FILM: Zöld zóna
2010. június 06. írta: Monty H.

FILM: Zöld zóna

„Biztos, hogy Washingtonban ezt akarják?”

A beígérthez képest majdnem kéthónapos késéssel érkezett a magyar mozikba Matt Damon legújabb akciófilmje. Nem egészen értem, hogy a szövegkönyv volt ennyire nehezen fordítható, vagy a forgalmazó egyszerűen nem akart A bombák földjén után rögtön egy újabb iraki háborús mozit bemutatni, a lényeg, hogy az internetről letölthető kalózverziónak hála valószínűleg így is elég sok nézőt veszítettek a többhetes csúszás miatt, főleg, hogy az előzetes már hosszú hónapok óta műsoron volt…

Roy Miller az amerikai hadsereg tömegpusztító fegyverek után kutató különítményének tisztje. Embereivel lázasan keresgéli a TPF-eket Irak-szerte, nem sokkal a 2003. márciusi bevonulás után, de nem talál semmit. Lévén, hogy az Egyesült Államok inváziójának állítólagos fő oka éppen ezek az eszközök lettek volna, és mivel lelkiismeretes katona, ő is kapizsgálni kezdi, hogy valami nem stimmel. Az új iraki kormány munkáját megalapozó amcsi kormányügynökök persze ezt az egészet szeretnék a szőnyeg alá söpörni, hiszen ők itt a demokráciát akarják felépíteni, az eredeti okok meg ugyan kit érdekelnek? Miller egy veterán CIA-ügynökkel is összeáll, csak hogy kideríthesse az igazságot. De a kérdés többek között megint az: érdekel-e egyáltalán valakit az igazság?

De mi az a Zöld zóna?
A címben előkerülő elnevezés Bagdad egyik legszebb fekvésű kerületét jelöli, melyet közvetlenül a város "felszabadítása" után lezártak. Ezen a kilenc négyzetkilométeres területen építették ki az amerikai erők parancsnokságát és mindazokat a hivatalokat, amelyeknek megfelelő védelemre van szükségük egy alapvetően ellenséges városon belül. Ezeken kívül természetesen számos szálloda és a kikapcsolódás segítő létesítmény is helyet kapott itt. A helyi lakosság – mondanom sem kell – nem léphetett be a körzetbe. A felkelők azonban így is gyakran tisztelték meg a helyet aknavetőikkel, hogy a biztonságot remélő amerikaiak itt se érezhessék jól magukat.
Ma már a Zöld zóna hivatalosan nem létezik, mivel átadták az iraki kormánynak, viszont így is ott találjuk a hatalmas amerikai követséget. Sokak szerint a zóna a nyugati arrogancia és fényűzés egyik legrosszabb példája volt, mely legalább annyira szégyenteljes mementó lett, mint Abu Ghraib börtöne

 

Paul Greenglass rendező, aki már két Bourne-filmben is együtt dolgozott Matt Damonnal újra egy állítólagos akcióthrillert hozott hát össze. Én mondjuk eleve fenntartással kezelem az akcióthriller elnevezést, mert kevés olyan akciófilmet láttam, ami thrillerekhez méltó izgalmakat hozott volna (talán a Bíbor folyók volt ilyen). Amennyi izgalom jogosan elvárható egy akciófilmtől, az persze ebben is benne van. Maradjunk annyiban, hogy egy háborús jellegű, tehát hiteles háttérrel bíró akciófilm ez, semmi több. És ha már Matt Damon, akkor hadd térjek ki arra a mítoszra, ami a Bourne-trilógia óta zaklat, nevezetesen, hogy Damon úrfi egy hűdenagy akciósztár. Én ezt az állítást a mai napig nem tudom hova tenni. Mert ha mondjuk Jackie Chanre, vagy Chuck Norrisra mondják, egyetértően bólogatnom kell, de Matt Damon mitől lett hirtelen akciósztár? Azok a pár pusztakezes párbaj és tűzharc, amit levágott a korábbi filmjeiben, azok tényleg annyira ütöttek? Mert például láttam Mark Wahlberget az Orvlövészben, és hátast dobtam tőle, pedig az csak egyetlen film volt. Matt pedig ebben a filmben sem szuperhős, csak egy katona, aki összesen kétszer verekszik, és durván ugyanennyi alkalommal lövöldöz. Slussz. Ennyit Matt Damonról.

Ez a film, azt hiszem, nem bizonyul majd maradandó alkotásnak. A díszletek, jelmezek, eszközök még abszolút megütik a mércét, a színészek sem rosszak, de a szinte állandóan kézikamerára fanyalodó operatőr snittjei egy idő után már kissé zavarók, mivel még olyan jeleneteknél is állvány nélkül forgattak, ahol már tényleg nem kellett volna. Az akciójeleneteknél ez persze előny, de valljuk be, a Ryan közlegény, A sólyom végveszélyben és társaik óta ez is csak kötelező plusz egy háborús műben, amitől a film nem lesz automatikusan díjnyertes alkotás. A forgatókönyv nem hoz túl sok csavart, a párbeszédek hitelesnek tűnnek, de emlékezetesnek nem nevezhetők. A főszereplő személyisége pedig – megingathatatlan igazságérzetével és félelmet nem ismerő elszántságával – meglehetősen sablonosnak hat, és ez a többi főszereplőről (a sokat tapasztalt CIA-sről, a betonagyú kormányügynökről, a hatalmas sztorira hajtó újságírónőről és a kíméletlenül hatékony, bajszos elit katonáról) is elmondható. Az összhatás tehát felemás, főleg, hogy a filmet túlságosan későn mutatták be ahhoz, hogy bárkiben is igazi felhördülést keltsen az üzenete, pedig már állítólag két éve kész van... 

A Zöld zónát tehát csak a háborús és akciófilmek rajongóinak ajánlanám, a többieknek csak akkor, ha elvetemült Matt Damon-rajongók. A királyságnál biztos, hogy jobb…

Matt Damon újabb akcióhősködése.
Értékelés: 6/10

Zöld zóna (Green Zone)
Universal 2010
Akciófilm (115 perc)
Rendező: Paul Greengrass
Szereplők: Matt Damon, Jason Isaacs, Greg Kinnear
Zene: John Powell

A bejegyzés trackback címe:

https://monty.blog.hu/api/trackback/id/tr102058087

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

symor 2010.06.18. 11:30:13

A film ténylegesen nem tör nagyra, a filmes ábrázolás, mint írtad nagyjából már máshol lefektetett alapokról nagyon profin működik.

Nem kell Matt Damon rajongónak lenni, hogy szeressük. Damon kiváló színész, ez a szerep ugyan nem támaszt nagy kihívást, de hiteles és józan hősfiguraként sokkal elfogadhatóbb, mint a legtöbb eltúlzottan játszott katonakarakter (A sólyom például tele van ilyenekkel).

A téma maga teszi egyenlőre maradandóvá a filmet, amíg nem készül jobb feldolgozás a vegyifegyver-gumicsontról a Green Zone vonatkozási pont marad.

A film sajnos valóban megkésett, ha 2006-'07-ben mutatták volna be jóval nagyobb visszhangot kelt. Az elszeparált, úszómedencés nyugalomzóna bemutatása, az iraki utcaképek és a Gitmo-mentalitással létesülő katonai börtön láttatása viszont még mindig nagyon hatásosan érzékeltetett. A Green Zone legjobb jelenetei ebből származnak, a modern demokráciaépítő önelégültség láttatásából, és persze az akcióból, az utolsó húsz perc felgyorsuló pillanataiból. Találkától az elrablásig és az utcai harcba átcsapó üldözéses jelenetekig a mozi lendületet kap.

Greengrass Bourne-rutinja itt kezd érvényesülni és még mindig jobban használja a kézikamerát, mint teszem azt a legutóbbi James Bond-film.

A Green Zone nem ad átfogó képet, nagyra törés nélkül csupán az átlagnál hitelesebb bepillantást és küszöb alatti izgalmakat. A mozit ennek ellenére csak ajánlani tudom!

Köszönöm az írást róla!

Monty H. 2010.06.18. 18:43:18

@symor:
A Black Hawk Downban szerinted melyik karakter volt eltúlozva? Mondjuk az egy megtörtént eset feldolgozása volt, ez pedig egy valós alapú sztori, de fiktív szereplőkkel. Én hitelesebbnek tartottam azt, minden szempontból. De ez csak én vagyok.

A demokráciaépítő önelégültségre nagyon jól rátapintottál. Az akció viszont szerinted tényleg annyira jó volt??? Én éppen ezekre a jelenetekre nem igazán emlékszem, annyira nem hagytak bennem mély nyomot. Éppen azért, mert szerintem a kézikamera rángatása önállóan még nem garantálja a sikert.

Köszönöm a hozzászólást.

symor 2010.06.20. 05:00:38

Pusztán filmes szempontból megközelítve az akciórészek, vagyis az az egy jelentősebb a végén vérprofin volt összerakva a Zöld zónában.

Igen a Sólyom tényleg igaz történeten alapul, a könyvet olvastam. Ridley Scott már az egyes főszereplők történtekbeli megjelenésén is változtatott, pusztán teszem azt a Josh Hartnett játszotta Eversmann, Eric Bana Hoot (?) és a legeltorzítottabb Sam Shepard, mint Garrison.

A könyv az utcai lázadásból következő belharcot hitelesen, több szempontból közvetítette felénk. Scott filmje még a tragikus veszteségre is kiteszi a glóriát, csupán a néha hősies, de mindig hatásvadász fényárral, amelyet a kamerája rögzít hitelteleníti az események valódi momentumait. Jó elnézni, Scott kiváló filmes, művészi látásmóddal és a katonáknak is tetszhetett, de ha őszinték vagyunk magunkhoz a Sólyom filmadaptációja puszta látványosság.

Nem tár fel semmit, bemutat ugyan eseményeket a legpatinásabb filmes formában, de semmi mögöttes tartalom nincs, amely a könyv átfogó szemléletében benne volt. A nagyközönség a könnyebb falatokat szereti, arra vesz jegyet. Ezért írhatom, hogy koncepciózusan hatásvadász módon és megmásítva a valódi szereplők súlyát tárják elénk a Black Hawk Downt.

A valóság hasonlóan a szórakoztató, öncélú feldolgozása bosszantó. A Sólyom számomra egy valós alapokon nyugvó, retinasimogató közepes film, néhány jobb jelenettel.

A Zöld zóna sem több, ráadásul kevésbé grandiózus, de legalább nem is akar másnak látszani és nem másít meg valós eseményeket, inkább inspirációt merít belőlük.

Ridley Scott káprázatos rendezői tehetsége ne tévesszen meg senkit, a Sólyom egy erős elfogult kontroll alatt született film.

Irak témában nálam jelenleg a Generation kill az etalon, amelyben megvalósítás, esemény és mondanivaló nem válik militarista önkielégítéssé a gyöngyöző képekkel, pláne ha olyan elszomorító dolgot mutatnak be, mint egy háború veszteségei.

Monty H. 2010.06.20. 10:16:23

@symor: Értem. Igaz, hogy a Zöld zóna nem akar grandiózus lenni, de azt hiszem, nem is ezen múlt a dolog, mert "intimebb" módon - kisebb léptékben - is be lehet mutatni pl. a városi harcokat. De összességében nem is volt itt annyi akciójelenet, hogy párhuzamot vonjak a Sólyommal, bár valószínűleg nem ezért éreztem ennyire sótlannak az egészet. Valahogy hiányzik belőle valami...

A Sólyom pedig - bár van tényleg van benne némi művészi beállítás - összességében szerintem nagyon jól sikerült. Nagyon érdekes benne az a kettősség, hogy egyszerre háborúellenes és ugyanakkor toborzófilmnek is elmenne. A szereplők torzításáról viszont nem tudok mit mondani, a magyar változatot csak egyszer olvastam el (csapnivaló a fordítása), és nem tudnám összehasonlítani a karaktereket.

A Generation Kill viszont tényleg etalon, azt hiszem, az egyik legelfogulatlanabb háborús munka, amit láttam. Remélem, a vonatkozó cikkeimet elolvastad :-)

Köszönöm a hozzászólást.

symor 2010.06.20. 18:33:14

Ezekért járok az oldaladra, véletlen felfedezés volt, és azóta, különösen a jól válogatott és megfogalmazott fordítások, vélemények miatt néha visszanézek.

Remélem még sokáig folytatod hasonlóan jó színvonalon!

Monty H. 2010.06.20. 19:04:12

@symor: Köszönöm szépen, igyekszem, és amíg lehet, folytatom a munkát. :-)

Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2010.06.22. 08:12:57

@Monty H.: A BHD nem volt eltúlzott, bár a rendező fantáziája néhol szárnyalt.
Viszont több helyen elrontották a történetet, lévén olyan emberek kerültek össze egyes rajokba, akik marhára nem voltak ott.

A GZ-től nem vártam sokat, és nem is jött be annyira. Inkább egy "krimi"-nek éreztem. A valóságtartalma is elég csekély. Gondolok itt arra amikor összeverekednek, egy szó nélkül lelépnek Freddy tippjét ellenőrizni, éjszaka szaladgálnak a pár hete elfoglalt Bagdad utcáin,

A valódi GZ-ről láttam pár képet. Egy karácsonyi parti volt a néhai palotában midnen földi jóval, és maláj lányokkal :)

A börtön az inkább Abu Ghraibra halyazott.
süti beállítások módosítása