FILM: Oscar
2016. július 24. írta: Monty H.

FILM: Oscar

Egy mozgalmas délelőtt története

Hát nehezen hiszem, de bizony ezt a filmet is épp 25 évvel ezelőtt mutatták be nálunk, én pedig családostul néztem meg az akkor még virágzó Bartók moziban. Nem akarnék nosztalgiázni, de ránk fér, mert ennyire jó kis vígjáték ilyen mesteri szinkronnal ma már ritkaságszámba megy a filmszínházakban.

oscar_1.jpg

Az amerikai szesztilalom és a gazdasági világválság legsötétebb időszakában járunk. Angelo Provolonének, a híres maffiózónak azonban jól megy a szekér és a virágzó üzletet mindössze az a tény rontja, hogy idős édesapja halálos ágyánál arra kéri, térjen végre jó útra. Az egy szem fiú persze megígéri, amit meg kell és egy hónap alatt mindent elkövet, hogy az alvilágból átnyergelhessen a bankszakmába. Eme nemes tervet mindössze apró fordulatok nehezítik, méghozzá egyetlen délelőttön belül: feltűnik a kis Anthony, a könyvelő, aki nemcsak fizetésemelést kér, hanem a főnök lányának, Lisának a kezét; Lisa közli, hogy terhes és különben is már felnőtt nő; emellett előkerül egy ismeretlen hölgy, aki Angelo lányának adta ki magát; közben a zsaruk a szemközti házból figyelik a házat... Ja, és itt van dr. Poole, a nyelvtanár, hogy megtartsa az óráját, no meg az új öltönyt is fel kéne próbálni, főleg, mert délre jönnek a bankárok tárgyalni.

oscar_2.jpg

A rendező, John Landis tudatosan nyúlt vissza az 1930-as években népszerű vígjátéki zsánerhez (a screwball comedyhez), és akkor már adta magát a gengszteres háttértörténet, mely az amerikai változat sajátja. (És ebből már kiderül, hogy az alapanyag nem az övé, hiszen egy azonos című, 1967-es francia komédiát vettek alapul, melyben egy másik régi ismerős, Louis de Funes játszotta az enyhén neurotikus üzletembert, aki terhes lányának keres férjet...) A főszerepben Sylvester Stallone, akit aránylag ritkán láthattunk komikus szerepben, de véleményem szerint jól állt és a változatosság kedvéért jót tett neki ez az amúgy nem túl komplex karakter. Rajta kívül találunk még nagy neveket itt: Chazz Palminteri, Tim Curry és Ornella Muti mellett a rövid, de emlékezetes apaszerepben villantó Kirk Douglas is látható.

oscar_3.jpg

Mindenesetre a mellékszereplők többsége is maradandó benyomást tehet ránk, ugyanis szinte mindegyik megkapta a maga kis szeletét a tévedések vígjátékából, mely tulajdonképpen szinte egyetlen fordulatában sem tud semmi újat felmutatni, viszont végig olyan lendületes, jópofa, sőt kedves, hogy muszáj végigülni és végigröhögni, akár sokadjára is, mert a bő másfél óra úgyis villámgyorsan elszáll. A filmben hallható mondatokat pedig (élükön a Stallone/Gáti-féle "Persze, hogy tudtam — csak nem sejtettem!") olyan sokszor hallottam már vissza, hogy nyugodtan kijelenthetjük, a magyar szinkrongyártás egyik legismertebb gyöngyszeméről van szó, melyet be is sorolhatunk a Van, aki forrón szereti, a Ford Fairlane vagy A piszkos tizenkettő mellé.

Ezek után megemlíthetem, hogy a film az Egyesült Államokban keményen megbukott, mind kritikai, mind bevételi oldalról, sőt, még három elmarasztaló díjat (köztük egy Arany Málnát) is begyűjtött. Ez persze minket továbbra sem zavar... Az annál inkább, hogy a filmet legfeljebb VHS-en adták ki, DVD-n már nem elképzelhető, hogy a szinkronok kapcsán gyakori jogi hercehurca miatt. A filmet ezért vagy a tévében, a rongyosra játszott videókazettákon vagy a YouTube-on tekinthetik meg a rajongók és a leendő rajongók.

Mindenesetre az angol változatba is belehallgathatunk, csak hogy lássuk, hogy is hangzottak azok a bizonyos mondatok eredetiben.

Örök kedvenc.
Értékelés: 10/10

Oscar (Oscar)
Touchstone 1991
Vígjáték (109 perc)
Rendező: John Landis
Főszereplők: Sylvester Stallone, Ornella Muti
Zene: Elmer Bernstein

A bejegyzés trackback címe:

https://monty.blog.hu/api/trackback/id/tr668912102

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kelly és a szexi dög 2016.07.25. 20:17:01

Tényleg megpróbálta a klasszikus kliséket alkalmazni - a színvonala viszont csak az Állja vagy lő a mamám, illetve Svarci Juniorja és Hull a pelyhese mellett értékelhető.
Valamiért abban az időben a két legmenőbb akciósztár azt gondolta, hogy vígjátékokban is megállja majd a helyét...

arncht 2016.07.25. 21:03:50

Ez a jo, plane a kult vigjatektol messze van, meg a maga koraban sem volt nagy szam.

Halszem 2016.07.25. 21:27:18

Kiegészítésként: Landis nem (csak) a Funes-filmhez nyúlt, hanem Claude Magnier színművéhez, amiből a Funes-film is készült.

magnificat 2016.07.25. 21:40:49

Nem értek egyet, nagy kedvenc ez a film (és a baráti körömben is :) )

Monty H. 2016.07.25. 21:47:59

@arncht: Szerintem sokat elárul egy filmről, hogy ha lényegében mindenki ismeri és felismeri az idézeteket belőle.
Az Állj vagy lő a mamám vagy a Hull a pelyhes nem ilyen. Utóbbira még emlékszem, rém erőltetettnek találtam az egészet.

magnificat 2016.07.25. 22:10:39

@Monty H.: Pontosan. Nálam is ott kezdődik egy klasszikus, ha az élet számos pontján vagy én idézek belőle valamit, vagy mások. Az Oscar pedig ilyen :)

Hamvas Hugó, a TANÁR ÚR!! 2016.07.25. 22:34:05

Óriási, én imádom!

- Finucci!

- Aha, és én addig mit csinálnék? Oscar kölykére vigyáznék??

- Jajj, ne! A gyomrom…

- Főnök!
- Nem vagyok főnök!
- Bocs, főnök!

- Nem Lisa! Teresa!

Et cetera, et cetera, et cetera.

Sunny Days 2016.07.25. 22:46:16

Örök kedvenc! Százszor láttam már, és bármikor magával ragad - ha valahol belefutok, leülök és végig nézem újra és jót nevetek minden egyes poénján. Igazán jó kikapcsolódás. És mi is emlegetjük belőle, hogy 'tudtam, csak nem sejtettem' és a 'ne nevezz főnöknek, az tiszteletlenség'.
Nem értem a fanyalgókat.

magnificat 2016.07.25. 22:55:01

@Hamvas Hugó, a TANÁR ÚR!!:
Épp gondoltam belenézek, de persze már megint megnézem elejétől :D

Marisa Tomei fergeteges :D

-Ki volt az?
-Oscar
-A sofőr???
-Mitől vagy úgy meglepve, hiszen tudtad!
- Tudtam... csak nem sejtettem :D

Monty H. 2016.07.25. 23:21:26

@magnificat: Ugyehogyugye! :-)

"Tudtam, hogy a lányom, de nem tudtam, hogy én vagyok az apja!"

MeyilKree 2016.07.25. 23:27:08

Jó kritikát írunk, a filmzenét meg meg sem említjük? Illik ilyet?

A film nem véletlenül nem lett világsiker. Nem a legjobb, mégis mai napig tudok nevetni a karakterein. Mindenki kicsit karikatúra benne, de ettől áll össze. És legalább mindenki megtanulta az átrium és expeditív szavakat.

magnificat 2016.07.25. 23:42:31

@Monty H.: Hagyja már Connie-t, úgy beszél ahogy tud... xD

- duplagondol 2016.07.26. 00:08:46

Mint a német fegyverletétel...

Peterpapo 2016.07.26. 08:31:13

Húúúú!! Nekem is nagy kedvencem ez a film. Stallonét nem igazán kedvelem, de ez a filmje nálam a csúcs. Bármikor, bármennyiszer meg tudom nézni és mindig sírok a röhögéstől.

Csak most ne főnök. Elveszítem a fonalat.

Meg amikor elő kapja a másik fegyverét és az egy csirkecomb, azon mindig behalok. :D :D :D

Macropus Rufus 2016.07.26. 10:39:18

Miben halt meg?
Ráléptek a kezére.
És belehalt?
Bele. Pedig nagyon kapaszkodott az ablakpárkányba :D :D
süti beállítások módosítása