SOROZAT: 11.22.63
2016. május 18. írta: Monty H.

SOROZAT: 11.22.63

Hol leszel, mikor megölik Kennedyt?

Épp a metróra várva merengtem, mikor egy plakátról rám szegeződő, komor tekintet hozott vissza a valóságba. James Franco volt az, majd megpillantottam alatta egy elsőre értelmetlen számsort. Aztán rájöttem, hogy csúnyán elbambultam, mert arra se figyeltem fel, hogy kedvenc Stephen King-regényemből végül csak megcsinálták a beígért tévésorozatot.

112263-4.jpg

Aki nem hallott még erről a remekműről, melyet a Kennedy-gyilkosság ötvenedik évfordulója kapcsán én is bemutattam, röviden összefoglalnám a lényeget. Egy jelenkori angoltanárt, Jake Eppinget a helyi büfés, Al közelgő halála tudatában beavatja hihetetlen titkába: vendéglátóipari egységének mélyén egy időkapu figyel, melynek segítségével visszatérhet a múltba, pár évvel Kennedy elnök meggyilkolása előtt. És itt a lényeg: mert a történtek ismeretében ezáltal lehetőség adódik arra, hogy megakadályozzák a dallasi merényletet. Egészen pontosan Jake akadályozza meg, akinek egészségi állapota ezt még lehetővé teszi. És persze, ha ő is így akarja...

112263-3.jpg

A sorozat jól kezdődik, bár már ekkor szemet szúrt nekem néhány hiányosság, de erről később. Mindenesetre az első, másfélórás epizód kellemes benyomásokat okozott és vártam a folytatásokat, melyek azonban korántsem hozták a regény színvonalát. És ezen aligha lehet elcsodálkozni, hiszen King is röpke 1100 oldalba tudta csak belesűríteni ezt a mesterien kidolgozott időutazós kalandot. És az még csak hagyján, hogy ebből az alapanyagból húznak, de derekasan, viszont a megmaradt részekkel se stimmelt valami. Mintha mindenhonnan lecsíptek volna az események, a fordulatok éléből (néhol igen durván), és ezáltal a könyvhöz képest komoly csorbát szenvedett a feszültség (is). Vegyük például rögtön a kezdést: ahogy Al ráveszi Jake-et erre a vállalkozásra, bántóan összecsapott, még akkor is, ha egy-két itt játszódó snittet később, immár a múltból visszatekintve kapunk meg. Apró logikai bukfenceket is találni, ráadásul bizonyos jeleneteket olyan módon rövidítettek le, hogy az volt az érzésem, a kötet ismeretének hiányában nem is érteném az utalásokat. Az, hogy több változtatást is eszközöltek, viszont jó ötlet, hiszen a regényt ismerők számára is tartogat meglepetéseket a széria (bepakoltak például a főhős mellé egy vadonatúj karaktert, aki egyszerre segítőtárs és potenciális konfliktusforrás), de ezek között olyan is akad, ami nem sikerült elég hatásosra. Stephen King egyébként részt vett ugyan a forgatókönyv megírásában, de egyértelmű, hogy meg kellett alkudnia jó pár ponton… 

Hogy jót is mondjak: James Franco jól nyomja, bár elsőre furcsa volt nekem, mert a főhőst nem ilyen karakternek képzeltem el, de ez általában így van a könyves megfilmesítéseknél. Chris Coopernek jól állt Al figurája. Sarah Gadonba valamelyest én is belezúgtam, emellett ezzel a frizurával annyira passzolt a hatvanas évekbe, hogy még. Emellett szerintem Daniel Webber is volt olyan jó Harvey Lee Oswald, mint Gary Oldman vagy Jeremy Strong. A karakterek tehát megállják a helyüket, bár le kell mondanunk a kidolgozott háttértörténetekről, mivel ezekre sem jut elég idő. "A régi szép idők" láttatása ezáltal is szorul a háttérbe, mert King könyvében részletekbe menően festette le azt a korszakot, hol rózsaszín, hol jóval komorabb színekkel. Ez a sorozatban inkább a díszletekre és jelmezekre marad, melyekre nem panaszkodhatok, továbbá kisebb mértékben a korabeli slágerekre.

112263-2.jpg

Ilyen módon a végszó annyi, hogy akit az első rész igazán lenyűgöz, az vegye elő a könyvet és (először) olvassa el azt. Akinek csak simán bejön, az nyugodtan tegyen vele próbát és folytassa a megtekintést. Mindenesetre én csalódott vagyok, mert az alapanyag ismeretében sokkal többet vártam. Viszont most kedvem támadt újra nekiülni a regénynek…

 
112263-1.jpgKönyvben lényegesen jobb.
Értékelés: 6/10

11.22.63 (11.22.63)
Dráma, thriller (440 perc)
Hulu 2016
Rendező: James Strong, John David Coles, James Franco, James Kent, Kevin Macdonald, Fred Toye
Főszereplők: James Franco, Sarah Gaddon
Zene: Alex Heffes

A bejegyzés trackback címe:

https://monty.blog.hu/api/trackback/id/tr708729356

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bohócnok 2016.05.20. 12:39:43

A konyv zsenialis, a sorozat meg tenyleg egy nezheto dolog, amitol annyira sokat nem lehet varni, tul keves reszbe suritettek ossze. Bar az az erzesem hogy az eredeti tortenet sok helyen filmkent unalom lett volna, leeht pont ezert dontottek igy.

khmizé 2016.05.20. 12:46:57

A könyv nagyon tetszett. A sorozat se rossz, de a könyvhöz képest sehol sincs. Önmagában nézhető, és bőven veri a manapság futó sorozatokat.

rettentó 2016.05.20. 12:48:05

"Stephen King egyébként részt vett ugyan a forgatókönyv megírásában, de egyértelmű, hogy meg kellett alkudnia jó pár ponton… " Valójában úgy adta oda a jogokat, hogy csináljanak vele amit akarnak. Nekem tetszett, hogy az öreg King nosztalgikus/romantikus nyáladzása a végén visszafogottabb lett, és hogy belevettek egy plusz karaktert, illetve kicsit az összeesküvés elméleteket is megidézték, míg a könyv a hivatalos "Oswald, magányos őrült" verzión alapul.

rettentó 2016.05.20. 12:49:48

Kétségtelenül jobban élvezhető, ha az ember olvasta is, és látja, hol térnek el a könyvtől.

vélemény74 2016.05.20. 13:21:10

Nekem tetszett a sorozat.

jog-ász 2016.05.20. 14:09:23

én ezeket szeretem mindig előbb megnézni és ha nagyon felkelti az érdeklődésem a film akkor jöhet a könyv.
süti beállítások módosítása