2019. jún 22.

KÖNYV: 10 Million Tons for Victory (Jean-Pierre Benamou)

írta: Monty H.
KÖNYV: 10 Million Tons for Victory (Jean-Pierre Benamou)

Pénz, paripa, fegyver a partraszálláshoz

A normandiai partvidéket járva tette fel egy barátom, hogy vajon milyen elképesztő logisztikai háttér állt a partraszállás mögött, mennyi nyersanyag és munkás kéz kellett ahhoz, hogy az adott pillanatban készen álljon a szövetséges haderő az Európa-erőd megtámadására. És hogy ez a téma megérne egy könyvet… Két nappal később, az arromanches-i múzeum boltjában állva aztán ott volt a kezemben ez a kötet. 

10_million_2.jpgSzámomra ez volt az első olyan kiadvány, mely az Overlord-hadműveletet szigorúan logisztikai szemmel vizsgálja. Ezt a témakört a legtöbb vonatkozó munka persze említi, de általában csak kapargatják a felszínt, felsorolva a legfontosabb hozzávalókat és számadatokat, de összességében inkább magára a partraszállásra fókuszálnak. Jelen esetben azonban a történet ott kezdődik, hogy azt a rengeteg legyártott hadianyagot el kellett juttatni a harcolókhoz az óceánon át, aztán megtervezni és előkészíteni a speciális eszközöket is, aztán a hadművelettel párhuzamosan folyamatosan ellátni a seregeket minden szükséges holmival. Ennek megfelelően olvashatunk tehát az Egyesült Államokból érkező hajókaravánokról, a Dél-Angliában felhúzott támaszpontokról, a brit, kanadai és amerikai logisztikai rendszerről, az üzemanyag és a vérkészletek biztosításáról, a Red Ball-expresszről, a francia vasúthálózat kihasználásáról, a szükségrepterekről és a mesterséges kikötőkről.

A könyv viszonylag rövid terjedelme ellenére is kellő részletességgel tárgyalja az altémákat. Itt-ott a száraz adatok dominálnak, míg másutt jutott hely az anekdotáknak és az olvasmányosabb stílusnak. Nagyon érdekesek azok a megjegyzések, melyekből például megtudhatjuk, hogy a mesterséges kikötő a Normandiába juttatott szövetséges hadianyagnak mindössze 15%-át biztosította, vagyis a számok alapján tulajdonképpen nélküle is boldogultak volna, méghozzá nagyjából ugyanannyi idő alatt, ergo létrehozása és szállítása sokkal töb0b energiát emésztett fel, mint amennyi hasznot hozott, esetleg az, hogy a támadók számítottak arra, hogy a németek esetleg megmérgezik a normandiai vízforrásokat, ezért a D-napon partra szánt készletekben 150 ezer ember két napra elegendő vízkészletét is szállították, később pedig nagy hangsúlyt fektettek kutak fúrására és úgy általában a víz biztosítására, ami a harcok elől elmenekült francia civilek ellátása kapcsán is fontos volt. 

10_million_1.jpgA képanyag jelentős szerepet tölt be és nyugodtan állíthatom, hogy nagy része másutt még nem került publikálásra, ami a ritkán tárgyalt téma ismeretében persze nem meglepő. Mindezeket korabeli dokumentumok és a számadatokat felvonultatót táblázatok egészítik ki. Az összhatást – akárcsak egy másik, nemrég bemutatott kötet esetében – a szerkesztési hiányosságok rontják le. Ezt a könyvet franciául és angolul adták ki, de az utóbbi változat fordítása és tördelése sajnos nem százszázalékos. A szöveget nyelvi és szakmai lektor biztosan nem ellenőrizte, emiatt sok a szakszerűtlen kifejezés és a tükörfordítás, illetve a francia tördelési jellegzetességek is visszaköszönnek, továbbá olyan képaláírást is találunk, melyet egyszerűen elfelejtettek lecserélni angolra. A szövegértést ez összességében nem zavarja, de már csak az egyedi témaválasztás miatt is megérdemelte volna a könyv a gondosabb előkészítést. 

A szerző, Jean-Pierre Benamou egyébként már ötven éve foglalkozik már a partraszállás történetével, illetve ír a témában. Tevékenységét számos rangos díjjal és kitüntetéssel elismerték már. 

 10 Million Tons for Victory
Írta: Jean-Pierre Benamou
Orep Editions 2014
96 oldal

Szólj hozzá

évforduló hadtörténelem második világháború d nap