KIÁLLÍTÁS: Grace Kelly: Style Icon
2010. augusztus 01. írta: Monty H.

KIÁLLÍTÁS: Grace Kelly: Style Icon

Tavaly novemberben ünnepelte volna 80. születésnapját a huszadik század egyik meghatározó nőalakja, a színésznőből hercegnővé lett Grace Kelly. A londoni Victoria & Albert Museum valószínűleg ennek az évfordulónak az alkalmából döntött úgy, hogy a divatikon ruhatárából válogatva kiállítást rendez… 

„Ami igazán kiemelte őt a többi közül, az az, amit úgy nevezhetnénk: stílus.”
McCall’s magazin, 1955

Grace Kelly a divatban betöltött jelentőségének titka egyfelől saját nőiessége és kisugárzása volt, melyet eleinte divat- és reklámmodellként, később színésznőként kamatoztatott. Stílusa rendkívül sokszínű volt, az „egyszerű, szomszéd kislánytól” egészen „a végzet asszonyáig” – azonban akármilyen szerepről is volt szó, mindig kiváló érzékkel válogatta össze a hozzávaló ruhadarabokat. Az sem mellékes, hogy abban a korban vált híressé, amikor mind a mozi, mind a sztárokat előtérbe helyező magazinok előretörtek. Mindezek fényében aligha csodálkozhatunk azon, hogy a század egyik legtöbbet fotózott híressége lett.

„Soha nem dolgoztam még olyasvalakivel, aki ennyire jól megértette volna, mi a célunk a ruhákkal egy filmben.”
Edith Head, hollywoodi ruhatervező

Grace ruháinak először színésznői karrierje során jutott igazi szerep, hiszen a film világában az öltözéknek legalább olyan jelentősége van, mint mondjuk a helyszíneknek vagy a tulajdonképpeni színművészeknek. Különösen igaz volt ez Alfred Hitchcock filmjeiben, ahol a ruhákkal tudatosan segítették a cselekmény alakulását. Ez leginkább talán a Hátsó ablak című filmben érhető tetten, ahol Grace minden megjelenésekor más és más – többnyire igen drága – öltözéket visel, melyek többek között a James Stewarttal való kapcsolatának alakulását húzzák alá. Civilben ugyanakkor soha nem fordított hátat az egyszerű ruháknak, sőt, stílusával divatba hozta a könnyen elérhető és alakítható összeállításokat.

„Szerintem fontos, hogy a személyt lássuk meg elsőnek, és csak azután a ruhát.”
Grace Kelly

Monacói hercegnőként aztán újra olyan helyzetben találta magát, ahol nem volt mindegy, mit visel, hiszen számos közszereplést kellett vállalnia. Nem csoda, hogy a nyugat-európai, elsősorban párizsi divatházak gyakori látogatója lett, s a vezető magazinok évtizedeken át követték stílusát, mely a mai napig irányadó (sokan Kate Winslet vagy Diane Krüger öltözködésében is az ő hatását vélik felfedezni).

A divat és az öltözködés nem először képezi kiállítás tárgyát a Victoria & Albert Museumban. Jelen tárlat leginkább a monacói uralkodóház, illetve a Van Cleef & Arpels jóvoltából jöhetett létre. A vitrinekben Grace számos ruháját megcsodálhatjuk. Itt látható többek között az az Edith Head-féle szatén dressz, amit a Vidéki lányért kapott Oscar-díj átvételékor viselt (még a szobrocska is ott figyel a tárlóban), vagy a Szépek és gazdagokban használt hófehér fürdőlepel. Kiállították azt a virágmintás taft egyberuhát is, amelyet a Rainier herceggel való első találkozásakor hordott, de egyik elegáns kismamaruhája is helyet kapott itt. Sajnos a Philadelphiának adományozott, világhíres esküvői öltözékét nem repítették át a tengerentúlról, ezúttal csak a polgári esküvőn viselt csipkeruháját (lásd a képet balra) vehetjük szemügyre. Stílusról szólván viszont nem feledkeztek meg a kiegészítőkről, így láthatunk néhányat a Hermes Kelly-bagből, egy tekintélyes kollekciót a hercegnő kalap- és szemüveggyűjteményéből, sőt egy gyönyörű tiarát és néhány brosst is (utóbbiakat nagyon szerette, és az indiánfejet vagy oroszlánt mintázó példányok különösen érdekesek). Két rövidfilm egészíti ki a látottakat, melyek túlnyomórészt archív híradásokból, illetve a művésznő filmjeiből tartalmaznak részleteket.

A tárlat valóban igényes, de kénytelen vagyok megállapítani, hogy lett volna még mit bemutatni, ha már évfordulós Grace Kelly-kiállítást rendeztek, pláne Londonban… Személy szerint még több személyes tárgyat és fotót (utóbbiakat a mostaniakénál biztosan nagyobb méretben) helyeztem volna ki, mivel így túlzottan is a ruhákra van kihegyezve a dolog – ami a címből adódóan persze érthető, csak éppen biztosan nem lett volna olyan nehéz még néhány tucat tárgyat kölcsönkérni Monacóból, a már említett Oscar-szobrocska, egy vonatkozó Life-magazin és a pár kihelyezett moziplakát mellett. Ezenfelül kissé szűkre szabták a kiállítási területet, ezért a két rövidfilm nézői óhatatlanul elállnak néhány vitrint… A hatfontos felnőttjegy ára viszont korrektnek mondható.

A kiállításhoz kapcsolódóan már tavasszal megjelent a kísérőkötet, egész pontosan egy keményfedeles, pazar kivitelű, 112 oldalas album, H. Kristina Haugland tollából, Grace Kelly Style címen. Három nagy fejezetre bontva (A színésznő; A menyasszony; A hercegnő) mutatja be a Grace stílusát leginkább befolyásoló tizenkét divattervezőt, Helen Rose-tól Yves Saint Laurent-ig. A felhasznált képanyag rendkívül jó minőségű, és a hivatalos, illetve promóképek mellett számos ruhadarabról készült fotó is a kötetbe került. (Szerencsére kereskedelmi forgalomban is kapható, s postaköltség nélkül rendelhető innen.) A múzeum boltjában természetesen több releváns könyv, képeslap, fotó és plakát is kapható. Az intézmény emellett számos különprogramot is szervezett a kiállítás alkalmából, főleg előadásokat (például Kelly egyik életrajzírója, Donald Spoto meghívásával), vetítéseket, illetve ruhakészítő műhelyt is. Mindezekről az intézmény honlapján tájékozódhatunk. Magáról a kiállításról pedig itt és itt láthatunk rövid híradást.

A bejegyzés trackback címe:

https://monty.blog.hu/api/trackback/id/tr52174897

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása