FILM: Transformers 3. – A Hold sötét oldala
2011. július 01. írta: Monty H.

FILM: Transformers 3. – A Hold sötét oldala

Ismét jönnek, ismét zúznak...

Mindössze két évet kellett várnunk a robotzúzós széria új epizódjára, mely a minap nálunk is mozikba került végre, mi több, immár 3D-ben is. Az elsőnél vegyesebb kritikákat kapó második rész után reménykedtem, hogy nemcsak ez utóbbi részlet miatt lesz jobb ez a darab…

Sam Witwicky – ki hinné, de – sikeresen lediplomázott, és éppen Washingtonban keres magának állást, új barátnője – újfent egy valószínűtlenül dögös bombázó – oldalán. A gonosz Álcák azonban megint törik a fejüket valamiben, még ha a nemzetbiztonsági hivatal máshogy is gondolja. A Holdon sok évtizeddel ezelőtt becsapódott autobot-űrhajó, a Bárka olyan dolgokat rejt, amely egy csapásra megfordíthatja a Földön dúló robotkonfliktus kimenetelét…

Michael Bay megint tobzódhatott önnön gyermeki fantáziájának megvalósításában. Az nyilván senkit sem lep meg, hogy a filmet a gigantikus robotok, kőkemény kommandósok, speckó verdák, látványos akciók és néhány nőies idom uralja, de néhány új összeesküvés-elmélet is felbukkan, melyek jóvoltából megtudhatjuk, valójában miért is volt olyan fontos a hatvanas években eljutni a Holdra, illetve mi okozta a csernobili katasztrófát. Akció terén pedig csak fokozták az iramot, ha egy amerikai nagyváros központjának romba döntésére gondolok, mely nemcsak vizuális szempontból emlékezetes, hanem összhatását tekintve majdhogynem félelmetes. Egyébként ez az eddigi legrealisztikusabb epizód: a humoros(nak szánt) részek mennyiségét – ideértve a Witwicky-szülők családi acsarkodását – olyan szintig redukálták, hogy senki számára ne legyen bántó (lásd a második epizódot ért kritikákat), és bizony az áldozatok száma is magasabb, mint anno (vagyis a gaz Álcák jól láthatóan több embert és robotot is hidegre tesznek), valószínűleg ennek köszönheti a film a 16-os karikát. Ha már viszont számoknál tartunk, azt is megemlíteném, hogy 157 perces játékidejével ez az eddigi leghosszabb Transformers-film.

A főszereplők többsége ugyanaz, vagyis Shia LaBoeuf (Sam), Josh Duhamel (Lennox ezredes) és John Turturro (a lökött Simmons ügynök) is itt van. John Malkovich is bekukkant egy apró szerep erejéig. Megan Fox neve viszont hiányzik a stáblistáról, helyét az angol származású Rosie Huntington-Whiteley vette át, és véleményem szerint megállja annyira a helyét, mint kedvenc latin színésznőnk, sőt, összességében kellemes csalódást okozott, még ha az ő szerepe sem több itt, mint az akciófilmekben már-már kötelező ügyeletes cicababáé. A robotok között feltűnik néhány klasszikus, de a vásznon még nem látott figura, többek között régi kedvencem, a Küklopszra emlékeztető Sokkoló.

Számomra kissé fura, hogy még csak ez az első Transformers-film, melyet már 3D-ben is megtekinthetünk. Adjunk neki, gondoltam, és jegyet váltottam az IMAX 3D változatra. Őszintén szólva nem éreztem azt a hatalmas különbséget, amit egy térhatású mozinak okoznia kellene, talán azért, mert egy ilyen akciódús alkotás a mozivásznon engem általában 2D-ben is kellő mértékig el tud varázsolni. Viszont emiatt kénytelen voltam szinkronosan megtekinteni a művet – és én olyat nem szoktam –, nos, ez is kellemes csalódást okozott, mivel mind a fordítás, mind a szinkronhangok többsége a helyén volt.

A Transformers harmadik része összességében hozza az elvárt színvonalat. Aki eddig nem szerette, ezután sem fogja, de a rajongók és úgy általában az akciómozi kedvelőinek valószínűleg nem fog csalódást okozni. Egyes források szerint nem számíthatunk folytatásra – amennyiben ez a helyzet, úgy egy méltó befejezést láthatunk most. A Linkin Park pedig megint hozzátett valamit a film soundtrackjéhez: az Iridescent véleményem szerint nagyon hangulatos dal.
 

Robotviadal a megszokott színvonalon, de túlnyújtva.
Értékelés: 7/10

Transformers 3. (Transformers – Dark of The Moon)
Paramount 2011
Akció (157 perc)
Rendező: Michael Bay
Szereplők: Shia LaBeouf, Rosie Huntington-Whiteley, Tyrese Gibson
Zene: Steve Jablonsky

A bejegyzés trackback címe:

https://monty.blog.hu/api/trackback/id/tr283025003

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

symor 2011.07.02. 01:11:24

Á, valld be őszintén, hogy meg sem nézted inkább :)

Rossz terembe mentél be és a szemüveg B) miatt nem ismerted fel, hogy a Koszorúslányok pereg a vásznon. Biztos vagyok benne, vagy legalábbis ez mentségként szolgálhat a fent leírtakra :P

Minden tiszteletem a tiéd és a véleményedé egyébként Monty, de te tényleg valami más filmet néztél meg, vagy jobban különbözik az ízlésünk mint azt hittem.

A Transformers 3 című produkció ugyanis még csak nem is film. Az, hogy leforgatták, átkonvertálták és digitálisan frissítették, kiváló effektekkel dúsítva sem teszi azzá. Habár készséggel elismerem látványosságnak megteszi, van eleje, közepe és vége lényegében történet nélkül (ezzel kapcsolatban lehetünk megbocsátóak persze), vannak benne szereplők futva és kiáltva, vagy bambán a felvevőgépbe nézve. Jelenetekből áll, melyek néha a képünkbe ugranak hol lassítva, hol gyorsítva.

Amit látunk az mégsem egy film, hiába vetítik vászonra káprázatos nagyszabású pillanatait (főleg az utolsó 45 percben a 157-ből) maga az élmény, amit nyújt az csak egy valódi mozi illúziója.

A T3 inkább egy klipkollázs, aminek töredékeit Michael Bay rögzítette, majd jól összerázta. Vette a robotok kicsi színes szilánkjait, összekeverte a szereplők színtelen darabkáival, a bosszantóan gázsiért izzadó Shia-val és a teljesen üres arcú új hősnővel. Bay tehát fogta ezt az egészet és bevágta a varázslatos turmixgépébe, kiöntve a pop-cornunk mellé, hátha lemegy a torkunkon ez az íztelen valami, ami se nem sci-fi, se nem akciófilm, inkább afféle megalomán effekt-rejszolás a közönség arcába, és még szerencsére, hogy kapni az élményhez "védőszemüveget".

Itt egyen meg a fene, mert nem értem: régebben olvastam a kritikádat a Karib-tenger kalózairól, ami nekem szubjektíve tetszett, te meg azt írtad róla közepes szórakozás. Az érveid olvasása után csak bólogattam, hogy Monty-t nem lehet megvezetni pusztán szórakoztató eszközökkel, ő végiggondolja, amit lát. Vagy ha nem is igényel a film gondolkodást (így a T3 sem) nem dől be a nagysággal képviselt vonzerőnek, mert tudja mi a valódi élményszerzés és a pusztán látványossága mögé rejtett valódi marhaság közti különbség.

Erre olvasom a fent leírtakat, és folyamatosan az a kérdés kezd kattogni a fejemben, hogy most "Mi van?! Tényleg ugyanarról a filmről írja ezt, amit én láttam?!".

Elsőként ismerem el, hogy az emberek véleménye persze szabadon és érthetően különbözhet, inkább csak az lep meg ezúttal, hogy ennyire is, pont Monty esetében.

És, hogy miért tragikusan szar a T3, legegyszerűbben úgy írhatom le az érzéseimet ezzel kapcsolatban, hogy elismétlem amit a rendezőjének fogalmaznék meg legszívesebben, kérdés formájában:

Eszednél vagy öreg? Miért csinálsz olyan filmet, amelyben gyermekeknek kell majd csalódniuk? Miért nem vagy képes átgondoltan filmet rendezni, ilyen vizuális szemmel megáldva, ha tudod, hogy ezek a mostani gyerekek többsége, kicsit felnőttebb fejjel csalódni fog a T3 emléke és valósága közti különbségben?!

Színes, villódzó, arcunkba mászó borzalom az egész mozi, ez a színtiszta igazság.

U. i.: Monty a Karib-tenger ehhez képest maga volt a Keresztapa falábán állva és kalózsipkában is :S

Monty H. 2011.07.02. 13:07:01

@symor: Kedves Symor, te, aki elolvastad jó pár kritikámat, tudod, hogy van egy fontos szempontom minden filmnél, ez pedig az, hogy az adott műfajon belül működik-e vagy nem. A T3 szerintem működik. Ehhez adjuk hozzá, hogy ki mit szeret, vagy mit szeret jobban a többinél, illetve kiskorában mit olvasott, látott, ami aztán kihatott a jelenlegi ízlésére vagy annak hiányára. Lehet, hogy van bennem némi nosztalgia a régi képregények miatt, bár a Transformers nem volt nagy kedvencem akkoriban. Mindenesetre ha már Michael Bay, akkor inkább nézem a T3-at, mint mondjuk az Armageddont, ami még ennél is "olyanabb". Én pedig amúgy sem ragaszkodom mindig a komoly filmekhez, úgyhogy miért ne kerülne terítékre néha ilyesmi... Egy látványos akciómozi, semmi több, de annak beválik. Szerintem. :-)

symor 2011.07.02. 18:11:21

Ezért is ütköztem meg annyira a dolgon, merthogy a T3 "az adott műfajon belül működve" egy siralmas "film".

Nem arról van szó, hogy nem komoly film, arról, hogy rossz film, nagyon rossz film a maga könnyed műfaján belül. Szemkápráztatással próbálja elfedni mennyire gejl egy mozi, de akkor is az marad, ha látványosságaival lerohanja a nézőt.

Azt hiszem én is csak a közös múlt miatt fájlalom ennyire a dolgot, gyerekként nagyon szerettem a Transformerseket, a rajzfilmet, a mesét, a játékokat. Bay filmjei, az első részt leszámítva a folytatásokkal megalázzák ezeket az emlékéket, mert rendkívül gyenge, még ha oly nagyszabású filmeket is alkot.

Az Armageddon egy mesefilm volt Bruce papával, a Transformersekhez viszont ezer szálon kötődtem és éppen ezért rohadt nagy csalódás a T3, amiért csak ennyire voltak képesek megcsinálni.

Akkor persze hozzátehetem, hogy "szerintem", ahogy te is hozzáteszed, hogy "szerinted" milyen a film. Azt hiszem erről pedig nyugodtan elfogadhatjuk a másik ellenkező álláspontját.

Páran sajnos nemrég pazaroltunk el egy jegyárat a T3-ra és ezt követően te voltál az első blogger, aki annyira meg volt elégedve ezzel a hihetetlen csalódást okozó mozival, hogy ki kellett dühöngenem magam egy hozzászólásban.

Végül is azonban ez a te blogod és a te véleményed, amit ha az enyémmel gyökeresen ellenkező is, tiszteletben tartok.

Monty H. 2011.07.02. 20:13:10

Természetesen tiszteletben tartom a véleményedet, és nagy örömmel fedezem fel múltunk közös morzsáit :-) Én mondjuk ritkán nézek akciófilmet, lehet, hogy az elvárásaim is alacsonyabbak emiatt, de - akárcsak két évvel ezelőtt a második résznél - most is úgy mentem a moziba, hogy kicsit elegem volt a világból és egyszerűen ki akartam kapcsolódni. Arra pedig M. Bay filmjei általában megfelelők, főleg, ha robotosak. Szóval ilyenkor nem vagyok az a vérestollú kritikus... :-)

napalmer 2011.07.16. 22:21:45

Michael Bay úgy érzem túl sokat akart ebbe a részbe belesűríteni. Kapkodott és a film jónéhány ponton kidolgozatlan volt.

Néhány példa:

A karakterek.
Eltűnt karakterek.
Új karakterek.
(a kidolgozatlanság leginkább itt volt érezhető - nem a kinézetükre gondolok, mert az ott volt a toppon)

A szereplők valahogy erőltetettek.
Shiát szerintem soha nem fogják Oscar-ra jelölni, de az első két részben valahogy jobb volt.
Simmons ügynök pedig ebben a részben szintén nem volt annyira eredeti, mint az első kettőben.
A csaj pedig elég röhejes volt. Hirtelen úgy éreztem, hogy visszafelé indul meg az a Canada Dry, amit megittam. Hányingerem van az ilyen nőktől.
A kínai. A wc-s rész poénos volt, amikor bement a főnök, de túl izzadtságszagú volt a szereplő és a szerep.

Ami nagyon nem jött még be:
A madár szerintem szarul volt megcsinálva. A Merciből kinyúló karok szintén.
Az "anyahajó" külső kinézete.

Hurrá.

Remélem kidobnak egy javított vagy egy bővített verziót, amely kissé letisztítja ezt a filmet.

Ez a film számomra csalódás volt.

A legviccesebb az egészben: a filmből kiderült, hogy az amerikai katonák miután leszerelenek egy egész fegyverarzenált tartanak maguknál otthon.

Monty H. 2011.07.18. 19:42:35

@napalmer: A sűrűséggel kapcsolatban abszolút igazad van, és ez nagyon meg tud mérgezni potenciálisan jó filmeket is (lásd A sötét lovagot).
Simmons karaktere tényleg köszönőviszonyban sincs a régivel, ahol kifejezetten jókat röhögtem rajta. Azt hiszem, itt fel akarták még egyszer használni, de nem fektettek bele energiát. Viszont az ő helyére beálló nőci, a védelmi miafene, na, ő igencsak idegesítő volt.
És igen, én is gondoltam rá, hogy milyen érdekes, a leszerelt elitkatonák otthon, a pincében őrzik teljes felszerelésüket és fegyverzetüket..

Bővített-javított verzióra várni viszont botorság. Szerintem. Bay nem egy Lucas, se így, se úgy. :-(

napalmer 2011.07.21. 14:07:12

@Monty H.: A másodiknál a moziban, amikor Röptűz "feláldozza magát" a győzelem érdekében és Optimusra felnyomják a cuccot, az atomjóvolt. Azt hiszem a moziban kicsúszott a számból egy olyan, hogy "b_sszus" vagy valami.
Itt pedig a fegyverarzenál és azok a hajtóművek valahogy nem voltak annyira precízek.
Meg a Csatár-Acélfej vs. KétÁlca rész emlékeztetett kissé a Hitman metrós részére.

Vagy túlságosan megpróbálom már lehúzni és elfogult lennék? :-(

Na mind1, nem sz_rakodok tovább. Jónak jó volt, csak nem hozta az első kettő szintjét. Szerintem.

Monty H. 2011.07.21. 16:29:39

@napalmer: Most, visszatekintve én is úgy érzem, hogy az első kettő jobb volt ennél. Valahogy kevés volt benne nekem a basszusdejó-jelenet, és már a másodikban is kevesebb volt, mint az elsőben, de persze mi is egyre jobban hozzászokunk a látványhoz...
süti beállítások módosítása