszabású tervet dolgozott ki. A villamos vasút Keszthely főutcáin haladt volna keresztül, majd Hévízre érve közvetlenül a tó partjáig futott volna. A projektet rendkívül modern technológiai megoldásokkal tervezték: keskeny nyomtávú pályát és elektromos meghajtást alkalmaztak volna.

Az első tervet, amely ingoványos talajon vezetett volna keresztül, elvetették, de egy újabb változat már figyelembe vette a terepviszonyokat. 1908-ra a költségvetést 531.000 koronában állapították meg, és a finanszírozást részvénytársasági alapon tervezték. A Ganz cég 4%-os kamatot garantált a befektetőknek, ami abban az időszakban különösen vonzó ajánlat volt.

35iodl_u.jpg

Miért nem valósult meg?

A projekt több akadályba is ütközött. Egyrészt a helyi gazdasági és politikai érdekek nem tudtak megegyezni a pontos nyomvonalról és a költségek megosztásáról. Másrészt a globális gazdasági környezet – különösen az 1907-es pénzügyi válság – jelentősen visszavetette az ilyen jellegű beruházások esélyeit.

Az 1909-es évben újabb alternatív ötlet merült fel: egy trolibuszhoz hasonló rendszer, amely felső vezetékekkel működött volna. Bár ez a megoldás olcsóbbnak tűnt, az elképzelés nem kapott elég támogatást, és végül ezt is elvetették.

Az 1920-as években újra előkerült a vasút gondolata, ezúttal keskenyvágányú formában, amely Keszthelyt Hévízen át Sümeggel kötötte volna össze. Ez a terv is csak papíron létezett, hiszen a helyi önkormányzatok és a magántőke nem tudtak közös nevezőre jutni a finanszírozás kérdésében.

hatterben_az_allatkert_keritese_fortepan_10107.jpg

Villamos a Városligetben - forrás: Fortepan

Villamossal vagy villamos nélkül

A Keszthely és Hévíz közötti közlekedés nehézségei nemcsak a turistákat, hanem a helyi lakosokat is érintették. A régió gazdasági fejlődése szorosan összefüggött volna a közlekedési infrastruktúra fejlesztésével. Hévíz lakói saját ipar és kereskedelem fejlesztésével (helyi kisüzemek, kézművesek, kisiparosok, bútorkészítők, több vendéglátóhely és saját piac, vásár) próbálták erősíteni gazdasági függetlenségüket Keszthelyről, ami időnként a két település jó viszonyának rovására ment.

A villamos terv megvalósulását azért is szorgalmazták többen, mert a Hévízhez hasonló fürdővárosokban, mint Baden-Baden vagy Karlsbad az 1910-es években elkészült a villamos hálózat, ami egyértelműen a modernizáció jelen volt és növelte akkoriban egy város presztizsét.

A projekt öröksége

Bár a villamos sosem készült el, a terv nyomai ma is fellelhetők a helyi krónikákban és dokumentumokban. A modern közlekedési megoldások, mint az autóbuszok és a kerékpárutak, ma már kényelmesebb utazást biztosítanak, de a villamos ötlete a régió történelmének izgalmas fejezetét képezi, sőt a mai napig időről-időre újra felmerül, mint lehetséges fejlesztési opció.

 

Forrás: Szántó Endre: Egy fürdőváros születése - Hévíz története a reformkortól Trianonig 1819-1920, 2018.
borító kép: DALL-E mesterséges intelligencia által készített kép

Vissza a címlapra
I Love Hévíz
Ez a blog azért indul, hogy megosszam veletek Hévízzel kapcsolatos pozitív élményeimet, azokat az apró rejtelmeket, érdekességeket, amik még színesebbé teszik az itt eltöltött időt.
Legjobban pörgő posztok
Nagy száraz fehér pezsgő teszt
Linda Morvai • 1 hónap
Simon Dawson lett az Iron Maiden dobosa
sunthatneversets • 3 nap
Nagy őrölt édes fűszerpaprika teszt
Linda Morvai • 28 nap
A Bologna elleni mérkőzés
venember83 • 5 nap
Nagy friss csirkeszárny teszt
Linda Morvai • 1 hónap
Cikkek a címlapról
„Eleddig ilyesmiről nem is álmodtam” I.
Várkonyi Nándor (1896–1975) könyvtáros, kultúr- és irodalomtörténész hagyatékának egy része, levelezése és személyi dokumentumai 2020 nyarán kerültek a Petőfi Irodalmi Múzeum gyűjteményébe. Tevékenységének fő helyszíne a pécsi Egyetemi Könyvtár volt, ahol 1924-től egészen nyugdíjba vonulásáig,…
Most még a franciák győztek
Franciaország ellen vereséggel, de vastaps kíséretében búcsúztak Debrecentől a magyar női kézisek Utolsó középdöntős mérkőzését játszotta a magyar női kézilabda-válogatott Debrecenben a 2024-es Európa-bajnokságon, ahol Franciaországgal mérkőztek meg. Bár a mieink minden igyekezetükkel küzdöttek,…
>